معرفی مسجد سلیمانیه استانبول Suleymaniye Mosque + عکس

معرفی مسجد سلیمانیه استانبول Suleymaniye Mosque + عکس


منبع: سیمرغ

130

1398/7/3

10:52


معرفی مسجد سلیمانیه استانبول Suleymaniye Mosque + عکس

مسجد سلیمانیه در استانبول از مسجدهای جامع این شهر است که در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شد. این مسجد دومین مسجد بزرگ شهر استانبول محسوب می‌شود که یکی از نمادهای این شهر نیز می‌باشد

مسجد سلیمانیه Süleymaniye Mosque ترکیه

مسجد سلیمانیه از جمله مساجد معروف دوره عثمانی استانبول ترکیه است که همه ساله گردشگران بیشماری را به سوی خود جذب می کند. درباره بناهای باستانی عثمانیان، دو چیز بسیار با اهمیت وجود دارد که در نگاه اول بسیار به چشم می آیند: یک اینکه، مکان این بناها با تفکر و ظرافت خاصی همراه بوده است و دوم اینکه، بین کلیت بناهای ساخته شده عثمانی یگانگی و انسجام خاصی همواره برقرار است. محل احداث این بناها فرقی نمی کند که در بلندی باشد و یا خیر، همواره بیننده می تواند فضای بسیار وسیع و بازی را در مقابل خود به نظاره بنشیند و هر چقدر هم که به دور دستها نگاه بیاندازید، همواره آسمان را در مقابل دیدگان خود خواهید یافت. در ادامه با ما همراه شوید:

سازه بناهای عثمانی بسیار وسیع و خود را به بیننده اش تحمیل می کند. تمام جزئیات بکار رفته در ساختمان این گونه بناها، هر چند پر از زرق و برق است، ولی همگی این ظرافتهای بصری و تزئین های صورت گرفته برای آنها در خدمت یک هدف غایی می باشند و آن چیز جز حفظ سادگی و منحصر به فرد بودن این گونه بنا ها نمی باشد. در همین راستا چنانچه قصد آن را داشته باشیم که به یکی از شاهکارهایی که بوسیله معمار معروف ترک ملقب به استاد سینان و شاگردانش در استانبول کنونی  اشاره کنیم، می بایست بدون هیچ تردیدی به مسجد سلیمانیه این شهر قدیمی اشاره کنیم. این از آن رو است که این بنای معروف تمام آن مشخصات اساسی را که مربوط به معاری عثمانی است، به شیواترین شکل ممکن به تصویر می کشاند.

مسجد باشکوه سلیمانیه


مسجد باشکوه سلیمانیه


این مسجد اعظم که در نوک تپه ایی در منطقه کانتارجیلار بین یک وزارتخانه و دفتر شیخ الاسلام مسجد واقع است، بطرز شکوهمندانه ایی به سمت آسمان کشیده شده است و چیزی هم نیست که جلودار صعودش به سمت بالا باشد. از آنجا، شما می توانید، نگاهی کوتاه و گذرا به دو قاره ای که در این شهر بهم پیوند می خورند یعنی اروپا و آسیا داشته باشید و دو دریایی که استانبول را احاطه می کند.آن طرف تر، در دور دست ها در امتداد افق، کوههای سر به فلک کشیده بیسینان الیمپوس را می توان دید که به سان شاهدی همیشه حی و حاضر نظاره گر قدرت گرفتن امپراطوری عثمانیان در طی گذر تاریخ بوده است. وقتی چنین تابلوی زیبایی از طبیعت در مقابل دیدگان انسان قرار می گیرد، لاجرم روح و روان انسان با ایده های ناب و خالص صیقل می خورد.

مسجد سلیمانیه در ترکیه


مسجد سلیمانیه در ترکیه


این مسجد اعظم به تاریخ ۹۶۴ هجری قمری یا ۱۵۵۶ میلادی بوسیله سلطان سلیمان بنیان گذاری شده است. در تاریخ ترکیه، این پادشاه به نامه های دیگری چون «بزرگترین» و  نیز  «عالی ترین» نیز شناخته می شود. این مسجد یک حیاط اندرونی دارد که دور تا دور آن چهار مناره قرار گرفته است. تعداد مناره بکار رفته در ساختمان این مسجد نیز معنای نمادین دارد و به این شیوه پادشاه آن زمان عثمانی قصد داشته است که عنوان کند چهارمین پادشاه آن زمان سرزمین عثمانی بعد از فتح  قسطنطنیه بوده است.

 نمادها در مسجد سلیمانیه


نمادها در مسجد سلیمانیه


در ضمن با توجه به اینکه تعداد ایوانهای تمام مناره ها روی هم عدد ده می شده است، این مطلب را در ذهن تداعی می کرده است که وی دهمین سلطان بعد از سلطان عثمان غازی قلمداد مس شده است که جد بزرگ او به حساب می امده است.

دو مناره ایی که در دو طرف مسجد قرار گرفته اند، هر کدام دو ایوان مجزا دارند و دو تای دیگر که در انتهای دیگر حیاط مسجد می باشند هر یک از آنها دارای سه ایوان هستند. بنابراین، در مجموع تعداد کل ایوانها  به عدد ده می رسد. سه درب زیبای مسجد سلیمانیه، هر کدام از یک قوس بیضی شکل عبور می کنند و از طریق قسمت جلویی و دو طرف دیگر حیاط به مسجد می توان دسترسی پیدا کرد. راهرویی متشکل از بیست و چهار گذرگاه طاق دار بصورت مدور گسترانیده شده است و به همین تعداد ستون، طاقهای مزبور را نگه می دارند. جفتی از این طاق ها که نزدیک درب می باشند جنسان از سنگ آذرین است که باقی مانده دوازده ستون گرانیت صورتی رنگ است که حاوی ده سنگ مرمرین سپید است.

نمایی از داخل مسجد سلیمانیه


نمایی از داخل مسجد سلیمانیه


داخل مسجد از نظر وسعت بسیار بهت انگیز است و اندازه تقریبا مربعی شکل آن پنجاه و هشت متر در پنجاه و نه متر است. معمار این مسجد بنام میمار سینان، در طراحی این مسجد تلاش زیادی نمود تا وسعت آن به اندازه مسجد ایاصوفیه و یا همان حاجیا سوفیا برسد. این کار را سینان با حذف ستون های عظیم گنبد و انتقال آن به دیواره ها این مسجد به سرانجام رساند. برای انجام این کار سخت، وی ردیف ستون های یکپارچه پورفیری را زیر تامپون ها در هر دو طرف اضافه کرد. هر چند مسجد سلیمانیه به عظمت مسجد ایاصوفیه نمی رسد، ولی در روشنایی و فراخ بودن به مراتب بهتر از مسجد ایاصوفیه است.

تزئینات داخلی مسجد سلیمانیه استانبول


تزئینات داخلی مسجد سلیمانیه استانبول


مسجد همچنین دارای حمام، عمارت که آشپزخانه و رستورای شکیلی دارد که غذاهای عثمانی در آن سرو می شود، مدارس آموزش فقه اسلامی، یک بیمارستان(داروالشفاعه)، مدرسه طب، دبستان و یک کاروانسرا/ مهمان خانه برای اقامت رهگذران و گردشگران دارد. بعضی از این ها مثل حمام و عمارت برای بازدید علاقه مندان باز است. همچنین، می توانید از مزار زیبای سلطان سلیمان و بانوی ایشان خرم سلطان در باغی که در پشت مسجد قرار دارد، دیدن کنید. مزار میمار سینان، معمار معروف ترک، در خارج از مسجد، در تقاطع خیابان میمار سینان، خیابان فتوا یکوشو و خیابان شیفاهانه در دسترس بازدید علاقه مندان است.

نمای بیرونی مسجد سلیمانیه در استانبول ترکیه


نمای بیرونی مسجد سلیمانیه در استانبول ترکیه



بیشتر بدانید : این 10جاذبه گردشگری فوق العاده در استانبول را از دست ندهید

بیشتر بدانید : 10 دلیل برای اینکه باید به استانبول سفر کنیم!

بیشتر بدانید : پیشرفته‌ترین مسجد خاورمیانه در استانبول + عکس‌ها

بیشتر بدانید : بهترین حمام های ترکی در استانبول، حمام خرم سلطان + تصاویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: eligasht.com


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو