نحوه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا

نحوه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا


منبع: اوما

209

1398/6/30

06:23


نحوه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا

آیا بدنبال راهی هستید که از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری کنید؟ اگرچه نمی توان ایمنی کامل را تضمین نمود اما ما نکات برجسته ای را در این زمینه در کنار یکدیگر قرار داده ایم که می توانند از شما در این در برابر ابتلا به آنفولانزا محافظت نماید. 

آنفولانزای همه گیر سال 1918-1919 بصورت باورنکردنی نسبت به جنگ جهانی اول باعث مرگ افراد بیشتری شد. 

و امروزه بین 9.2 – 35.6 میلیون نفر در امریکا سالانه مبتلا به آنفولانزا می شوند.

آنفولانزا سالانه باعث 140000-710000 مورد بستری و 12000- 56000 مرگ می شود.

این یک بیماری بسیار واگیردار تنفسی است که توسط ویروس هاس نوع A وb آنفولانزا ایجاد می شود. در امریکا فعالیت آنفولانزا معمولا در اکتبر آغاز می شود، و از دسامبر تا فوریه و گاهی تا آخر می به طول می انجامد.

اگرچه آنفولانزا و سرماخوردگی عادی علائم مشابهی دارند اما از جهات مختلفی با یکدیگر فرق دارند. 

مثلا علائم سرماخوردگی بتدریج ظاهر می شوند و خفیف تر از آنفولانزا هستند، درحالی که علائم آنفولانزا به سرعت ظاهر شده، شدید بوده و ممکن است منجر به مشکلات جدی در سلامتی مانند ذات الریه، عفونت های باکتریایی و بستری شدن در بیمارستان شوند.

گروه های مشخصی از مردم در معرض خطر تجربه مشکلات آنفولانزا هستند. این گروه ها شامل کودکان کم سن و سال، زنان باردار، افراد بالای 65 سال و کسانی می شود که دارای وضعیت های مزمن پزشکی هستند.

و تا زمانی که خود را از هر کسی و هر چیزی دور نگاه ندارید، نمی توانید استراتژی مناسبی برای فرار کامل از آنفولانزا بیابید. می توان برای کاهش قرار گیری در معرض بیماری، حفظ سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت اقداماتی را انجام داد. 

در ادامه راهکارهایی برای اجتناب از آنفولانزا بیان شده است. 

1. تزریق واکسن آنفولانزا

تزریق واکسن آنفولانزا بهترین راهی است که می توانید در فصل بیماری برای محافظت از خود در برابر بیماری شدید انجام دهید.

واکسن های فصلی آنفولانزا که برای مبارزه با سه یا 4 ویروس آنفولانزا ساخته شده اند و بسیار در فصل آنفولانزا رایج می باشند، واکسن هایی هستند که معمولا از طریق سوزن به داخل بازو تزریق می شوند. 

تزریق یک واکسن آنفولانزا سبب محافظت از ابتلا به ویروس های آن می شود.

واکسن های آنفولانزا معمولا دو هفته پس از تزریق، سبب تحریک پادتن ها برای توسعه در بدن می شوند. این پادتن ها سبب محافظت از بدن در برابر گونه های مختلف عفونت موجود در واکسن می شوند. اگرچه واکسن آنفولانزا در برخی از افراد دارای عوارض جانبی است، اما نمی تواند سبب بیماری آنفولانزا شود. 

واکسن آنفولانزا در سال های 2005- 2014 سبب نجات 40000 نفر شده و حتی احتمال مشکلات این بیماری و مرگ را در حالتی که نتوان از عفونت جلوگیری کرد را نیز کاهش داده است.

چه کسانی می بایست از واکسن آنفولانزا استفاده کنند؟

طبق توصیه مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC) هر فرد بالای 6 ماه می بایست بصورت سالانه واکسینه شود. بنا به سن و بارداری یا داشتن وضعیت مزمن سلامتی، واکسن های مختلفی در این زمینه وجود دارد. 

نوزادان زیر 6 ماه برای دریافت این واکسن بسیار کم سن هستند. افرادی که به هر یک از ترکیبات واکسن آلرژی داشته یا حتی مبتلا به سندروم گیلن باره هستند، می بایست قبل از واکسینه شدن با پزشک خود مشورت نمایند. 

طبق تخمین ها در فصل آنفلولانزای 2017- 2018  بین 151- 166 میلیون دُز از واکسن آنفولانزای قابل تزریق موجود خواهد بود. وقتی تامین واکسن محدود باشد، معمولا اولویت با افراد زیر است:

کودکان بین 6 ماه تا 4 سال

افراد 50 سال به بالا

افراد مبتلا به اختلالات مزمن ریوی یا افراد با فرونشانی سیستم ایمنی

زنان باردار

کودکان و بزرگسالانی که بمدت طولانی از آسپرین در درمان استفاده کرده اند

افرادی که در مکان های مراقبت های مزمن کار می کنند یا پرسنل بیمارستان ها

افراد با شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بیشتر

در افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی، معمولا خطر حمله قلبی در 7 روز اول ابتلا به آنفولانزا 6 برابر بیشتر است. 

آیا استفاده از واکسن آنفولانزا نتیجه بخش است؟

وقتی واکسن آنفولانزا بخوبی در چرخه ویروس های آنفولانزا قرار گیرد، می تواند خطر ابتلا به بیماری را 40- 60% کاهش دهد. 

این تطابق خوب زمانی صورت می گیرد که ویروس ها در واکسن و چرخه ویروس های آنفولانزا در هر فصل ابتلا ارتباط نزدیکی داشته باشند. سپس پادتن های ایجاد شده در نتیجه واکسن، بخوبی از بند در برابر عفونت آنفولانزا حفاظت می کنند. 

اگر ویروس های موجود در واکسن و چرخه ویروس ها با هم فرق داشته باشند، کارایی واکسن آنفولانزا کاهش می یابد. در فصل های نامنطبق، واکسن همچنان می تواند سبب حفاظت از بدن در برابر بیماری آنفولانزا و ویروس های مربوط به بیماری شود.

تحقیق اخیر نشان داده است که واکسن فصلی آنفولانزا:

در بزرگسالان از آنفولانزای شدید جلوگیری نموده و احتمال بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهد

احتمال بستری شدن ناشی از مشکلات جدی آنفولانزا را تا 60 در صد در کودکان کاهش می دهد

سبب کاهش 70 درصدی موارد آنفولانزا در نوزادان زیر 6 ماه می شود که مادرانشان طی دوران بارداری از واکسن آنفولانزا استفاده کرده اند

سبب کاهش 30 درصدی سکته مغزی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، کاهش 22 درصدی سکته قلبی و کاهش 15 درصدی ذات الریه و آنفولانزا می شود

در فصول آنفولانزای نامنطبق مانع از افزایش احتمال عفونت ناشی از آنفولانزا می شود

هم اکنون دانشمندان در سراسر جهان درحال توسعه واکسن آنفولانزایی هستند که واکسیناسیون های سالانه را به موضوعی در گذشته بدل کند. یک واحد سالانه از واکسن آنفولانزا می تواند از شما در برابر تمامی گونه های آنفولانزای فصلی و همه گیر محافظت کند. 

2. انجام عادات خوب سلامت

عادات خوب سلامتی نیز مانند واکسیناسیون می توانند مانند یک خطر دفاعی در برابر آنفولانزا عمل کنند. 

آنفولانزا بشدت واگیردار است، می تواند از فاصله 6 فوتی با سرفه، عطسه یا صحبت و لمس سطوح آلوده از یک شخص به شخصی دیگر منتقل شود. 

عادات خوب برای جلوگیری از آنفولانزا

انجام عادات سالم و پاکیزگی می تواند به جلوگیری از شیوع آنفولانزا کمک کند

در تحقیقی که توسط دانشگاه مرسلند در بلیتمور انجام شد مشخص گردید که افراد مبتلا به آنفولانزا می توانند به راحتی هوای اطراف خود را با تنفس آلوده نمایند.

تحقیق دیگری نشان داد که یک دستگیری ساده در یا میز می تواند ویروس را به راحتی به 40-60 % افراد و مراجعه کنندگان طی 2-4 ساعت انتقال دهد.

یافته ها حاکی از اهمیت عادات خوب بهداشتی در مکان کار و مکان های عمومی است که در مواقع مشاهده علائم آنفولانزا ضروری است که فرد هر چه سریعتر به منزل مراجعه کند.

پیروی از مراحل پایین می تواند به کاهش شیوع ویروس آنفولانزا کمک کند:

1. اجتناب از تماس نزدیک با کسانی که مریض بوده یا تماس با افراد دیگر در صورت مریض بودن خودتان

2. اگر شاهد علائمی شبیه یه آنفولانزا هستید، حداقل بمدت 24 ساعت پس از از بین رفتن تب از رفتن به مدرسه یا محل کار خودداری کنید.

3. برای پوشاندن بینی و دهان در هنگام عطسه و سرفه از دستمال استفاده کنید. پس از استفاده بلافاصله دستمال را به دور بیاندازید.

4. بصورت مداوم دست ها را آب و صابون شسته و با پاک کننده های الکلی ضدعفونی کنید

5. برای اطمینان از عاری بودن دست ها از ویروس، بدون شستن دست ها چشم ها و بینی یا دهان خود را لمس نکنید.

6. سطوحی که افراد در مدرسه یا محل کار یا حتی خانه با آن در ارتباط هستند را تمیز نموده و ضد عفونی کنید.

تحقیقی که توسط دانشگاه میشیگان در ان اربور انجام شده نشان داد که بهداشت دست و استفاده از ماسک های جراحی می تواند در مکان های عمومی دانشگاه ها، تا 75% به کاهش شیوع علائم شبیه به آنفولانزا کمک کند.

3. استفاده از داروهای ضد ویروسی آنفولانزا

داروهای ضد ویروسی آنفولانزا داروهایی تجویزی هستند که سبب کاهش شدت و مشکلات ناشی از بیماری شده و قبل از شروع مریضی می توانند از ابتلای فرد به بیماری جلوگیری کنند.

این داروها با ویروس های آنفولانزا مبارزه نموده و از شیوع آنها در بدن جلوگیری می کنند.

در صورت حاد نبودن بیماری، نیاز به درمان ضروری نیست. علائم بیماری می تواند با استراحت کافی، نوشیدن مایعات و استفاده از داروهای بدون نسخه بهبود یابند.

پزشکتان می تواند در صورتی که شما در معرض خطر آنفولانزای شدید باشید، این داروهای ضد ویروسی را بعنوان یک مورد درمان یا پیشگیری برایتان تجویز نماید.

تاکنون سازمان غذا و دارو (FDA) با سه داروی ضد ویروسی آنفولانزا موافقت نموده است که توسط CDC برای درمان چرخه کنونی ویروس های آنفولانزا توصیه شده است:

دارو های ضد ویروسی برای جلوگیری از آنفولانزا

داروهای ضد ویروسی آنفولانزا می توانند در زمان استفاده در دو روز نخست، سبب کاهش علائم بیماری شوند.

اوسلتامیویر (تامیفولو)

زانامیویر (رلنزا)

پرامیویر (راپیواب)

وقتی از ضد ویروس ها در 2 روز نخست شروع علائم آنفولانزا استفاده شود، می توانند سبب کاهش علائم و کوتاه شدن مدت زمان بیماری شوند. این داروها می توانند از عفونت گوش در کودکان و بستری شدن و ذات الریه در بزرگسالان جلوگیری کنند. 

داروهای ضد ویروسی سبب کاهش خطر مرگ در افراد مبتلا به آنفولانزا می شوند که در بخاطر بیماری در بیمارستان بستری شده اند. 

درحالی که داروهای ضدویروسی می توانند مورد درمانی بالقوه ای باشند، برخی پزشکان در درمان آنفولانزا از این داروها با احتیاط استفاده می کنند. گروه همکاری کوچران و BMJ تحقیقی را در سال 2014 انجام دادند که به بررسی معایب و مزیت های تامیفلو و رلنزا پرداختند.

داروهای ضد ویروسی جایگزین واکسن آنفولانزا نیستند.

4. حفظ سیستم ایمنی

سیستم ایمنی از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کند. وقتی در وضعیت خوبی باشد و بخوبی عمل کند، سیستم ایمنی شروع به مبارزه با تهدیدهایی مانند ویروس های آنفولانزا می کند. 

در بیشتر افراد، سیستم ایمنی بخودی خود عملکرد منظمی دارد اما اختلالات سیستم ایمنی، آلرژی ها، آسم، داروها و بیماری های خود ایمن همگی می توانند بروی نحوه عملکرد این سیستم تاثیر گذارند. 

حفظ سیستم ایمنی برای مبارزه با آنفولانزا

 

با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی که سرشار از میوه ها و سبزیجات است، به سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

می توانید با پیاده سازی استراتژی های سلامت در زندگی، از تمام قسمت های بدن از جمله سیستم ایمنی خود بهره مند گردید، این استراتژی ها عبارتند از:

استفاده از میوه ها و سبزیجات فراوان

ورزش منظم

داشتن BMI زیر 40

داشتن خواب شبانه بین 7-9 ساعت

کاهش استرس

5. ترک سیگار

ترک سیگار نه تنها برای شما، بلکه برای کودکان، خانواده و هر کسی که با شما زندگی می کند، می تواند معیاری بازدارنده و مفید در برابر آنفولانزا باشد.

افراد سیگاری واکنش شدیدتری نسبت به ویروس هایی مانند آنفولانزا دارند. 

ترک سیگار برای جلوگیری از آنفولانزا

 

سیگار کشیدن سبب واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به آنفولانزا می شود، که این امر تاثیری معکوس برای سلامت انسان دارد.

علائم ویروس آنفولانزا که اغلب در افراد غیر سیگاری خفیف است، می تواند بروی افراد سیگاری تاثیر شدیدی داشته باشد. مثلا احتمال مرگ افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها در دوره آنفولانزا بیشتر است. 

محققان در دانشکده پزشکی یِل در نیوهاون، CT، طبق آزمایشی دریافتند که قرار گیری روزانه در معرض دود 2 سیگار به مدت 2 هفته، سبب واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن موش ها در زمان قرار گیری در معرض آنفولانزا می شود. 

اگرچه سیستم ایمنی بدن موش ها بصورت طبیعی ویروس آنفولانزا را پاک می کند، اما شدت ورم و میزان بالاتری از بافت های آسیب دیده، بیش از حد انتظار بود.

طبق این یافته ها سیگار بشدت بروی افراد سیگاری تاثیر می گذارد، نه به این دلیل که سیستم ایمنی بدن آنها قادر به مبارزه علیه میکروب ها نیست، بلکه بخاطر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی این افراد به ویروس است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو