چگونه اتاق را عایق صدا کنیم و از آلودگی صوتی در امان بمانیم؟

چگونه اتاق را عایق صدا کنیم و از آلودگی صوتی در امان بمانیم؟


منبع: ستاره

178

1398/7/1

20:35


بدون شک یکی از آسیب‌های زندگی شهری آلودگی صوتی است و همه ما می‌خواهیم در خانه و اتاق خود از این صداها دور باشیم، اما چگونه اتاق را عایق صدا کنیم؟ خوشبختانه روش‌های زیادی از جمله استفاده از پنل‌های ضد صدا، درزگیر، چسب و ... برای این منظور وجود دارد.

چگونه اتاق را عایق صدا کنیم؟

 

ستاره | سرویس دکوراسیون - در گذشته با کم جمعیت بودن شهرها و نحوه شهره سازی همچنین فرهنگ زندگی به صورت سنتی مشکل آلودگی صوتی بزرگ جلوه نمی‌کرد، اما با گذشت زمان و نحوه تغییر ساخت و ساز ساختمان‌ها، آپارتمان نشینی پدید آمد. در ادامه مسیر پیشرفت شهرها و افزایش تعداد اتومبیل‌ها، تولید صدا پیرامون زندگی ما به شکل فزاینده‌ای افزایش یافت. حال وقت آن رسیده که فکری برای خلاصی از این همه صدا و آلودگی صوتی کنیم و خانه خود را در برابر این هجوم صدا تبدیل به نقطه‌ای آرام کنیم. برای انجام چنین کاری باید منزل خود را عایق صدا کنیم، اما چگونه اتاق را عایق صدا کنیم؟ در این مطلب قصد داریم به پاسخ این پرسش بپردازیم.


بیشتر بخوانید:


چگونه اتاق را عایق صدا کنیم؟

۱. پوشاندن درزهای پنجره و در

فواصل بین پنجره‌ و درهای اتاق یکی از عواملی است که باعث ورود صدا می‌شود. برای اینکه اتاق را عایق صوتی کنیم باید این درزها را بپوشانیم، برای این منظور می‌توانید از درزگیرهای پلاستیکی موجود در بازار استفاده کنید. بخش دیگه‌ای که باید پوشش دهید پایین درب‌هاست، زیرا از زیر درب نیز صدا وارد اتاق می‌شود. برای این‌کار نیز می‌توانید از پوششی پلاستیکی استفاده و اگر هم پوشش پلاستیکی نبود می‌توانید از یک تکه چوب با اندازه مناسب برای پوشش آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: درزگیری پنجره های ساختمان

 

عایق صوتی، درزگیر پنجره

 

۲. استفاده از پنل‌های ضد صدا

استفاده از پنل‌ها به عنوان عایق صدا یکی از راه‌های جلوگیری از ورود یا خروج صدا به مکان مورد نظر است. این پنل‌ها را می‌توانید به‌صورت بافت‌دار از انواع مواد پلاستیکی و ... یا به‌صورت سرامیکی از بازار تهیه کنید. نصب این‌گونه پنل‌ها زیاد کار سختی نیست و شما می‌توانید با چسب آن‌ها را به دیوار بچسبانید. البته مدل سرامیکی آن را با پیچ هم می‌توانید به دیوار محکم کنید.

 

عایق صدا کردن اتاق، پنل ضد صدا

 

۳. پرده‌های ضخیم

یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌ها برای این‌که بتوانیم میزان صدای ورودی به خانه را کاهش دهیم استفاده از پرده‌هایی است که از نظر اندازه بتوانند تمام پنجره از سقف تا زمین را بپوشانند. البته این به تنهایی کافی نیست، خوب دقت داشته باشید که ضخامت پارچه‌ای که برای تهیه پرده به‌کار برده‌اید نیز بسیار مهم است و هرچه میزان ضخامت آن بیشتر باشد تأثیر بیشتری برای جلوگیری از ورود صدا خواهد داشت. شاید در ابتدا فکر کنید که این کار تأثیر چندانی نداشته باشد، اما بعد از انجام آن متوجه می‌شوید که چه میزان از صداهای ورودی به اتاق و منزل‌تان کاهش پیدا کرده است.

 

عایق صوتی، پرده های ضخیم

 

۴. کمد‌ و دکورهای بزرگ و سرتاسری

یکی از موانع دیگر برای ورود صدا به درون اتاق استفاده از کمد، کتابخانه و دکورهای بزرگی است که سرتاسر اتاق شما را می‌پوشاند. استفاده از این وسایل علاوه بر کاهش صداهای ورودی می‌تواند در زیبا سازی فضای اتاق نقش بسیار مهمی داشته باشد و همچنین محل مناسبی برای قرار دادن وسایل نیز هست. خوب توجه داشته باشید که وجود کتاب در کتابخانه یا وسایل در کمدها و ... می‌تواند مانند یک عایق عمل کرده و از ورود صدا به داخل جلوگیری کند.

 

چگونه با عایق صدا کردن اتاق از آلودگی صوتی در امان بمانیم؟

 

۵. استفاده از فروش و پد قالی برای کاهش میزان صدا

کف‌پوش خانه‌هایی که طی سال‌های اخیر ساخته شده‌اند به‌طور عموم از چوب، پارکت و سرامیک‌ هستند. انعکاش صدا در این نوع کف‌پوش‌ها زیاد است و استفاده از قالی می‌تواند کمک بسیار بزرگی به گرفته شدن صدا بکند، البته اگر از پد قالی در زیر آن استفاده کنید میزان انعکاس صدا به مقدار خیلی زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

استفاده از فرش برای جلوگیری از سروصدا

 

۶. رنگ‌‌ آمیزی دیوارها به عنوان عایق صدا

برای جلوگیری عبور صداها از دیوار، رنگ آمیزی آن می‌تواند یکی از راه کارهایی باشد که به شکل قابل توجهی از میزان ورود صدا به داخل جلوگیری کند. در ضمن رنگ آمیزی آن می‌تواند مناسب با سلیقه و دکوراسیون منزل شما باشد و به زیباتر کردن فضای خانه هم کمک کند. شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های رنگ فروشی رنگ‌هایی با قدرت جذب صدا را تهیه کنید.

 

عایق صوتی، استفاده از رنگ عایق صوتی

 

۷. استفاده از شیشه‌های دو یا چند جداره

شیشه‌ پنجره‌ها یکی دیگر از مکان‌هایی است که صدا از آن عبور کرده و وارد خانه یا اتاق می‌شود. برای جلوگیری کردن از این اتفاق می‌توانید از پنجره‌هایی با دو یا چند لایه شیشه استفاده کنید. استفاده از این‌گونه شیشه‌ها یکی از راه‌های مهم در عایق صوتی کردن اتاق و ساختمان است. این پنجره‌ها در بازار موجود است و به‌راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید.

 

چگونه با عایق صدا کردن اتاق از آلودگی صوتی در امان بمانیم؟

 

۸. استفاده از چسب

اگر درزها و سوراخ‌هایی درون اتاق یا مکان مورد نظر شما هست که نمی‌توانید آن را با درزگیرهای پلاستیکی بپوشانید بهترین راه برای پوشش آن‌ها استفاده از چسب چوب است. به این ترتیب می‌توانید از شر صداهای مزاحمی که از آن‌ها عبور می‌کنند راحت شوید.

 

بهترین روش عایق صوتی کردن اتاق یا خانه چیست؟

استفاده از انواع پنل برای پوشش کامل درب و دیوار بهترین راه عایق صوتی کردن مکان مورد نظر شماست. این‌کار یکی از بهترین راه‌ها است تا جایی که برای استودیو‌های ظبط موسیقی هم از پنل‌های مختلف استفاده می‌کنند، اما برای پنجره‌ها هم بهترین راه استفاده از انواع شیشه‌های دو یا چند جداره است. البته باید گفت که استفاده از این روش‌ها آنقدر هم ارزان قیمت نیست و چنین وسایلی هزینه‌های ساخت‌وساز شما را بالا می‌برد.

 

کم هزینه‌ترین راه برای عایق صوتی کردن اتاق یا خانه کدام است؟

در این مطلب راه‌های مختلفی را برای عایق صوتی کردن اتاق که برای شما در دسترس باشد را بیان کردیم. واضح است که نحوه استفاده از وسایل و چیدن آن‌ها هم می‌تواند از انعکاس و یا عبور صدا در اتاق جلوگیری کند. به جزء استفاده از پنل‌های آکوستیک و شیشه‌های دو جداره که از ورود صدا جلوگیری می‌کنند بقیه روش‌های گفته شده به‌طور عموم در دسترس هستند و از هزینه‌های پایینی برخوردار هستند.

 

مزایای عایق صوتی

شاید فکر کنید که با عایق صوتی کردن خانه خود فقط از شر صداها خلاص می‌شوید، اما چنین نیست با عایق صوتی کردن شما تا حدود زیادی نیز منزل و اتاق خود را عایق حرارتی کرده‌اید و این‌کار باعث کاهش مصرف انرژی نیز می‌شود. به علاوه با پوشش‌های جزئی که شما برای درز‌های اتاق در نظر می‌گیرید هم زمان با عایق صوتی کردن از ورود جانوران و حشرات موذی به داخل خانه خود جلوگیری می‌کنید.

 

در آخر

بیشتر اوقات ما می‌توانیم با چینش مناسب وسایل منزل از انعکاس صدا یا ورود آن به داخل اتاق جلوگیری کنیم و با ابتدایی‌ترین وسایل میزان صدای ورودی به اتاق را تا حد زیادی کاهش دهیم. با توجه به راه‌هایی که برای کاهش ورود صدا ذکر گردید، مشخص شد که باید همه راه‌های ورود هوا را پوشش داد تا بتوان از شر صداهایی که از بیرون وارد می‌شود جلوگیری کرد. البته به این نکته توجه کنید که اگر در زمستان از بخاری گازی استفاده می‌کنید، پوشش دادن تمام راه‌های ورود هوا ممکن است منجر به گاز گرفتگی شود، در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مطلب راه‌های جلوگیری از گاز گرفتگی با مونوکسید کربن و ویژگی وسایل گازسوز را مطالعه نمایید. به نظر شما چگونه اتاق را عایق صدا کنیم؟ شما چگونه از ورود سروصدا به اتاق جلوگیری می‌کنید؟ چه روش‌های دیگری را برای اینکار می‌شناسید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو