آشنایی با جاهای دیدنی شهر رباط در مراکش

آشنایی با جاهای دیدنی شهر رباط در مراکش


منبع: همگردی

296

1398/6/29

12:58


در بسیاری از کشور های توریستی جهان شهرهایی وجود دارند که به دلیل شهرت و تبلیغات گوی جذب گردشگر را از دیگر شهر ها ربوده اند و در این رقابت پیشی گرفته اند در حالی که در همان کشور مقصد، شهر های دیگری هم هستند که دیدنی های زیبا و جذاب فراوانی دارند و از قلم می افتند. کشور مراکش با داشتن شهر کازابلانکا یکی از این کشور ها است. شهر کازابلانکا چنان شهرتی برای خود به هم زده است که اغلب توریست ها و گردشگران برای گذراندن روز های سفر خود راهی این منطقه می شوند و به همین دلیل از دیدن پایتخت زیبا و دیدنی کشور مراکش یعنی شهر رباط (Rabat) باز می مانند. شهر رباط در مراکش که در سواحل اقیانوس اطلس قرار دارد و رودخانه آبی رقراق در غرب آن جاری است یکی از زیبا ترین شهر های کشور مراکش است که همه سفارت خانه های دولت های خارجی در آن جای دارند. از زیبا ترین جاذبه های رباط، قدمت تاریخی و دیدنی هایی در حوزه تاریخ است که باعث شده سفر کردن به آن خالی از لطف نباشد. اگر قصد دارید مکان زیبا و دیدنی رباط، پایتخت کشور مراکش را بیشتر بشناسید در ادامه با همگردی همراه باشید تا شما را با برخی از جاهای دیدنی شهر رباط، این شهر آرام و ساحلی آشنا کنیم.

شهر زیبای رباط در مراکش

راه های رسیدن به شهر زیبای رباط، پایتخت کشور مراکش

قبل از معرفی جذابیت های گردشگری و مناطق دیدنی پایتخت مراکش بهتر است بدانید که برای رسین به آن چه راه هایی دارید. جالب است بدانید که از بیشتر شهر های مهم کشور مراکش قطاری به سمت رباط در حال حرکت است. به طور مثال با قطار می توانید از کازابلانکا یک ساعته، از مراکش چهار ساعته و از فار دو و نیم ساعته خود را به رباط برسانید. یک ایستگاه در منطقه آگدال و ایستگاهی دیگر در منطقه مدینه به نام ‏Gare Rabat Ville قرار دارند که شما را آماده دیدن زیبایی های پایتخت مراکش می کنند. با چِک کردن ایستگاه های شهر رباط در مراکش از روی نقشه و یا کمک گرفتن از اهالی کشور مراکش و راهنما های گردشگری می توانید اتوبوس را هم در برنامه خود جا دهید و از هر شهری در کشور مراکش که بخواهید خود را به شهر رباط در مراکش برسانید. این پایتخت زیبا و ساحلی دیدنی ها و جذابیت های زیر انتظار شما را می کشند:

راه هاي رسيدن به شهر زيباي رباط، پايتخت كشور مراكش

1 - موزه هنر های معاصر محمد ثالث ( Mohammed VI Museum of Contemporary Arts‏)‏‎

مجموعه ای بسیار کوچک اما کامل را می توانید در موزه هنر های معاصر محمد ثالث شهر رباط ببینید. این موزه واقع در کشور مراکش اگر نگوییم آثار همه هنرمندان معاصر و مشهور کشور مراکش را در خود جای داده است می توانیم به جرات ادعا کنیم که آثار اکثر هنرمندان نامی کشور مراکش در آن حضور دارند. یکی از جذابیت های این مکان زیبا و دیدنی تضادی است که بین معماری سنتی خارج آن با اشیار محفوظ و مدرن و معاصر در میان آن وجود دارد. به گفته اهالی کشور مراکش، آثار موجود در موزه هنر های معاصر محمد ثالث شهر رباط در مراکش قسمت نهفته هنر های مراکشی است که به نمایش در آمده است.

موزه هنر های معاصر محمد ثالث ( Mohammed VI Museum of Contemporary Arts‏)‏‎

2- آرامگاه محمد ثانی (‏Mausoleum of Mohamed V‏ )‏

معماری بی نظیر و زیبای این مکان دیدنی به خودی خود آن را به یکی از جاهای دیدنی شهر رباط پایتخت کشور مراکش تبدیل کرده است، اما دانستن تاریخچه آن هم خالی از لطف نیست. زمانی که پادشاه کشور مراکش از ماداگاسکار، کشوری که به آن تبعید شده بود باز گشت در این محل که در کنار برج حسن قرار دارد گردهمایی تشکیل داد و برای استقلال کشور مراکش از ملت خواست شکر خدای را به جا آورند. آرامگاه محمد ثانی جلوه ای از زیبایی و هنر را در خود جا داده است که دیدن آن علاوه بر هنر و شکوه دارای وجه ای تاریخی و ارزشمند است.

آرامگاه محمد ثانی (‏Mausoleum of Mohamed V‏ )‏

3 - مدرسه ابوالحسن (‏Abul Hassan Medersa‏ )‏‎

این مدرسه قرن چهاردهمی که دارای معماری داخلی زیبایی است از کاشی کاری و حکاکی در شهر سلا و در کنار رودخانه رقراق قرار گرفته است و فاصله کوتاهی با رباط پایتخت کشور مراکش دارد. علاوه بر زیبایی ها هنرمندانه به کار رفته در این مدرسه می توانید به بام آن رفته و جاهای دیدنی شهر رباط را با چشم اندازی بی نظیر و رویایی بنگرید و دیدنی تر از نظر قبل از نظر بگذرانید.

مدرسه ابوالحسن (‏Abul Hassan Medersa‏ )‏‎

4 - ارگ اودایاس (‏oudaias Kasbah‏ )‏

شاید زمانی که این قلعه یا ارگ را در قرن یازدهم می ساختند به این فکر نمی کردند که روزی این دژ دفاعی تبدیل به زیبا ترین بنای تاریخی شهر رباط در مراکش شود. رنگ های سفید و آبی به کار رفته در داخل ارگ اودایاس که به سبک آندولوسی طراحی شده یکی از جذاب ترین مکان هایی است که گردشگران بدون گرفتن عکس یادگاری نمی توانند ترکش کنند. کوچه ها و خیابان های تو در توی این ارگ از خاطر هیچ بیننده ای نخواهد رفت. در میان این ارگ زیبا و دیدنی پایتخت مراکش، یک مسجد قدیمی هم وجود دارد که قدیمی ترین مسجد رباط شناخته می شود و سال ساخت آن به سال هزار و صد و پنجاه باز می گردد.

ارگ اودایاس (‏oudaias Kasbah‏ )‏

5 - شهر جدید رباط ( ‏Ville Nouvelle‏ ) ‏‎

در دورانی که کشور مراکش مستعمره فرانسه محسوب می شده، این بخش از رباط با معماری جدید و غربی پا گرفته است و تفاوت فراوانی با بافت سنتی و قدیمی دیگر نقاط شهر رباط دارد. موزه پست شهر رباط و موزه باستان شناسی شهر رباط هم در این منطقه قرار دارند. پادشاه کشور مراکش نیز همچون پیشینیان خود در کاخی محصور شده در میان همین شهر جدید رباط اقامت دارد و همین امر باعث شده است که گردشگران از دیدن این کاخ زیبا محروم شوند.

شهر جدید رباط ( ‏Ville Nouvelle‏ ) ‏‎

6 - برج حسن (‏Hassan Tower‏ )‏‎

برج حسن می توانست مناره یکی از زیباترین مسجد های جهان باشد اگر حاکم وقت، در سال هزار و صد و پنجاه از دنیا نمی رفت و ساخت آن ادامه می یافت. اما همین برج چهل و پنج متری نیمه کاره دارای نقوش زیبا و پیچیده ای است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند و آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی شهر رباط، پایتخت کشور مراکش کرده است. بدون شک هر گردشگری که به این برج نیمه ساخته خیره می شود از تصور مسجدی که قرار بوده ساخته شود متحیر خواهد شد.

برج حسن (‏Hassan Tower‏ )‏‎

7 - گورستان چلا (‏Chellah Necropolis‏ ) ‏‏‏‏‏‎

بقایای شهر قرن چهاردهمی چلا که در میان دیواره ای محصور در شهر رباط در مراکش قرار دارد شاید جز ویرانه ای مخروبه به نظر نرسد اما با نگاهی دقیق تر می توان مقبره ها و مسجد هایی را در آن یافت که هنوز هم برای گردشگران علاقمند به تاریخ و آثار باستانی ارزشمند و دیدنی است. قدم زدن در میان ویرانه های چلاو، همانند قدم زدن در میان تاریخ است و پر از لذت و زیبایی.

گورستان چلا (‏Chellah Necropolis‏ ) ‏‏‏‏‏‎

8 - مدینه ( ‏Rabat Medina‏ ) ‏

دلیل زیبایی مدینه شهر رباط تنها وجود فواره مرنید و مسجد کوبا در خیابان سوکا (Souka) نیست بلکه سبک آندلوسیایی آن در کنار معماری های به کار رفته باعث شده است تا بخش قدیمی و قرن هفدهمی مدینه در میان شهر رباط پایتخت کشور مراکش به یکی از دیدنی های مورد استقبال تبدیل شود. بسیاری از گردشگران با قدم زدن در این شهر قدیمی رباط به خرید می پردازند و از ساختمان های آن جا دیدن می کنند. این بخش از شهر رباط توسط مسلمانانی بنا گردیده است که از بخش آندلوسیای کشور اسپانیا به کشور مراکش آمده بودند. به همین دلیل مدینه شهر رباط در مراکش با مدینه های موجود در شهر هایی چون مراکش و فاس متفاوت است و دارای معماری و جذابیت های خاصی است که در دیگر مدینه ها نمی توان یافت.

مدینه ( ‏Rabat Medina‏ ) ‏

9 - موزه اودایاس و باغ های آندلوس (‏Oudaias Museum and the Andalusian Gardens‏)‏

اولین اقامتگاه قرن هفدهمی شهر رباط موزه اودیاس است که در باغ زیبایی آندلوس در میان ارگ اودایاس قرار دارد. در این موزه زیبا و دیدنی می توانید قرآن های تذهیب شده، ظرف های سفالین، آلات موسیقی، جواهرات، ابزار و وسایل سنتی و قدیمی کشور مراکش را مشاهده کنید. در بخشی از این موزه نیز پارچه های حریر، کوسن هایی از جنس ابریشم با گل های برجسته و ... قرار دارند که دیدن آن ها گردشگران را با هنر های محلی و بومی این سرزمین بیشتر آشنا می کند.

موزه اودایاس و باغ های آندلوس (‏Oudaias Museum and the Andalusian Gardens‏)‏

10 - موزه باستان شناسی رباط (‏Rabat Archaeology Museum‏)‏‏‏‎

موزه های باستان شناسی معمولا مکان های مناسبی برای شناخت تاریخ و فرهنگ شهر یا کشور مقصد می باشند. موزه باستان شناسی شهر رباط هم با داشتن بخش های مختلفی که بر اساس دوره های تاریخی تقسیم شده اند می تواند اطلاعات فراوانی از تاریخ و فرهنگ کشور مراکش در اختیار گردشگران و بازدید کنندگان قرار دهد. این موزه که در سال 1932 افتتاح شد بهترین آثار باستانی کشور مراکش را در خود جای داده است و با داشتن مجموعه ای از مجسمه های برنزی، اعتباری دو چندان به شهر رباط در مراکش بخشیده است.

موزه باستان شناسی رباط (‏Rabat Archaeology Museum‏ )‏‏‏‎

سخن آخر

شهر رباط، پایتخت کشور مراکش از آن دست شهر هایی است که دیدنی ها و زیبایی های فراوانش معمولا از قلم می افتد چرا که توریست ها و گردشگران راهی کازابلانکا می شوند. اما با دانستن برخی از جذابیت های این شهر دیدنی، اگر قصد سفر به مراکش را دارید، فراموشش نکنید. ضمن آن که می توانید با قطار به راحتی و در مدتی اندک خود را از کازابلانکا به این پایتخت زیبا و جذاب و برسانید.

پايتخت مراكش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو