علت بارداری مولار، درمان هم دارد؟

منبع: نی نی بان

110

1398/7/2

13:05


حاملگی مولار هنگامی رخ می‌دهد که در تخم بارور شده ناهنجاری های خاصی وجود داشته باشد و جنین وجفت حاصله رشد غیر طبیعی دارند. ودرواقع یک بافت غیر طبیعی و ناهمگن است.

در حاملگی های طبیعی، جنین دارای ۲۳ کروموزوم از پدر و ۲۳ کروموزوم از مادر است. در اغلب حامگلی های مولار کامل، کروموزوم های مادر در تخم بارور شده وجود ندارند و کروموزوم های پدر نسخه ای دیگر را تکثیر می‌کنند، بنابراین دو نسخه از کروموزوم های پدر در تخم وجود دارد و هیچ کروموزومی از مادر در آن موجود نیست..

در بیشتر حاملگی های مولار جزئی، جنین کروموزوم های مکمل مادر را نیز دارد، اما کروموزوم های پدر دو برابر می‌شوند، بنابراین به جای ۴۶ کروموزوم، ۶۹ کروموزوم وجود خواهد داشت .

بارداری مولار

در این حالت، در میان توده بافت غیر طبیعی که شبیه خوشه انگور است، چندین بافت جفتی به وجود خواهد آمد. جنین رشد خود را آغار می‌کند، بنابراین ممکن است که جنین یا فقط تعدادی بافت جفتی و یا کیسه جنینی وجود داشته باشد. اما حتی اگر جنینی به وجود بیاید، در بیشتر موارد آن قدر غیر طبیعی است که نمی‌تواند زنده بماند.

علت بارداری مولار( مول هیداتیفرم )
مالگوهای مرتبط با مول: کمبود مصرف ویتامین A** کاهش مصرف چربی حیوانی، سابقه خانوادگی، سن بالای ۴۵ سال و زیر ۲۰ سال(سن بالای ۴۵ سال حداقل ۱۰-۵ برابر بیشتر است.)

سابقه سقط جنین وحاملگی مولار
علایم بارداری مولار( مول هیداتیفرم )
۱- خونریزی واژینال سه ماهه اول که بدرنگ و آب آلو مانند است

۲- دفع وزیکولهای خوشه انگوری در سایزهای متفاوت

۳- اندازه بسیار بزرگ رحم

۴- (تهوع و استفراغ شدید حاملگی)

۵- کم خونی

۶- نارسایی تنفسی

۷- عدم لمس ارگانهای جنینی

۸- عدم شنیدن صدای قلب جنین

تشخیص بارداری مولار
مقالات مرتبط
۷ علائم پره اکلامپسی -اکلامپسی درمادران باردار

شهریور ۱۹, ۱۳۹۸
۱زایمان طبیعی( واژنی)بعد از یک سزارین (VBAC)

شهریور ۱۱, ۱۳۹۸
۱- استفاده از سونوگرافی و تایید مول (طوفان برف)

۳- تعیین تیتر BHCG (معمولاً بالای ۴۰۰۰۰)

درمان بارداری مولار( مول هیداتیفرم )

۱- تخلیه با ساکشن کورتاژ

۲- هیستوکتومی در زنانی که بالای ۴۰ سال دارند و نیز تمایلی به بارداری در آینده ندارند.

۳- شروع درمان طبی با رژیم های شیمی درمانی

پیگیری بعد از تخلیه رحم:

BHCG به مدت ۳ هفته، هفتگی بررسی شود. سپس ماهانه به مدت ۶ ماه کنترل شود. توصیه به استفاده از روش مناسب پیشگیری قرص LD

پیشگیری از بارداری از زمان شروع درمان به مدت ۱۲ ماه

بارداری مولار

در ابتدا ممکن است علائم یک حاملگی معمولی را داشته باشید، اما پس از مدتی لکه ها یا خونریزی بیشتری را خواهید دید. خونی که از بدنتان خارج می شود ممکن است قرمز روشن یا قهوه ای رنگ، پیوسته یا منقطع و اندک یا شدیدباشد. ممکن است حالت تهوع و استفراغ شدید، انقباض یا تورم شکم داشته باشید. برخی از زنان در صورت داشتن حاملگی مولار، قبل از اواسط حاملگی، دچار تشنج می‌شوند.

با این وجود، از آنجایی که امروزه دستگاه های سونوگرافی به پزشکان کمک می‌کنند تا حاملگی مولار را زودتر تشخیص دهند،.در صورت داشتن لکه یا خونریزی در دوران حاملگی، بی درنگ با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید. داشتن لکه یا خون لزوماً به معنای حاملگی مولار نیست، اما احتمالاً پزشکتان آزمایش سونوگرافی را تجویز میکندتا دلیل خونریزی را پیدا کند. همچنین اندازه گیری هورمون اچ سی جی که بالاتراز حد طبیعیست.

درمان :

سطح کورتاژ ساکشن جهت برداشتن بافت غیر طبیعی نیاز پیدامیکند. این عمل را می توان تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام داد. همچنین پزشکان می‌توانند از راه درون وریدی درد شما را تسکین دهند.

به احتمال زیاد در این مرحله با اشعه X از سینه تان عکس بگیرند تا ببینند آیا سلول‌های غیر طبیعی به ریه ها انتشار یافته اند یا خیر. به ندرت اتفاق می افتد که این سلول‌ها به جاهای دیگر بدن انتشار یابند، اما اگر چنین شود، ریه ها بیشتر از هر جای دیگری در معرض تهدید قرار دارند.هفته ای یکبار اندازه گیری هورمون بتا تا کاهش هورمون و رسیدن به صفر واطمینان کامل حاصل شود. ا

نکته قابل توجه: اگر تصمیم گرفته اید که دیگر بچه دار نشوید، ممکن است عمل برداشتن رحم را به جای D&C انتخاب کنید؛ چرا که با این کار خطر بازگشت سلول های غیر طبیعی کمتر خواهد شد.

زمان بارداری مجدد بعداز بارداری مولار( مول هیداتیفرم )
تفاوتی نمی‌کند که چه نوع درمانی را دریافت کرده اید، در هر حال لازم است پس از آن که سطح hcg در خون شما به صفر رسید، تا یک سال برای حاملگی مجدد دست نگه دارید. اگر قبل از این زمان حامله شوید، سطح hcg در خون شما بالا می‌رود و دیگر پزشک قادر نخواهد بود تشخیص دهد که آیا بافت غیر طبیعی بازگشته است یا خیر.

خبر خوب این است که حاملگی مولار حتی اگر شیمی درمانی کرده باشید، بر روی باروری یا توانایی شما برای داشتن یک حاملگی طبیعی تأثیر نخواهد گذاشت. خطر افزایش احتمال مرگ جنین، نقص مادرزادی، زایمان زودرس یا دیگر عواقب برای شما وجود ندارد و همچنین احتمال این که حاملگی مولار دیگری داشته باشید تنها ۱ یا ۲ درصد است.

در تمام حاملگی های بعدی برای اطمینان از این که همه چیز به خوبی پیش می‌رود، لازم است در سه ماهه اول آزمایش سونوگرافی انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو