جای زخم سزارین، توسط لیزر از بین می‌رود؟

منبع: نی نی بان

106

1398/6/30

14:36


بسیاری از مادرها بعد از سزارین متوجه می‌شوند که جای زخم سزارینشان آن طور که انتظار داشته‌ اند، خوب نشده است یا شاید هم بخواهید به طور کامل آن را از بین ببرید. در این میان ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا لیزر جای سزارین را از بین می‌برد یا خیر؟
با اینکه هیچ روشی وجود ندارد که جای زخم را به طور کامل از بین برد اما در ادامه با لیزر جای سزارین و چند روش درمانی دیگر آشنا خواهید شد که می‌توانند ظاهر اثر سزارین و احساس شما نسبت به جای بخیه‌ها را بهبود دهند.

روش‌های غیر جراحی
لیزر درمانی
بعضی لیزرها می‌توانند بی‌رنگی پوست (در ناحیه بخیه‌ها) را از بین ببرند و بعضی دیگر از آنها، بافت پوست را نرم‌تر می‌کنند. بعد از اینکه بخیه‌هایتان را کشیدید و پزشک به شما اجازه داد، بهتر است لیزردرمانی را هرچه زودتر آغاز کنید و نگذارید بین زمان کشیدن بخیه‌ها و شروع لیزردرمانی فاصله زیادی بیفتد. با متخصص زنان و زایمان تان یا متخصص پوست یا جراح پلاستیک مشورت کنید. ممکن است بین یک تا ۴ جلسه درمان نیاز داشته باشد تا جای بخیه‌های سزارین بهبود یابد.
آمپول‌های استروئیدی
برای جای بخیه‌های تهاجمی‌تر (آنهایی که گوشت اضافه آورده یا بافتش زیادی بزرگ شده) تزریق آمپولی از استروئید طولانی اثر می‌تواند التهاب را کاهش داده و به صاف و تخت شدن اثر بخیه کمک کرده تا کمتر جلب توجه کند. پزشک می‌تواند این آمپول را در زمان سزارین، به محل برش تزریق کند تا احتمال بروز گوشت اضافه و حجیم شدن بافت بخیه کاهش یابد. اگر شما سزارین شده‌اید، به محض اینکه زخم بخیه‌هایتان خوب شد، می‌توانید این آمپول را تزریق کنید. این آمپول بر اساس شدت جای بخیه‌ها، باید ماهانه بین ۳ تا ۶ ماه متوالی تزریق شود.

روش‌های جراحی
از آنجا که ظاهر بخیه‌ها ممکن است بهبود یابد، معمول پزشکان بین ۶ ماه تا یکسال بعد از سزارین، هیچ درمانی برای از بین بردن جای سزارین انجام نمی‌دهند. اگر شما همچنان مشتاق روش‌های جراحی ترمیم جای بخیه سزارین هستید، با پزشک‌تان مشورت کنید تا ببینید کدام یک از روش‌های زیر برایتان مناسب است:
جراحی ترمیمی
در این روش، جراح پوست اطراف اثر بخیه را به طور کامل برمی‌دارد و بعد، با ظرافت و دقت زیاد زخم جدید را بخیه می‌کند و به این ترتیب جای زخم باریک‌تری به جا می‌ماند که کمتر به چشم می‌آید. جراحی ترمیمی زمانی موثر است که جای سزارین پهن بوده یا ضخیم باشد، دچار گوشت اضافه یا حجیم شدن بافت بخیه شده یا صرفا شما از آن خوش‌تان نیاید!
تامی تاک
اگر غیر از جای سزارین، پوست اضافه در ناحیه شکم‌تان دارید که اضافی و شل است، عمل ابدومینوپلاستی (جراحی لاغری شکم و پهلو) ارزشش را خواهد داشت! در طول این عمل، جراح با برداشتن پوست و چربی اضافه (شامل جای بخیه سزارین) بخیه‌های دقیق و ظریفی برای بستن شکاف ایجاد شده می‌زند. البته اگر جای بخیه سزارین‌تان کوچک است، این روش به دردتان نمی‌خورد؛ اثر بخیه تامی تاک به طور قابل توجهی بلندتر خواهد بود. اما اگر جای بخیه‌تان واقعا آزارتان می‌دهد (بزرگ است، رنگش رفته، کش آمده و ...) عمل تامی تاک برای شما مناسب خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو