تشویق و تمرین برای ایستادن نوزاد برای اولین بار با ۱۲ راهکار مفید!

تشویق و تمرین برای ایستادن نوزاد برای اولین بار با ۱۲ راهکار مفید!


منبع: ستاره

257

1398/6/31

00:36


ایستادن نوزاد برای اولین بار یکی از مهم‌ترین تلاش‌های اوست و تشویق و تمرین برای ایستادن نوزاد، با راهکارهایی مانند حمایت کردن از او با تمرین‌های مختلف، موثرتر خواهد بود.

تمرین برای ایستادن نوزاد

 
ستاره | سرویس مادر و کودک - یکی از زیباترین صحنه‌های زندگی وقتی است که می‌بینید کودک دلبند شما همه تلاش خود را بکار می‌گیرد تا برای اولین بار بایستد. مانند نشستن و گردن گرفتن نوزاد، ایستادن برای اولین بار نیز یک نقطه عطف مهم در زندگی کودک شماست؛ چراکه در این هنگام کودک به یک باره تمام عضلات خود را هماهنگ کرده و می‌ایستد. در این مطلب به چند تمرین برای ایستادن نوزاد می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.
برای دسترسی سریع به مطلب مورد نظر خود، از فهرست موضوعی زیر استفاده کنید.

زمان نرمال ایستادن نوزاد

هرچند که به طور دقیق نمی‌توانیم زمان ایستادن را تعیین کنیم، چراکه همه نوزادان شبیه به هم نیستند، اما اغلب یک نوزاد در بازه ۹ الی ۱۲ ماه برای اولین بار می‌ایستد. نوزاد از هر چیزی، از صندلی و میز گرفته تا پای شما، برای ایستادن کمک می‌گیرد. اما توجه کنید که نباید از تاخیر در ایستادن نوزاد احساس نگرانی کنید؛ در عوض فرصت‌های سرگرم‌کننده، ایمن و حمایت‌کننده برای تمرین دادن او فراهم کنید. نگران نباشید، نوزاد شما بلاخره این کار را انجام خواهد داد و دیگر هیچ چیز نمی‌تواند او را متوقف کند!
 

اهمیت تشویق به ایستادن و راه رفتن نوزاد

تشویق کودک خود برای ایستادن چیزی بیش از آن است که فقط به عنوان یک تغییر فیزیکی جدید به آن نگاه کنید. آموزش ایستادن مغز او را نیز تحریک می‌کند. به عبارت بهتر تشویق به ایستادن تحریک ذهنی او را نیز بالا می‌برد.


تشویق و تمرین برای ایستادن نوزاد با راهکارهای موثر

برای اینکه نوزاد شما بتواند بایستد، باید از قدرت عضلانی کافی برخوردار باشد. این قدرت از غلتیدن، نشستن و سینه‌خیز رفتن و چهار دست و پا رفتن او حاصل خواهد شد؛ بنابراین سعی کنید او را هرچه بیشتر در انجام این فعالیت‌ها تشویق کنید و موارد زیر را در نظر بگیرد.

۱. زود شروع کنید

اکثر نوزادان از سن ۴ تا ۵ ماهگی، وقتی که آن‌ها را به صورت ایستاده می‌گیرید، پاهای خود را به زمین می‌زنند و برای ایستادن تلاش می‌کنند. بیشتر آن‌ها زانوهای خود را خم می‌کنند و بالا و پایین می‌روند. این فعالیت کودک شما را به ایستادن روی پا‌های خود عادت می‌دهد و می‌تواند برای قوی کردن عضله در پا‌ها و باسن شروع خوبی باشد.
 

تمرین برای ایستادن نوزاد

 
 

۲. او را به ایستادن بیشتر تشویق کنید

زمانی که کودک با کشیدن خودش به سمت بالا برای ایستادن آشناست، شروع به حرکت به سمت شما خواهد کرد. شما می‌توانید با قرار دادن اسباب بازی‌ها در مسیر، او را به این حرکت بیشتر تشویق کنید. این حرکات استقامت کودک را تقویت کرده و باعث می‌شود عضلات پا و ران او نیز قوی‌تر شوند.
 

تمرین برای ایستادن نوزاد

 

۳. به روش "صحیح" او را حمایت کنید

اگر با دست‌های خود، برای حمایت از نوزاد، مراقب پا‌های او هستید و پاهای او را می‌گیرید، کاملا در اشتباه هستید! بیشتر والدین معتقد هستند که این روش خوبی برای ارائه پشتیبانی هنگام یادگیری ایستادن است. اما متأسفانه، این حمایت نادرست شما باعث می‌شود که نوزاد شما بدن خود را به سمت جلو خم کند. دلیل این امر این است که او خارج از تعادل است و در تلاش است تا به مرکز ثقل خود برسد. به جای این کار، حمایت خود را روی بدن او متمرکز کنید. این کار باعث می‌شود که پا‌های او به جای کج شدن، روی زمین محکم بماند همچنین این کار به تقویت قدرت عضلات و استخوان‌ها نیز کمک می‌کند.

۴. اجازه دهید نوزاد پابرهنه بایستد

پزشکان اطفال به‌طور کلی توصیه می‌کنند که تا جایی که ممکن است نوزاد را پابرهنه نگه دارید. کودکان با احساس کردن زمین، می‌توانند تعادل ایستادن خود را تنظیم کنند. همچنین توجه داشته باشید که سطوح مختلف به استفاده متفاوتی از مفاصل، ماهیچه و حالت بدنی نیاز دارند؛ پس زمانی که کودک شما کفش داشته باشد نمی‌تواند این سطوح را احساس کرده و در نتیجه این کفش‌ها مانع فرآیند یادگیری می‌شود.

 

تمرین برای ایستادن نوزاد

 

۵. نوزاد را به چمباتمه زدن تشویق کنید

چمباتمه زدن یک مهارت بسیار مهم است که کودک شما را در ایستادن روی پای خود به شدت پشتیبانی خواهد کرد. هنگامی که کودک با گرفتن مبل توانسته است که بایستد، یکی از اسباب بازی‌های او را بردارید و کنار پای او بگذارید؛ در همین حال او را تشویق کنید که خم شده و اسباب بازی خود را بردارد. در واقع این حرکت ایستادن و خم شدن، عضلات مفصل ران و پا‌های او را به خوبی تقویت خواهد کرد.

بیشتر بدانید: ۱۴ اسباب بازی برای کودکان زیر یک سال

 

۶. اسباب‌بازی‌ها را روی سطوح در دسترس بگذارید

تمرین برای ایستادن نوزاد با این روش، بسیار موثر است؛ اسباب‌بازی‌های کودک را از محل معمولی خود برداشته و آن‌ها را روی سطحوح قابل‌ دسترس قرار دهید تا کودک را به بالا و پایین رفتن تشویق کند. اگر او در تلاش است تا خود را بالا بکشد، با قرار دادن دست خود زیر باسن او، به او کمک کنید.

۷. وسایل متحرک و سبک را از اطراف نوزاد دور کنید

اگر صندلی‌های شما سبک هستند و به راحتی جابه‌جا می‌شوند، آن‌ها را از کودک خود دور کرده و وسایل محکم و غیرمتحرک را جایگزین آن‌ها کنید. چراکه اگر صندلی به سمت او پرت شود، موجب ترس او شده و از تلاش دوباره او برای ایستادن جلوگیری می‌کند.

 

تشویق و تمرین برای ایستادن نوزاد

 

۸. از محافظ استفاده کنید

در همه خانه‌ها قسمت‌های خطرناکی است که کودک می‌تواند به آنجا سرک بکشد. اما شما با بکارگیری محافظ، از آسیب دیدن دلبند خود پیشگیری کنید. پریز برق و لبه‌های تیز میز از جمله جا‌هایی هستند که نوزاد را در معرض آسیب قرار می‌دهد. با پوشاندن این قسمت‌ها به وسیله محافظ‌های مخصوص، از هر آسیب احتمالی پیشگیری کنید. همچنین اگر برای گرم نگه داشتن پا‌های نوزاد، به پای او جوراب پوشانده‌اید، جوراب ضد لغزش را انتخاب کنید تا از سر خوردن او جلوگیری شود.

 

تشویق و تمرین ایستادن نوزاد

 

۹. موسیقی پخش کنید

تاثیر موسیقی بر نوزادان غیر قابل انکار است؛ آن‌ها عاشق موسیقی هستند. در هنگام پخش شدن موسیقی، با تکان دادن پا‌ها به حالت رقص، عضلات پاهای آن‌ها تقویت خواهد شد. بنابراین موسیقی شادی را پخش کرده و از هیجان و حرکات دلبند خود لذت ببرید.

 

تشویق و تمرین ایستادن نوزاد

 

 

۱۰. نوزاد را به کاوش بیشتر تشویق کنید

هرچه کودک بیشتر در صدد کشف دنیای اطراف خود برآید، با سرعت بیشتری برای قدم برداشتن تلاش خواهد کرد. بنابراین در این تلاش و پشتکار، با او همراه شوید و او را تشویق کنید.

۱۱. نوزادان دیگر را در معرض دید او قرار دهید

کودکان به راحتی تحت‌تاثیر قرار گرفته و در واقع از تماشای دیگران، مسائل را بهتر یاد می‌گیرند. وقتی کودک شما ببیند که نوزاد دیگری در حال تلاش برای ایستادن است او هم به تقلید از آن نوزاد، شروع به تلاش برای ایستادن خواهد کرد.

 

تشویق و تمرین برای ایستادن نوزاد

 

۱۲. خوشحالی خود را با کف زدن به او نشان دهید

وقتی نوزاد در حال تلاش برای ایستادن است، با خوشحالی و کف زدن به او انگیزه بیشتری دهید. شک نکنید که او بعد از دیدن دست زدن شما، ذوق زده می‌شود و انگیزه‌اش دو چندان می‌شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله چند راهکار و تمرین برای ایستادن نوزاد ارائه شد؛ توصیه می‌کنیم با انجام دادن این راهکارها، نوزاد دلبند خود را در رسیدن به این هدف همراهی کرده و از تک تک این لحظات زیبا لذت ببرید. به یاد داشته باشید که مقایسه کردن فرزند خود با کودکان دیگر، اشتباه بزرگی است. همچنین شما می‌توانید با کمک مطلب مفید ستاره، در یک هفته توالت رفتن را به کودک خود آموزش دهید! 

نوزاد شما چه زمانی برای اولین بار ایستاد؟ شما از چه روش‌هایی برای تمرین دادن او استفاده کردید؟ لطفا تجربیات خود در این مورد را، با ما و سایر کاربران ستاره در میان بگذارید.

 

برگرفته از : bellamysorganic 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو