جراحی زیباسازی واژن، همه آنچه باید بدانید

منبع: نی نی بان

183

1398/6/30

23:20


لابیاپلاستی یا جراحی زیبایی واژن نوعی جراحی برای کاهش اندازه لابیای مینور یا لابیای کوچک است - لابیای مینور به لبه ی درونی دهانه واژن گفته می‌شود. برخی از زنان به این خاطر به دنبال لابیاپلاستی می‌روند که از ظاهر لابیای خود خوششان نمی‌آید یا لابیای مینور برای آنها باعث احساس ناراحتی می‌شود. تصمیم برای انجام این جراحی یک تصمیم بزرگ است و باید با دقت آن را سبک و سنگین کنید.
داشتن لبه‌های پوستی قابل مشاهده در اطراف دهانه ورودی واژن برای زنان طبیعی است و در اکثر موارد چنین چیزی نباید باعث بروز هیچ مشکلی شود.
اگر مصمم هستید که این جراحی را انجام دهید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. شاید عامل ایجاد ناراحتی در لابیا یک بیماری باشد یا به دلیل دیگری این عمل جراحی برای شما مناسب نباشد.
اگر پزشک پس از معاینه لابیای بیمار به این نتیجه برسد که هیچ مشکلی در لابیای وی وجود ندارد، با وی درباره دلایل انجام این جراحی صحبت خواهد کرد. شاید به بیمار توصیه شود که پیش از انجام هرگونه جراحی با یک مشاور یا روانپزشک صحبت کند.

چرا لابیاپلاستی انجام می‌دهند؟
زنان به دلایل متنوعی این جراحی را انجام می‌دهند، از جمله احساس درد ناشی از پیچ خوردن یا کشیده شدن لابیا در هنگام دوچرخه سواری یا رابطه جنسی، خارش، حساسیت و کمبود اعتماد به نفس.

در این جراحی چه کارهایی انجام می‌شود؟
جراحی زیبایی واژن را می‌توان با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی همراه با آرامبخش خوراکی انجام داد. در این جراحی لبه‌های درونی واژن کوتاه شده یا بازسازی می‌شوند. بافت نامطلوب با یک چاقوی جراحی یا در صورت امکان با لیزر بریده می‌شود و لبه‌های آن با نخی ظریف و قابل جذب بخیه خواهد شد. تمام عمل حدوداً یک تا دو ساعت طول می‌کشد. برخی از بیماران می‌توانند همان روز به خانه بازگردند.

جراحی زیبایی واژن
متداول‎ترین نوع جراحی زیبایی واژن، روش تریم (trim) است که در آن بافت اضافی برداشته شده و بافت باقی مانده بطور مستقیم بخیه می‌شود. دیگر نوع متداول جراحی زیبایی واژن روش وج (wedge) است که با حفظ مرز طبیعی لابیا ظاهر طبیعی‌تری به لبه واژن می‌دهد و تنها بخشی از بافت بریده می‌شود. همزمان می‌توان چین‌های اضافی موجود در کلاهک کلیتوریس را نیز کاهش داد. بستن ناحیه برش داده شده معمولاً با نخ بخیه قابل جذب انجام می‌شود.

ریکاوری
برای ریکاوری کامل باید چند روز از کار مرخصی بگیرید. تا التیام کامل پوست ممکن است چند ماه طول بکشد. در این دوره باید:
ناحیه را تمیز و عاری از هرگونه عفونت نگاه دارید.
لباس زیر گشاد بپوشید و برای پیشگیری از ساییده شدن لباس‌های خود را نیز از لباس‌های گشاد انتخاب کنید.
تا چند هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
تا چند هفته به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید.
جراح توصیه‌های دقیق‌تری برایتان خواهد داشت که باید طبق آنها عمل کنید.

عوارض جانبی محتمل
احساس درد، کبودی و ورم تا دو هفته پس از لابیاپلاستی طبیعی است. امکان دارد تا مدتی بعد از جراحی زیبایی واژن ادرار کردن و نشستن دردناک باشد ولی با مصرف مسکّن‌های تجویز شده درد و ناراحتی از بین خواهد رفت.

چه مشکلاتی ممکن است رخ دهد
گاهی از اوقات لابیاپلاستی منجر به بروز عوارض جانبی زیر می‌شود:
اسکار بافت
کاهش حساسیت اندام تناسلی
هر نوع جراحی تا حدی خطر بروز این موارد را در خود دارد:
لخته شدن خون در رگ‌ها
واکنش آلرژیک به داروی بیهوشی
جراح احتمال بروز این موارد را به بیمار توضیح خواهد داد و در صورت بروز هر یک از این عوارض آنها را درمان خواهد کرد. گاهی از اوقات بیمار احساس می‌کند که نتیجه مطلوب از جراحی حاصل نشده و به یک جراحی دیگر نیاز دارند.

چه کسانی نباید این جراحی را انجام دهند؟
جراحی زیبایی واژن را نباید روی دختران کمتر از 18 سال انجام داد. لابیای مینور در این سن هنوز در حال رشد است و پس از بلوغ و دوران اولیه جوانی نیز رشد خواهد کرد.

این جراحی چه تفاوتی با ختنه زنان دارد؟
لابیاپلاستی یک جراحی زیبایی یا درمانی برای یک مشکل پزشکی است که بیمار رضایت کامل خود را برای انجام آن اعلام می‌کند. ناقص سازی جنسی زنان یا ختنه زنان به فرآیندی گفته می‍شود که در طی آن بطور عمدی و بدون دلیل پزشکی اندام جنسی زنانه دستخوش تغییر یا آسیب می‌شود. این عمل تقریباً همیشه روی کودکان و بدون رضایت آنها انجام می‌شود و از لحاظ اخلاقی و پزشکی اشتباه است.

نتایج لابیاپلاستی چیست؟
لابیاپلاستی معمولاً باعث کوتاه‌تر شدن لابیای مینور شده به گونه‌ای که شخص دیگر نمی‌تواند لابیای مینور خود را از خط رویش مو روی لابیای ماژور ببیند. اکثر بیمارانی که مشکلاتی نظیر کشیده شدن یا پیچ خوردن لابیای مینور را تجربه کرده‌اند معمولاً پس از جراحی دیگر این مشکل را نخواهند داشت. طبق مطالعات متنوعی که روی بیماران این جراحی انجام شده، نرخ رضایت از این جراحی بیش از 90 درصد بوده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو