شناخت 7 نوع درد شکم

شناخت 7 نوع درد شکم


منبع: دونفره

220

1398/2/27

22:43


حتما خیلی براتون پیش اومده که درد شکمی دارید اما نمیدونید چرا و یا دقیقا کدوم قسمته که درد میکنه و اگه زمان مناسبی برای مراجعه به پزشک نباشه و یا امکانشو نداشته باشین تحملش و یا حتی درمانش براتون سخت میشه و گاهی هم پیش میاد که تصور میکنید منبع درد رو درست متوجه شدین و براش دارو میخورید ولی بعد میبینید اون دارو مشکل و درد رو براتون بزرگتر کرده! در ادامه توضیحاتی میدم که میتونه کمک زیادی به تشخیص عضو دردناک کنه.

دردهای شکمی

دردهای شکمی

1. درد قلب

چون قلب در حفاظ قفسه سینه قرار داره پس نمیتونه آسیب بیرونی باعث دردش بشه از این رو اگه درد ناگهانی سراغ قلبتون اومد مربوط به کم خونی قلب میشه این درد معمولا در یک راستا از بدن قرار میگیره و از گردن و عضلات سینه در امتداد بازوها مخصوصا بازوی چپ از طرف بالا به پایین منتقل میشه و این درد در سمت چپ سینه احساس میشه. درد کم خونی عضله قلب ممکنه در اثر کمبود فشار خون در عروق کرونری قلب به علت انقباض باشه در بیماری اسکلروز یا همون سخت شدن عروق غذا دهنده قلب این عروق دائما تنگ هستن که نتیجه، درد جلوی قلب میشه و اگر لخته خون یا چربی در عروق باشه درد جلوی قلبی دائمی میشه.

دردهای قلبی

دردهای قلبی

2. درد مری

دردهای مری معمولا در حلق، قاعده گردن و بازوها و ناحیه میانی سینه خودشو نشون میده. درد اون قسمت از مری که به معده وصل میشه بدون اینکه ارتباطی با قلب داشته باشه به حلوی قلب کشیده میشه این دردها در اثر گشادی انتهای مری یا التهاب معده یا مسمومیت به علت میکروبی ایجاد میشه.

3. درد معده

دردهایی که از انتهای معده شروع میشه و اصولا مربوط به التهاب معده اس که در قسمت بالا یا کمی پایینتر از قلب احساس میشن این درد بیشتر شبیه سوزشه و به سوزش قلبی معروفه. درد زخم معده بیشتر زیر استخوان جناق و بالای ناف خودشو نشون میده، این درد بیشتر نقطه ای شکله و غالبا بخاطره زیادی اسید معده به این درد مبتلا میشید.

4. درد مجاری کیسه صفرا

این دردها وسط معده احساس میشه و محل دردش درست روی محل درد زخم معده اس و این درد هم دارای سوزشه به همین خاطر شبیه دردهای زخم معده اس، اما رابطه زخم معده با غذا و آروم شدن یا کم شدن درد میتونه بهتون نشون بده که اگه غذا خوردین و درد کمتر نشد مربوط به مجاری کیسه صفراست البته یک نوع درد دیگه علاوه بر سوزش داره که که در محل شانه راست احساس میشه و با خوردن غذاهای چرب و سرخ کرده یا پر حجم زیاد میشه.

درد کیسه صفرا

درد کیسه صفرا

5. درد لوزالمعده

درد لوزالمعده گنگ نیست و دقیقا روی عضو درد میگیره، این درد از عقب و جلوی عضو حس میشه و به دردهای کشنده معروفه.

6. درد کلیوی

کلیه، لگنچه و حالبها همه پشت صفاق هستن. بیشتر درد در پشت عضو بیمار حس میشه گاهی هم درد به زیر شکم میرسه. درد مثانه مستقیم روی خود مثانه حس میشه و گاهی هم به کشاله ران میرسه و بیضه ها تیر میکشه. درد سنگ کلیه در ناحیه کلیه اس و سنگ حالب کلیه در ناحیه مثانه و تا جلوی شکم کشیده میشه .

کلیه

کلیه

7. درد رحمی

درد زیر شکم احساس میشه تخمدانها و خود رحم آزرده میشه و معمولا دور دیواره شکم و زیر دل درد داره که به پشت هم کشیده میشه و با کمر درد همراه میشه.

برگرفته از “کتاب شفا” نویسنده دکتر صفدر صانعی

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو