بهترین مناطق کویر گردی در ایران کدامند؟

منبع: گهر

112

1398/7/2

12:18


فصل پاییز و زمستان زمان خوبی برای کویر گردی است لذت کویر گردی و دلچسب بودن هوا در این فصل ها قابل توصیف نیست.اما در این سفر میبایست تجهیزات مناسب را با توجه به نکات ضروری کویر گردی تهیه کرد. در این مطلب شما را با بهترین مناطق کویر گردی در ایران آشنا خواهیم کرد.

بهترین مناطق کویر گردی در ایران کدامند؟

kavirr بهترین مناطق کویر گردی در ایران کدامند؟

بهترین کویرهای ایران برای سفر کدامند؟

پاییز و زمستان فصل رفتن به کویر است، گرمای هوا دیگر رخت بربسته و میتوان خود را به هوای دلچسب و آسمان‌های پرستاره کویر مهمان کرد. کویرهای ایران در پاییز و زمستان، تجربه‌ای گرم برای روزهای سردند و از آنجا که ایران کشوری گرم و خشک است، تا دلتان بخواهد دشت های کویری در گوشه و کنار ایران و به خصوص مرکز آن گسترده شده‌اند، از کویر لوت که گرمترین نقطه زمین است تا کویر مرنجاب که عاشقان زیادی دارد، جایی که میتوان سکوت و تجربه راه رفتن روی رمل‌های کویری و تماشای آسمانی که انگار به زمین دوخته شده را داشت. البته که باید راه بلد هم بود و تجهیزات هم به همراه داشت، چراکه سفری است سخت. اما کویرهای ایران مناسب سفر کدامند؟

کویر خور و بیابانک؛ از قشنگ‌ترین کویرهای ایران

یکی از خوبی‌های بزرگ کویر این است که آدم میتواند در آن با خودش ساعت‌ها خلوت کند و چشم‌اندازی وسیع از تپه‌های شنی را جلوی چشمش ببیند که انگار تمامی ندارد. یکی از بهترین این تصویرها را میتوان در کویر خور و بیابانک که در ۳۹۹ کیلومتری اصفهان واقع شده، دید.

شهرستان خور و بیابانک به مرکزیت خور در منتهی الیه شرق اصفهان قرار دارد و از شمال به سمنان، از جنوب و شرق به یزد و از سمت غرب به بخش انارک شهرستان نایین میرسد.

خور که نامش با بیابانک پیوند خورده به معنی خورشید است و از آنجایی که در ایران باستان هر روز از هر ماه شمسی اسمی داشت، به روز یازدهم از هر ماه شمسی خور می‌گفتند و خور در آن موقع فرشته نگهبان بوده.

بخش زیادی از خور را کویر تشکیل می‌دهد که جاذبه‌های گردشگری‌اش اینها هستند: تپه‌هایی که با وزش باد به شکل‌های مختلف درمی‌آیند، کویر شرقی خور با اشکال لانه زنبوری، ریگزارهای مصر در ۵۰ کیلومتری خور و آسمان پرستاره کویر که خیلی‌ها به عشق دیددنش به کویر می‌روند.

دریاچه نمک خور که بزرگترین دریاچه فصلی نمک جهان محسوب می‌شود و روستای ایرج که عمری ۴ هزار ساله دارد از جاذبه های توریستی این منطقه است. فقط اینکه اختلاف دمای روز و شب در اینجا بسیار زیاد است و حتما باید لباس گرم و تجهیزات به همراه داشت. بهترین فصل رفتن به کویرها اوایل آبان تا اوایل بهار است.

کویر مصر؛ بهشت منجمان

410277 Gahar ir بهترین مناطق کویر گردی در ایران کدامند؟

کویر مصر برای طبیعت گردان و عاشقان طبیعت اسمی بسیار آشناست و از بقیه کویرهای ایران طرفدار بیشتر دارد، دلیلش هم فیلم خیلی دور خیلی نزدیک رضا میرکریمی است که بخشی از قصه اش در روستای مصر می‌گذرد. یعنی بسیاری بر این عقده‌اند که پس از این فیلم بود که روستای مصر به مقصد اصلی بسیاری از گردشگران بدل شد.

روستای مصر از توابع خور و بیابانک در استان اصفهان است و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده. مصر را به دریای شنی کویر نیز می‌شناسند.

حالا چرا اسمش مصر است؟ روستای مصر ۱۰۰ سال بیشتر قدمت ندارد و راست یا دروغ چنین نقل شده که از آنجایی که روستا به همت فردی به اسم یوسف بنیان گذاشته شده که برای تامین آب گوسفندان، چاهی حفر کرده، نام روستا را مزرعه یوسف گذاشتند. مزرعه یوسف بعدها نامش به چاه دراز تغییر کرد، چرا که عمق چاهی که یوسف کنده بود زیاد و در ۲۵ کیلومتری مصر واقع شده بود. تا آنکه یوسف با توجه به نامش که از داستان حضرت یوسف الهام گرفته شده، نام روستا را مصر گذاشت.

از جاهای دیدنی روستای مصر اینها هستند: منطقه امیر آباد در ۲ کیلومتری روستا که تپه‌های شنی دارد و مملو از درختچه‌های گز و نخل‌های زیباست.

روستای فرحزاد در شمال روستای مصر که نخلستان‌های بلند دارد.

نیزار مصر در ۶ کیلومتری شرق مصر که چشمه آبی هم دارد. موتورسواری و شترسواری از جمله تفریحات این منطقه است.

مرنجاب؛ از محبوب‌ترین کویرهای ایران

از دیگر کویرهای ایران مرنجاب است. مرنجاب یکی از پرطرفدارترین‌هاست و این محبوبیت به دلایلی چند به دست آمده. یکی اینکه مرنجاب با اینکه کویری است ولی از پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ای برخوردار است. تپه‌های شنی بلند دارد و آسمانش بسیار در شب‌ها زیباست. از اینها که بگذریم دریاچه نمک حوض سلطان درکنارش واقع شده و ترکیب کویر و دریاچه نمک تصویر بدیعی را خلق می‌کند.

چرا اسمش مرنجاب است؟ نام مرنجاب را شاه عباس صفوی رویش گذاشته. اما روایت دیگری هم هست و آن اینکه از آنجایی که کندن قنات و چاه و رسیدن به آب شیرین کاری طاقت فرسا بوده، این منطقه به مرد رنج آب و رفته رفته به مرنجاب تغییر پیدا کرده.

چاه دستکن، جزیره سرگردان و کاروانسرای مرنجاب از جاهای دیدنی اینجاست. ضمن اینکه مسابقات آفرود نیز در مرنجاب و در فصل سفر به کویر به راه است.

کمپ کویری متین آباد؛ کویری برای آماتورها

اگر دلتان نمیخواهد در سفر به کویر سختی زیادی را تحمل کنید، به مدد همه گیر شدن کویرنوردی امکانات زیادی هم در دل برخی از مناطق کویری برای کویرنوردان درنظر گرفته شده. مثلا کجا؟ منطقه نمونه گردشگری متین آباد در حاشیه کویر مرکزی ایران و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان. این منطقه اولین اکو کمپ ایران است که در دل نطنز  که خود ۸۵ کیلومتر با کاشان فاصله دارد، قرار گرفته. تجربه راه رفتن روی رمل‌های لغزنده، تماشا و رصد ستارگان، شترسواری، دیدن مزارع ارگانیک، تماشای پرورش اسب ها و شترمرغ‌ها در اکو کمپ متین‌آباد که در سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از ۱۸ سایت برتر دنیا در زمینه فعالیت‌های اکوتوریست شناخته شده، انتظارتان را می‌کشد. در این اکو کمپ میتوانید بسته به انتخاب در اتاق، چادر یا کومه‌هایی که در نظر گرفته شده اقامت کنید.

کویر زردگاه؛ سرسبزترین کویر ایران

کویرهای ایران به همنیجا ختم نمی‌شوند. زردگاه، روستایی است از توابع بخش دیهوک در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران. این روستا در نزدیکی روستای نایبند و در کوهپایه کوه نایبند و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر دیهوک و ۱۸۰ کیلومتری طبس واقع شده.

آنچه این روستا را متفاوت از هرجای دیگری در دل کویر می‌کند، سرسبزی است که به مدد نخلستان‌های روستا به وجود آمده، جز این، روستای زردگاه مثل نایبند روستایی است با خانه‌های پلکانی. قدیم‌ها ساکنان روستا بیشتر بودند اما این روزها تنها ساکنان روستا دو خانواده هستند که یکی از ساکنان آنها پیرزنی است که حصیربافی می‌کند.

از جذابیت‌های روستا و کویر زردگاه درختان خرما، پرتقال، نارنج، نارنگی و لیموی آن و چشمه آب گرم و استخر کوچکی برای آبتنی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو