ارم‌نیوز گزارش داد، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست این اتحادیه درباره سوریه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تأکید کرد: اتحادیه اروپا از حل سیاسی حمایت می‌کند نه به این دلیل که از واقعیت‌های روی خاک غافلیم بلکه به این دلیل که حقیقت‌ها را می‌بینیم. سوریه همچنان در وضعیت جنگی است و میلیون‌ها آواره در داخل و خارج وجود دارند.

در این نشست مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه، فیلیپو گراندی، کمیسر امور پناهندگان سازمان ملل و تعدادی از وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل حضور داشتند.

در این نشست موگرینی گفت: راهکار سیاسی تنها راه برای تحقق صلح عادلانه و دائمی برای تمامی سوری‌هاست و توافقی که درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه حاصل شده توافقی است که از زمان بحران در سال ۲۰۱۱ حاصل شده است و مادامی‌که سوری‌ها احساس نکنند که روند سیاسی تحت رهبری خودشان است، این توافق در معرض فروپاشی است.

موگرینی از کشورهایی که میزبان آوارگان سوری هستند از جمله ترکیه، لبنان، اردن، عراق و مصر قدردانی کرد.

وی افزود: باید بر اهمیت فراهم کردن شرایط بازگشت امن برای آوارگان تأکید کرد و سازمان ملل باید نقش واضحی در این بازگشت داشته باشند.

پدرسن اعلام کرد که کمیته قانون اساسی به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. وی از تلاش‌های دیپلماتیک و نقش مهم ترکیه، ایران و روسیه قدردانی کرد.