فشار خون | علائم | پیشگیری و درمان

منبع: آسان طب

184

1398/7/3

20:07


فشار خون یکی از علائم اصلی حیات می باشد.هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند فشار خون بالا می‌رود. فشار خون‌ بالا گاهی‌ “کشنده‌ بی‌سر و صدا” نامیده‌ می‌شود، زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثرا هیچ‌ علامتی‌ ندارد.

فشار خون

علایم و نشانه های فشار خون بالا

متاسفانه در بسیاری از موارد ٬ بیماری فشار خون بالا ٬ دارای نشانه یا علائم خاصی نمی باشد. در چنین مواردی تنها راه تشخیص بالا بودن فشار خون  اندازه گیری آن است. اندازه گیری فشار خون یکی از اولین کارهایی است که پزشکان محترم هنگام معاینه ی بیمارانشان در هر نوبت انجام می دهند و این کار نقش مهمی در تشخیص به هنگام  بیماری فشار خون دارد.

از بین هر چهار نفر احتمال دارد یک نفر مبتلا به فشارخون بالا باشد. بنابراین اندازه گیری مرتب فشارخون حداقل هر شش ماه یک مرتبه٬ به همه توصیه می شود. بعضی از افرادی که فشارخون بسیار بالایی دارند٬ اوایل صبح٬ گاهی سردردی احساس می کنند که کم کم در طول روز از درد آن کاسته شده و برطرف می شود.

بیشتر بخوانید:

فواید عناب + درمان فشار خون بالا با عناب

به طور کلی بعضی علائم فشارخون بالا در زیر ذکر شده است که بعضی از آن ها مستقیما و بعضی غیر مستقیم نشان دهنده ی فشار خون بالا است:
– سردرد ٬ سرگیجه 

– تپش قلب

– خستگی و بی حالی

– کم شدن دید یا تاری آن ( ضعیف شدن چشم ) 

– درد قفسه ی سینه

– مشاهده ی خون داخل بینی یا ادرار 

– تنگی نفس شدید 

– کرختی و مورمور شدن دست و پاها 

– تهوع و استفراغ و …

مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه‌ و شکلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند.

یک پیشنهاد: 

قرص پریندوپریل Perindopril و کاهش فشار خون بالا

پیشگیری از بیماری فشارخون بالا

فشار خون

1- عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی
2- اندازه گیری فشارخون حداقل هر شش ماه یک بار
3- کنترل وزن، کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزن برای کنترل فشارخون مفید است.
4- انجام مرتب ورزش، ۳۰ دقیقه ورزش در روز بهترین راه مبارزه با پرفشاری خون است.
5- کم کردن مصرف نمک و غذاهای چرب و استفاده از گوشت سفید به جای گوشت‌های قرمز در پیشگیری و کنترل فشارخون بالا بسیار مفید است.
6- داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات ، لبنیات کم‌چرب و غذاهای حاوی پتاسیم نظیر دانه‌های سبوس‌دار و خشکبار در پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا بسیار مفید است.

7- زنان باردار باید مرتب برای معاینه پیش از زایمان به پایگاه های بهداشتی درمان و خانه بهداشت مراجعه کنند تا کارشناسان بهداشت بتوانند به پرفشاری احتمالی خون پی ببرند و فشارخون آنها به ‌موقع کنترل شود.

8- مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه،چای ،نوشابه‌های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.
9- خانم هایی که قرصهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند باید فشارخون خود را مرتب کنترل نمایند.

10- برای پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا باید از مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم و همچنین پرهیز ازمصرف سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور پرهیز کرد.

نمک برای فشارخون افتضاح است. اگر فشار خونتان بالاست نمک را تا جایی که میتوانید حذف کنید.

همچنین حرص و جوش فشار خونتان را بالا میبرد.

فشار خون بالا را بی اهمیت ندانید. چون گاهی باعث مرگ می شود.

همچنین سوسیس و کالباس را کاملا از غذایتان حذف کنید.

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو