اصولی که بدون آن موفقیت تحصیلی امکان پذیر نیست

اصولی که بدون آن موفقیت تحصیلی امکان پذیر نیست


منبع: آرگا

273

1398/3/11

20:40


موفقیت تحصیلی همواره با اصولی همراه است که دستیابی به آن را راحت تر خواهد کرد اصول موفقیت تحصیلی شامل تکنیک هایی برای آگاهی از نحوه صحیح در خواندن و اصول مهم در درس خواندن است که تعیین کننده موفقیت فرد خواهد بود.

اصول موفقیت تحصیلی اصولی هستند که به شما کمک می کنند تا مدیریت و برنامه ریزی اصولی و صحیحی برای دستیابی به اهداف تحصیلیتان داشته باشید از طریق این اصول می توانید برنامه هایی هدفمند با قدرت دستیابی بالا داشته باشید. اغلب این اصول و تکنیک ها عواملی مانند پرورش یادگیری در فرد و تقویت اصول صحیح درس خواند در فرد را مد نظر دارند و کمک می کند تا پرورش این قوا در فرد موجب موفیقت تحصیلی در او شود.

 

راه ها افزایش موفقیت در تحصیل

 اصول مهم در موفقیت تحصیلی:

همانطور که در بالا اشاره کردیم این اصول به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: اصولی که موجب پرورش قدرت یادگیری و حافظه می شوند و از سوی دیگر نیز اصولی که به تکنیک های مطالعه ای و یادگیری در کلاس را در بر دارند. این استراتژی ها شامل یک برنامه ریزی هدفمند و مدیریتی است که شما در مسیر درست و دقیق دستیابی به موفقیت یاری خواهد کرد.

گام اول: پرورش موفقیت دانش آموز

این گام از اولین گام های دستیابی به موفقیت تحصیلی و رازهای موفقیت در کنکور است که باید بدانید این تکنیک خود دارای بخش ها و اصول تحصیلی مختلف و سازنده است که به موجب این اصول به دانش آموز کمک خواهیم کرد تا میزان موفقیت خود را از طریق پرورش ذهن و قدرت یادگیری افزایش دهد.

۱- اولویت دادن به مطالعه:

طبق این اصول دانش آموز می دانید که از چه طریقی باید به موفقیت دست پیدا کند و به همین جهت مطالعه را در اولویت امور و برنامه ریزی های خود قرار می دهد. دانش آموزان با فراگیری این اصل می آموزند که چگونه برنامه ریزی کنند تا زمان و کیفیت مطالعه آنها افزایش پیدا کند و در مرحله اول مطالعه را رمز اصلی موفقیت خود می دانند.

اصول مهم موفق شدن در تحصیل

۲- توجه به زمان:

زمان از دیگر اصول مهم در دستیابی به موفقیت تحصیلی خواهد بود افراد موفق از زمان به بهترین نحو ممکن استفاده می کنند و آن را گامی طلایی در رسیدن به اهداف تحصیلیشان می دانند . برای دستیابی به این اصل از پرورش موفقیت دانش آموز باید نحوه صحیح و دقیق مدیریت زمان به او آموزش داده شود تا در مدت زمان مشخص به اهداف خود دست پیدا کند.

 

۳- بالا بودن کیفیت و آگاهی از توانایی:

شما باید به خود باوری بالایی دست پیدا کنید و نقاط قوت و نقاط ضعف تحصیلی را در خود پیدا کنید و توجه داشته باشید که بیشتر از زمان کیفیت خواندن و آگاهی از این که چه درسی باید بیشتر خوانده شود و تمرکز بالایی نیاز دارد بسیار کمک کننده خواهد بود. پس باید با خودتان رو راست باشید و به کیفیت درس خواندن اهمیت دهید. در این زمینه افزایش خودباوری و اعتماد به نفس در صورتی ممکن است که فرد توانایی خود را بشانسد.

موفقیت در تحصیل با برنامه ریزی

۴- بالا بردن تمرکز:

از اصول و تکنیک های موثر برای افزایش قدرت تمرکز خود استفاده کنید این تکنیک های می توانند به موفقیت تحصیلی شما کمک کنند. به عنوان مثال به زمان هایی که در آن تمرکز و قدرت یادگیری بالایی دارید بیشتر توجه کنید و با در نظر گرفتن زمان استراحت ۱۰ دقیقه ای می توانید مجددد تمرکز خود را بر روی درس بالا ببرید.

گام دوم: اصول موفقیت کلاسی:

کلاس درس از مهم ترین زمانی هایی است که دانش آموز در طول تحصیل خود در آن وقت صرف می کند و بالا بردن کیفیت در این زمان ها موجب می شود تا دانش آموز از قدرت یادگیری بالایی در فضای کلاسی که مهم ترین زمان و مکان برای یادگیری فرد است برخوردار باشد. توجه، تمرکز و … از اصول مهم در این تکنیک اثر بخش هستند.

۱- دقت و تمرکز:

دقت از مهم ترین عوامل پیشرفت تحصیلی در کلاس درس است دقت داشتن در زمان ارائه مطالب و یادگیری صحیح آنها موجب صرفه جویی وقت در یادگیری مجدد و به خاطر سپاری می باشد که در دانش آموزان موفق این تکنیک بسیار پر کاربرد است.

۲- نکته برداری:

یادداشت کردن نکات مهم و کلیدی درس در زمان ارائه مطالب توسط معلم نوعی تکنیک راهبردی برای افزایش یادگیری است این اصول به راحتی می تواند در موفقیت تحصیلی شما تاثیرگذار باشد.

۳- سوال پرسیدن:

در کلاس درس سعی کنید یادگیری را در همان زمان انجام دهید و در همان لحظه که مطالب ارائه می شوند با سوال پرسیدن متعدد می توانید بهتر یاد بگیرید این تکنیک از مهم ترین تکنیک های آموزش فعال و پویا است.

گام سوم: تکنیک های کاربردی مطالعه:

مطالعه از مهم ترین زمان ها در موفقیت تحصیلی است زیرا در این هنگام است که تکنیک ها بیش از هر چیز تاثیرگذاراند و دارای اهمیت است درس خواند بدون داشتن تکنیک های صحیح مطالعه ای در واقع نوعی تلاش بیهوده است که موجب پیمودن مسیر اشتباه و خستگی می شود.

رازهای دستیابی به موفقیت تحصیلی

۱- داشتن برنامه ریزی بلند مدت و روزانه:

برنامه ریزی از مهم ترین اصول مطالعه در موفقیت تحصیلی به شمار می رود افرادی که با برنامه مطالعه می کنند افرادی موفق و دارای سطح یادگیری و یادسپاری بالایی هستند. در طول روز، هفته، ماه و در نهایت سال شما باید مشخص کنید چه منابعی باید با چه کیفیتی و مدت زمانی خوانده شوند. برای رسیدن به این منظور می توانید از راهنمای برنامه ریزی روزانه مناسب برای موفقیت استفاده کنید.

۲- انتخاب شیوه مطالعه:

تعیین شیوه یادگیری بر اساس نوع توانمندی های فرد یادگیرنده و نوع شیوه مطالعه ای او تعیین می شود در این میان روان شناسان با ارائه شیوه مطالعه ای صحیح کمک می کنند تا دانش آموزان میزان یادگیری خود را افزایش دهند.

۳- داشتن استراحت و تفریح به هنگام:

موفقیت تحصیلی باید با آرامش و تمرکز همراه باشد در برخی از موارد داشتن تفریحات به موقع موجب دور شدن خستگی و حواس پرتی می شود و کمک می کند که مجدد تمرکز خود را افزایش دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو