72 کشور تاکنون وارد رقابت اسکار شده‌اند / از آرژانتین و هنگ کنگ تا هند و تایلند

72 کشور تاکنون وارد رقابت اسکار شده‌اند / از آرژانتین و هنگ کنگ تا هند و تایلند


134

1398/7/2

19:12


هشت روز به پایان مهلت معرفی فیلم‌های بلند بین‌المللی به نود و دومین دوره جوایز اسکار باقی مانده است.

72 کشور تاکنون وارد رقابت اسکار شده‌اند / از آرژانتین و هنگ کنگ تا هند و تایلند

سرویس سینمایی هنرآنلاین: در حالی که مهلت معرفی فیلم‌ بلند بین‌المللی (با نام قبلی فیلم خارجی‌زبان) به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای رقابت در جوایز اسکار 2020، اول اکتبر 2019 (9 مهر) به پایان می‌رسد، تعداد دیگری از کشور در روزهای اخیر نمایندگان خود را انتخاب و معرفی کردند تا تعداد رقبا فعلاً به 72 فیلم برسد.

آرژانتین فیلم "بازنده‌های حماسی" (Heroic Losers) به کارگردانی سباستین بورنستین را به نمایندگی از خود به اسکار فرستاد. این فیلم تولید مشترک آرژانتین و اسپانیا است و اولین نمایش بین‌المللی اواخر ماه پیش در جشنواره تورنتو بود و در جشنواره فیلم سن سباستین هم روی پرده می‌رود.

"بازنده‌های حماسی" یک کمدی درام با موضوع سرقت است که داستان آن در دوران فاجعه مالی در آرژانتین در سال 2001 روی می‌دهد. فیلم داستانی رابین‌هودوار درباره تعدادی از اهالی شهری روستایی – به رهبری فرمین فوتبالیست سابق (با بازی ریکاردو دارین) – را روایت می‌کند که وقتی یک وکیل فرصت‌طلب و مدیر فاسد یک بانک، پولی را که آن‌ها برای راه‌اندازی مجدد یک شرکت تعاونی کشاورزی، جمع کرده‌اند، بالا می‌کشند، کنار هم قرار می‌گیرند تا پول خود را پس بگیرند.

Heroic Losers

"بازنده‌های حماسی" اقتباسی از رمان "La noche de la usina" نوشته ادواردو ساچری نویسنده 52 ساله آرژانتینی است. "راز چشمان آن‌ها" آخرین فیلمی که اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی را برای آرژانتین به همراه آورد نیز از روی رمانی به قلم او ساخته شد.    

آرژانتین از 1961 تا سال پیش 45 بار در رقابت اسکار فیلم بلند بین‌المللی حضور داشت و دو بار برنده این جایزه شد: "داستان رسمی" به کارگردانی لوییس پوئنزو در 1985 و "راز چشمان آن‌ها" به کارگردانی خوان خوزه کامپانلا در 2009. این کشور پنج بار دیگر هم در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد بوده است. آرژانتین آخرین بار در 2014 با فیلم "قصه‌های وحشی" به کارگردانی دامیان زیفرون شانس دریافت جایزه این بخش را داشت.

تریلر جنایی "توفان سفید 2" (The White Storm 2) به کارگردانی هرمن یاو سینماگر باسابقه و پرکار و با بازی اندی لاو و لوییس کو در نقش دو طرف یک جنگ مواد مخدر، به نمایندگی از هنگ کنگ در جوایز اسکار 2020 رقابت می‌کند.

لاو در فیلم نقش یک میلیاردر را بازی می‌کند که پول خود را صرف مبارزه مواد مخدر می‌کند و کو در نقش رهبر یک باند قاچاق مواد مخدر ظاهر شده است. هرچند عنوان "توفان سفید 2" برای این پروژه انتخاب شده است، اما این فیلم به‌جز نام و حضور مجدد کو به لحاظ داستانی ارتباطی با "توفان سفید" (2013) ندارد.  

The White Storm 2 — Drug Lords

"توفان سفید 2"

"توفان سفید 2" در ماه ژوئیه در هنگ کنگ اکران شد و با سه میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم هنگ کنگی تابستان بود، آن هم در شرایطی که این کشور به‌شدت درگیر مجموعه تظاهرات مردمی در برابر لایحه استرداد مظنونان و متهمان به چین و سایر شهرهای سراسر جهان بود. با تداوم اعتراضات، معترضان خواسته‌های دیگری چون تحقیق و تفحص مستقل در مورد خشونت پلیس و آزادی معترضان دستگیرشده را مطرح کردند. "توفان سفید 2" در چین موفق‌تر ظاهر شد و 182 میلیون دلار فروخت.

امسال دست فدراسیون تهیه‌کنندگان سینمای هنگ کنگ برای انتخاب نماینده این کشور تا حد زیادی بسته بود، چرا که تا اینجای سال تنها 40 فیلم هنگ کنگی اکران شده و این در مقایسه با 200 فیلم وارداتی رقم ناچیزی است. از این رو فدراسیون تهیه‌کنندگان سینمای هنگ کنگ برخلاف سال‌های گذشته تا پیش از انتخاب نماینده نهایی خود در اسکار یک فهرست کوتاه اعلام نکرد.      

هنگ کنگ از سال 1959 تا سال پیش 37 بار در رقابت اسکار شرکت کرد و دو بار نامزد شد: "فانوس سرخ را بلند کن" به کارگردانی ژانگ ییمو در 1991 و "وداع با محبوبم" ساخته چن کایگه در 1993. در 2013 نیز فیلم "استادبزرگ" به کارگردانی وونگ کار وای به فهرست کوتاه راه پیدا کرد.

فدراسیون فیلم هند "گالی بوی" (Gully Boy) به کارگردانی زویا اختر ("دوباره این زندگی را به دست نخواهی آورد"، "داستان‌های لذت") را به نمایندگی از این کشور برای حضور در بخش فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی معرفی کرد.

اولین نمایش جهانی این فیلم فوریه پیش در بخش ویژه برلیناله جشنواره برلین بود. "گالی بوی" با بازی رانویر سینگ و آلیا بات ستاره‌های بالیوود قصه‌ای از بلوغ را روایت می‌کند و با الهام از زندگی رپرهای خیابانی در بمبئی ساخته شده است. فیلم در دنیا 37 میلیون دلار فروخت.

Gully Boy

"گالی بوی"

هند از 1957 تا سال گذشته 51 بار در رقابت اسکار شرکت کرد و سه بار نامزد بخش فیلم خارجی‌زبان شد: "مادر هند" (1957، محبوب خان)، "سلام بمبئی" (1989، میرا نائیر) و "لاگان: روزی روزگاری در هند" (2002، آشوتوش گواریکر). این کشور هنوز برنده اسکار نشده است.

"آلفا" (Alpha) به کارگردانی ناصرالدین یوسف نماینده بنگلادش در اسکار خواهد بود. فیلم درباره یک هنرمند نقاش ریکشا است که در یک آلونک چوبی روی برکه‌ای کثیف در حومه داکا زندگی فقیرانه‌ای دارد و کار او بازتابی از بی‌عدالتی‌های رایج در بنگلادش معاصر است. منتقدان از فیلم استقبال کرده‌اند.

"آلفا" پانزدهمین فیلمی است که بنگلادش از 2002 به آکادمی معرفی می‌کند. فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

تایلند با فیلم ترسناک "بوسه غیرانسانی" (Inhuman Kiss) به کارگردانی سیتیسیری مونکولسیری شانس خود را در جوایز اسکار امسال امتحان می‌کند.

داستان فیلم در دهکده‌ای دورافتاده روی می‌دهد و درباره یک دختر نوجوان معصوم به نام سای است که متوجه می‌شود وارث نفرین "کراچو" است. شب‌ها سر او از بدن جدا می‌شود و به جستجوی گوشت و خون می‌رود. مرگ حیوانات اهلی مردم ده را به وحشت می‌اندازد و...

"بوسه غیرانسانی" بیست و ششمین فیلمی است که تایلند از 1984 به آکادمی معرفی می‌کند. فیلم‌های قبلی هیچ‌کدام نامزد نشدند.

کانادا درام خانوادگی "آنتیگونه" (Antigone) به کارگردانی سوفی دراسپ را که اقتباسی از نمایشنامه‌ سوفوکل تراژدی‌نویس مشهور یونانی است، به نمایندگی از خود به بخش فیلم بلند بین‌المللی معرفی کرد. این فیلم ماه پیش در جشنواره تورنتو برنده جایزه بهترین فیلم بلند کانادایی شد.

Antigone

"آنتیگونه"

این فیلم مستقل فرانسوی‌زبان، نمایشنامه سوفوکل را مورد اقتباس قرار می‌دهد تا داستان یک زن جوان پناهجو به نام آنتیگونه را در مونترال به تصویر بکشد که قانون را زیر پا می‌گذارد و برای نجات برادرش که به‌اشتباه به زندان افتاده است، وارد عمل می‌شود. "آنتیگونه" روایتی از تلاش یک زن برای پیدا کردن عدالت است و نوع برخورد با پناهجویان در مونترال دوران معاصر را زیر سؤال می‌برد.

کانادا از 1971 تا سال گذشته 44 بار در رقابت اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شرکت کرد و در 2003 برای "تهاجم بربرها" به کارگردانی دنی ارکان برنده این جایزه شد. این کشور شش بار دیگر نامزد اسکار بوده که سه بار آن ("آتش‌افروزان" دنی ویلنو در 2010، "آقای لازار" فیلیپ فالاردو در 2011 و "جادوگر جنگ" کیم نگوین در 2012) در 9 دوره اخیر بوده است.

اسرائیل تریلر "تحریک" (Incitement) به کارگردانی یارون زیلبرمان را به نمایندگی از خود به اسکار فرستاد. این فیلم گذشته ایگال عمیر  دانشجوی جوان ارتدکس را که در چهارم نوامبر 1995 اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل ترور کرد، بررسی می‌کند. اولین نمایش جهانی فیلم ماه پیش در جشنواره تورنتو بود.

"تحریک" به‌تازگی به‌عنوان بهترین فیلم جوایز اوفیر که هر سال توسط آکادمی فیلم و تلویزیون اسرائیل برگزار می‌شود، انتخاب شد. هر سال برندگان جایزه اصلی این جوایز به نمایندگی از اسرائیل در اسکار شرکت می‌کند.    

اسرائیل از 1964 تا سال گذشته 51 فیلم به آکادمی معرفی کرد و 10 بار نامزد اسکار فیلم بلند بین‌المللی شده، اما هنوز در این بخش برنده نشده است.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 10 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و درنهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 13 ژانویه 2020 (23 دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. فیلم‌های ارائه‌شده باید در فاصله اول اکتبر 2018 تا 30 سپتامبر 2019 در کشور خود اکران عمومی شده باشند.

نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه 9 فوریه 2020 (بامداد دوشنبه 21 بهمن به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

علی افتخاری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو