چرا فقط یک قسمت از بدنم چاق می شود؟

84

1398/6/25

01:56


کمبود فعالیت‌های جسمانی، عادات غذایی ناسالم و استرس عواملی هستند که باعث ایجاد چاقی موضعی شده و ابتلا به بیماری‌های دیگری چون فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و دیابت را در پی خواهند داشت.

چرا فقط یک قسمت از بدنم چاق می شود؟

به گزارش بهداشت نیوز: زندگی مدرن در شهرهای صنعتی و بزرگ موجب شده تا به علت کمبود تحرک و فعالیت‌های بدنی، تعداد افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن رو به افزایش باشد. تعداد زیادی از این افراد چاق، دارای چاقی موضعی در ناحیه شکمی و بالاتنه هستند. معمولاً چاقی‌های موضعی مشکلات سلامتی و ظاهری زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد می‌کنند.

در اینجا به دلایل ایجاد چاقی‌های شکمی پرداخته می‌شود:

تجمع چربی احشایی در ناحیه شکم و بالای آن که منجر به افزایش اندازه دور کمر می‌شود، می‌تواند به عنوان چربی شکم یا چاقی شناخته شود. در واقع چربی بین دیواره‌های شکم و اندام فرد با عنوان چربی احشایی شناخته شده است. این چاقی موضعی می‌تواند به دلایلی چون فقدان فعالیت‌های جسمانی، عادات غذایی غلط و ناسالم و استرس و نگرانی زیاد ایجاد شود.

بهتر است هر فردی دلیل ابتلا به چاقی را در مورد خودش پیدا کره و پیش از اینکه این چاقی خود عاملی برای بروز بیماری‌های دیگر شود، در بر طرف ساختن آن کوشا باشد. کمبود ورزش و فعالیت‌های بدنی عاملی برای بروز افزایش وزن و ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، فشارخون بالا خواهد بود. بنابراین بهتر است ورزش و فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دو و غیره را از همین امروز آغاز کنید.

زندگی صنعتی و شهری یک زندگی پر استرس و مملو از اضطراب است. استرس می‌تواند باعث چاقی موضعی شده و سلامت فرد را تحت تأثیر قرار دهد. استرس باعث ایجاد فشارخون بالا و در نهایت بیماری‌های قلبی – عروقی می‌شود. کورتیزول به وسیله هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (adrenocorticotropic)، تولیدشده توسط هیپوفیز در پاسخ به استرس، سنتز می‌شود و سازوکار اصلی آن به گونه‌ای است که باعث افزایش قند خون شده و چاقی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین بهتر است استرس را در زندگی خود کاهش داده و از بین ببرید.

رژیم غذایی ناسالم و بی‌مصرف یا به عبارت عامیانه، خوردن  هله و هوله باعث اضافه‌وزن و چاقی موضعی خواهد شد. به گفته کارشناسان تغذیه، خوردن مواد غذایی ناسالم و چربی بد، متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد و این مسئله در چاقی موضعی موثر خواهد بود. غذاهای تصفیه‌شده، نان سفید و غذاهایی مانند ماکارونی و پاستا نیز  می‌توانند فرآیند هضم را مختل کنند. در صورت اختلال در هضم غذا، چاقی در ناحیه شکمی افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر آن با مصرف غذاهای نامناسب،  مواد لازم به بدن نرسیده  و بدن خیلی زود نیاز به مواد مغزی خواهد داشت. در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، کالری زیادی از طریق مواد غذایی ناسالم به بدن وارد می‌شوند که فایده‌ای برای ما نخواهد داشت و بدن علی‌رغم دریافت کالری زیاد، همچنان نیازمند غذای مغذی بوده  و فرد با پرخوری سعی در جبران آن خواهد داشت که چاقی و در بیشتر مواقع چاقی موضعی نتیجه آن خواهد بود.

 

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو