علت و درمان خون دماغ شدن در بارداری

منبع: اوما

163

1398/6/26

18:18


علت و درمان خون دماغ شدن در بارداری

خون دماغ شدن در بارداری برای اولین بار موجب وحشت و نگرانی در مادر باردار میشود. اما در ادامه مقاله با علت خون دماغ شدن و خطرناک بودن آن آشنا میشوید:


چرا در بارداری خون دماغ میشویم؟

بارداری باعث می شود رگ های خونی موجود در بینی گسترش یابد و این مسئله باعث افزایش فشار خون در این رگ ها و پارگی راحت تر آنها می شود. به همین دلیل است که خون دماغ در بارداری شایع است؛ 20 درصد از خانم های باردار خون دماغ می شوند در حالی که 6 درصد از خانم های غیرباردار خون دماغ می شوند. خوشبختانه ، خون دماغ گاه به گاه معمولاً بی ضرر است. برخی از پزشکان معتقدند خون دماغ در طول بارداری نگران کننده نیست.

در هنگام سرماخوردگی، عفونت سینوسی یا حساسیت یا هنگامی که غشاهای داخل بینی خشک هستند و در هوای سرد، اتاق های دارای تهویه و سایر محیط هایی خشک بیشتر دچار خون دماغ می شوید. آسیب دیدگی و برخی بیماری ها مانند فشار خون بالا یا اختلال در لخته شدن نیز می تواند باعث خون دماغ شود.

خون دماغ شدن در بارداری و جنسیت جنین

هیچ ارتباطی بین خون دماغ شدن و جنسیت جنین وجود ندارد.

چگونه می توان خون دماغ را در بارداری متوقف کرد؟

 

خون دماغ شدن در بارداری

اگر در دوران بارداری خون دماغ شدید:

  • کمی بنشینید و به جلو خم شوید، اما سر خود را بالاتر از قلب خود نگه دارید.
  • با استفاده از انگشت شست و انگشت اشاره، قسمت پایین بینی را محکم بگیرد.
  • از دهان نفس بکشید و سوراخ بینی را بمدت 10 تا 15 دقیقه فشار دهید. تا زمانی که خونریزی متوقف نشده است بینی را بررسی نکنید زیرا این امر می تواند باعث اختلال در لخته شدن شود.
  • برای تنگ کردن رگ های خونی و کاهش سرعت خونریزی، از یخ استفاده کنید. یک پک یخ یا یک کیسه نخود یخ زده را روی پل بینی خود نگه دارید و با دست دیگر سوراخ های بینی را فشار دهید.
  • دراز نکشید و سر خود را کج نکنید: ممکن است در نهایت خون قورت بدهید که می تواند باعث تهوع و استفراغ شود یا حتی ممکن است منجر به استنشاق خون شود.

اگر خونریزی بعد از 15 دقیقه فشار و استفاده از یخ متوقف نشد، 10 تا 15 دقیقه دیگر این کار را ادامه دهید.

آیا خون دماغ شدن در بارداری خطرناک است؟

اگر در طول بارداری به صورت مکرر دچار خون دماغ می شوید به پزشک مراجعه کنید. پزشک آزمایشات مختلف انجام می دهد تا دلیل خون دماغ را متوجه شود. گاهی اوقات خون دماغ در بارداری نیاز به مراقبت فوری دارد. بنابراین در صورت مشاهده موارد زیر با اورژانس تماس بگیرید.

  • خونریزی بعد از 30 دقیقه فشار متوقف نمی شود.
  • جریان خون بسیار سنگین است.
  • به خاطر خونریزی مشکل تنفس دارید.
  • بعد از ضربه به سر دچار خون دماغ شده اید (حتی اگر خونریزی کم است)
  • خون دماغ باعث خستگی یا سرگیجه شده است
  • خون دماغ باعث رنگ پریدگی شده است
  • درد قفسه سینه دارید.

چگونه می توان ازلخته خون در بینی در بارداری جلوگیری کرد؟

مایعات زیادی بنوشید تا غشاهای مخاطی به خوبی مرطوب بمانند. بینی خود را به آرامی خالی کنید. فشار بیش از حد باعث خون دماغ می شود. سعی کنید هنگام عطسه دهان خود را باز نگه دارید. این کار باعث می شود عطسه فشار خود را از دست بدهد.

از دستگاه تهویه در منزل استفاده کنید؛ به خصوص در زمستان یا اگر آب و هوای محل زندگی شما خشک است. اتاق خواب خود را بیش از حد گرم نکنید و از تحریک کننده هایی مانند دود خودداری کنید. برای جلوگیری از خشکی بینی از روان کننده استفاده کنید. برخی از متخصصان ژل های روغنی را توصیه می کنند. برخی دیگر روان کننده پایه آب را توصیه می کنند. اسپری بینی یا قطره بینی نیز می تواند کمک کند. اگر پزشک توصیه می کند از اسپری بینی استفاده کنید، آن را طبق دستور پزشک مصرف کنید. مصرف بیش از حد این داروها می توانند باعث خشک شدن و تحریک بینی شوند.

Nhs team. Nosebleeds in pregnancy. Page last reviewed: 19 January 2018

BabyCenter Staff. Nosebleeds during pregnancy. July 19, 2017

 دکتر بیتا هرمز

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان متخصص زنان و زایمان و فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند و همچنین موفق به کسب رتبه برتر بورد تخصصی از دانشگاه تهران می باشد. عمده مراجعه کننده گان خانم دکتر هرمز بانوان باردار میباشند که طول دوران بارداری و زایمان را با همراهی ایشان طی می نمایند. وی در حال حاضر عضو انجمن متخصصین زنان و‌مامایی ایران و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو