حکم شرعی کاشت مژه از نظر مراجع مختلف

منبع: آرگا

172

1398/6/29

02:30


اگر به تازگی اقدام به کاشت مژه کرده اید و یا قصد انجام این کار را دارید، اما برای صحت انجام واجباتی همچون غسل و وضو دچار تردید شده اید، با همراهی این نوشتار می توانید با حکم شرعی کاشت مژه آشنا شوید.

به هنگام وضو گرفتن و غسل کردن هر مانعی که موجب جلوگیری از رسیدن آب به بدن گردد، به دستور مراجع تقلید این مانع باید برداشته شود، یا اینکه در صورت عدم امکان برداشت مانع و افتادن به حرج و مشقت برای بر طرف کردن آن باید به حکم شرعی کاشت مژه و اکستنشن مژه عمل کرد.

حکم شرعی کاشت مژه

حکم شرعی کاشت مژه یا اکستنشن مژه

امروزه بسیاری از بانوان علاقمند به انجام اکستنشن و کاشت مژه می باشند، این قبیل کارها، روش هایی برای زیبایی مژه و حجیم تر نشان دادن مژه می باشد. انجام این امور ممکن است در غسل و وضو مانع وصول آب به پوست گردد، بنابراین بانوان بهتر است پیش از انجام این زیبایی های نسبت به احکام شرعی مرتبط با این کار، مزایا و معایب استفاده از این روش ها اطلاعات کافی بدست آورند. به همین خاطر در ادامه می توانید، با حکم شرعی کاشت مژه از دیدگاه برخی از مراجع عظام تقلید آشنا شوید.

آیت الله العظمی آقای سید علی خامنه ای :

اگر در آوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر در آوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید.

آیت الله العظمی آقای ناصر مکارم شیرازی :

در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است و در این صورت حکم جبیره دارد.

آیت الله العظمی آقای حسین نوری همدانی :

چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.

آیت الله العظمی آقای سید علی حسینی سیستانی :

اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.

آیت الله العظمی آقای مهدی هادوی تهرانی :

اگر چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که البته فرض نادر یا غیر واقعی است. در غیر این صورت باید برای وضو و غسل مانع را برطرف کند و اگر امکان برطرف کردن آن وجود ندارد ویا موجب عسر وحرج می شود باید به وظیفه جبیره عمل کند.

آیت الله العظمی آقای لطف الله صافی گلپایگانی :

چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.

حکم لمینت مژه برای غسل و وضو

نظر مراجع تقلید در رابطه با لمینت و لیفت مژه

در لمینت یا لیفت مژه موادی کراتین مانند را بر روی مژه قرار می دهند، که ماندگاری این مواد در حدود دو تا سه ماه می باشد. که در این حالت، در واقع مانعی بر روی مژه ایجاد خواهد شد، که در انجام غسل یا گرفتن وضو با وجود این مانع باید همانند حکم شرعی کاشت مژه به دستورات مراجع تقلید عمل کرد.

آیت الله العظمی آقای سید علی خامنه ای :

کوچکترین مانع روی اعضای وضو، وضو و غسل را باطل می‌کند، اگر مواد یا ابزاری استفاده شود که بر روی پوست یا حتی مژه حجمی ایجاد کندو مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو شود، وضو و غسل را باطل می‌کند.

آیت الله العظمی آقای سید علی حسینی سیستانی :

در صورتی که مثل مواد رنگ باشد و جسمیت نداشته باشه مشکلی ندارد، اما اگر جسمیت داشته و مانند پوسته‌ای روی مژه ایجاد کند، مانعیت ایجاد می‌شود و وضو و غسل باطل است.

آیت الله العظمی آقای ناصر مکارم شیرازی :

چنانچه وسیله‌ای مثل ژل باشد که در رسیدن آب به مژه مانع ایجاد کند وضو و غسل را باطل می‌کند؛  اما اگر تغییر حالت مژه به وسیله حرارت باشد اشکالی ندارد.

آیت الله العظمی آقای عبدالله جوادی آملی :

اگر با موادی مثل مواد کراتینه و رنگ باشد مشکلی ندارد. چون این مواد صددرصد حالت روغنی نیست؛ چنانچه مواد پوست را درگیر کند و لایه روی پوست بیاید یا مواد استفاده شده چرب باشد برای وضو و غسل اشکال دارد.

آیت الله العظمی آقای حسین وحید خراسانی :

اگر چیزی روی خود مژه نباشد واین تغییر حالات و رنگ مژه به وسیله موادی باشد که مانع رسیدن آب به خود مژه شود اشکال دارد.

حکم شرعی اکستنشن مژه

در مطلب بالا با حکم شرعی کاشت مژه آشنا شید، برای اطلاع از احکام شرعی برای دیگر ترفندهای زیبایی همچون خالکوبی و تاتو، کاشت ناخن و … می توانید به مطالب پیشین آرگا در قسمت دانستنی های مذهبی مراجعه کنید .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو