آشنایی با شرایط و نحوه نگهداری از گل آنتوریوم

منبع: ستاره

528

1398/6/31

14:35


شرایط نگهداری از گل آنتوریوم شامل نور ملایم و غیر مستقیم خورشید، مخلوطی از خاک تورب یا خاکبرگ و ماسه، آبیاری منظم و دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است.

آشنایی با شرایط و نحوه نگهداری از گل آنتوریوم


ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - امروزه گل آنتوریوم به دلیل ماندگاری طولانی، زیبایی و تنوع رنگ طرفداران بسیاری پیدا کرده و برای نگهداری در آپارتمان، دفاتر کار، کاشت در فضای سبز با اقلیم معتدل و مرطوب و به عنوان گل شاخه بریده، استفاده می‌شود. در این مقاله با شرایط محیطی مناسب برای نگهداری از گل آنتوریوم در منزل و نحوه تکثیر آن آشنا شوید تا لذت داشتن یک گیاه زینتی زیبا با گل‌های خاص را تجربه کنید.
در این مطلب می‌خوانید:

شرایط نگهداری از گل آنتوریوم

شرایط محیطی مناسب برای نگهداری آنتوریوم در محیط آپارتمان به شرح زیر است:

خاک

گل آنتوریوم برای رشد مناسب نیاز به خاک نسبتا اسیدی، دارای بافت سبک و حاصلخیز دارد. بهترین خاک برای کاشت آنتوریوم ترکیبی از ۵۰ درصد خاکبرگ و ۵۰ درصد ماسه یا ۵۰ درصد تورب و ۵۰ درصد ماسه است. همچنین ترکیبی از خاکبرگ، خاک چوب و ذغال بهترین محیط رشد ریشه آنتوریوم را تشکیل می‌دهد. به طور کلی خاک مناسب برای کاشت و نگهداری از گل آنتوریوم در گلدان باید رطوبت را در خود به خوبی نگه دارد و سریع خشک نشود.

آبیاری

نیاز آبی گل آنتوریوم متوسط است و در تابستان هفته‌ای دو بار آبیاری و در زمستان هفته‌ای یک بار آبیاری مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید لازم است در فاصله بین دو آبیاری سطح رویی خاک گلدان خشک شده باشد و از جمع شدن آب در زیرگلدانی خودداری کنید، زیرا باعث پوسیدگی ریشه گیاه و از بین رفتن آن خواهد شد. همچنین آنتوریوم به آب سنگین دارای املاح حساس است؛ بنابراین برای آبیاری گیاه از آب بدون املاح و فاقد کلر استفاده کنید. توجه داشته باشید نیاز آبی گیاه در فصل زمستان که گیاه رشد کمتری دارد و زمان استراحت است، کاهش پیدا می‌کند.

نور

گل آنتوریوم نیاز به نور ملایم و غیر مستقیم خورشید دارد. بهترین مکان برای نگهداری از گل آنتوریوم در منزل قرار دادن پشت پنجره‌های آپارتمان و دریافت نور خورشید از پشت پرده است.

دما

بهترین دما برای نگهداری از گل آنتوریوم و به گل رفتن گیاه دمای بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است. گل آنتوریوم به سرمای هوا حساس است و در دما‌های پایین برگ‌ها دچار پیچ‌خوردگی شده و سیاه می‌شوند.

کوددهی

استفاده از کود مایع مخصوص گیاهان زینتی و گلدار هر دو هفته یک بار به رشد بهتر و سریع‌تر گیاه کمک خواهد کرد.

تعویض گلدان

بهتر است با پایان دوران گلدهی گیاه و در فصل زمستان گلدان گیاه را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید.
 

گیاه شناسی گل آنتوریوم

آنتوریوم یک گیاه علفی چند ساله و مهمترین جنس اقتصادی خانواده آراسه (شیپوری) است که نگهداری از آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی و گل شاخه بریده امروزه در سراسر کشور‌های دنیا رواج دارد. این گیاه بومی مناطق گرمسیری کارائیب، آمریکای مرکزی و جنوبی است و با حدود ۱۰۰۰ گونه بزرگترین جنس خانواده شیپوری به‌شمار می‌آید و در شرایط نگهداری مناسب، ارتفاع آن به بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر می‌رسد. گل آنتوریوم دارای برگ‌های کمی پهن، سبز تیره و به طول بیش از ۱۸ سانتیمتر است و گل‌های آن شیپوری شکل با گل‌آذین زرد یا قرمز و اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید است که در اواخر بهار یا فصل تابستان روی ساقه گیاه ظاهر می‌شوند و دوام گل آن بین دو تا سه ماه است.

گل آنتوریوم

 

نحوه تکثیر گل انتوریوم

کاشت بذر و تقسیم بوته (پاجوش) دو راه اصلی تکثیر گل آنتوریوم است. مراحل تکثیر آنتوریوم به روش تقسیم بوته به شرح زیر است:
۱- در زمان استراحت گیاه و یا اوایل بهار، پاجوش‌ها را از گیاه مادری سالم، قوی و بدون آفت به آرامی جدا کنید. توجه داشته باشید، لازم است بر روی هر قطعه از ریزوم، حداقل یک عدد جوانه و چند عدد برگ جدید وجود داشته باشد. این پاجوش‌ها، آبدار، سست و گوشتی هستند و به نظر می‌رسد گیاه را از داخل گلدان به خارج هل می‌دهند.

۲- بعد از تمیز کردن خاک اطراف پاجوش و ریشه‌ها آن‌ها را تقسیم کنید و هریک را در گلدان جداگانه با قطر دهانه ۱۳-۱۱ سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، بکارید.

۳- قبل از کاشت و قرار دادن قطعات ریزوم در گلدان جدید، بستر کاشت را ابتدا کاملا مرطوب کنید و اجازه دهید که آب اضافه از ته گلدان خارج شود و توجه داشته باشید گیاهچه کمی بالاتر از سطح خاک قرار گرفته و کاملا زیر خاک فرو نرود.

۴- گلدان را در محلی با دریافت نور غیر مستقیم خورشید، در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و مرطوب نگهداری کنید و تا زمان سبز شدن گل سطح بستر کاشت را مرطوب و نه خیس و غرقاب حفظ کنید.

۵- برای حفظ شرایط گلخانه‌ای توصیه می‌شود روی گلدان را با نایلون شفاف بپوشانید و چند سوراخ کوچک برای تهویه در سطح آن ایجاد کنید، زیرا گل‌های آنتوریوم برای رشد نیاز به محیط مرطوب دارند.

۶- بعد از گذشت ۵ تا ۷ هفته گیاهچه‌های کوچکی که در واقع پاجوش هستند در کنار گیاه مادری و از ساقه زیرزمینی شکل می‌گیرند و گیاه شما آماده انتقال است.

تکثیر گل آنتوریوم

 

سخن پایانی

نگهداری از گل آنتوریوم بسیار راحت است و با آبیاری منظم، تنظیم درجه حرارت و مرطوب نگه داشتن محیط می‌توانید صاحب این گل زیبا در خانه و محل کار خود باشید. برای گلدهی بیشتر و هر ساله گیاه، پاجوش‌های رشد کرده در انتهای ساقه را به طور مرتب جدا کنید و روزانه برگ‌های گیاه را با اسفنج مرطوب به آرامی تمیز کنید. سوالات و تجربیات خود در زمینه نگهداری از گل آنتوریوم را می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات و پرسش‌ها با ما در میان بگذارید. اگر به گل‌های شیپوری علاقه‌مندید می‌توانید نحوه کاشت و تکثیر گل شیپوری هلندی و نحوه نگهداری و تکثیر گل تکوما را نیز در ستاره بخوانید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو