مشکلات دوران بارداری، عدم تحمل لاکتوز

منبع: نی نی بان

115

1398/7/4

00:55


65 درصد از مردم دنیا نمی توانند لاکتوز (قند درون شیر و محصولات لبنی حاصل از آن) را در بدنشان هضم کنند، چرا که بدن این افراد توانایی این را ندارد که به اندازه کافی آنزیم لاکتاز تولید نماید. لاکتاز آنزیمی است که لاکتوز را به ماده ای قابل استفاده در بدن تبدیل می کند. هضم نشدن لاکتوز منجر به بروز ناراحتی های متعددی در سیستم گوارشی می شود که به طور معمول با نفخ، اسهال، دل درد و حتی حالت تهوع بعد از خوردن لبنیات همراه است.
جدا از تجربه این علائم گوارشی آزاردهنده که اغلب منجر به محدود ساختن مصرف لبنیات و یا حتی حذف کامل آن ها از رژیم غذایی می شود. یکی از بزرگترین مشکلات و نگرانی های افراد دچار عدم تحمل لاکتوز، چگونگی تأمین میزان کافی کلسیم است.
این مشکل نگران کننده با رعایت مواردی در رژیم غذایی به راحتی قابل رفع است. افرادی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند، با مشورت و نظر پزشک می توانند رژیم غذایی خود را به نحوی تنظیم کنند که بدون احساس ناراحتی های گوارشی، کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدنشان را تأمین نمایند.
بدن بزرگسالان روزانه به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز داشته که با حذف لبنیات از رژیم غذایی به دلیل عدم تحمل لاکتوز، می بایست آن را به کمک سایر منابع غذایی تأمین نمود. استفاده از محصولات لبنی فاقد لاکتوز یا با میزان اندک آن یکی از بهترین راه های رفع این مشکل است. همچنین ماهی سالومون، بادام،کلم پیچ ،کلم بروکلی، بامیه، ساردین و لوبیا چیتی نیز منابع غنی کلسیم هستند.
منابع غذایی برای کسب مقدار کافی از ویتامین D اندک بوده و تنها تخم مرغ منبع غذایی بسیار غنی و خوبی برای این ویتامین می باشد. برای جبران این مسأله می توان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهره گرفت که منبع خوبی برای جذب ویتامین D است اما باید توجه داشت که در این زمینه زیاده روی نشود.
همچنین غذاهای غنی شده با ویتامین D و کلسیم از جمله نان و آب پرتقال، منابع خوبی برای این دو ماده مهم هستند.
در دوران بارداری نیاز بدن به کلسیم و ویتامین D افزایش می یابد و در نتیجه مادران باردار باید توجه داشته باشند که رژیم غذایی شان چه در طی بارداری و چه بعد از زایمان و در دوران شیردهی حاوی مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D باشد. مصرف مولتی ویتامین های دوران بارداری به مادران کمک کرده تا از کافی بودن دریافت این مواد ضروری اطمینان یابند.
چنانچه احتمال می دهید دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستید، قبل از حذف خودسرانه لبنیات از رژیم غذایی خود تست های مربوط به تشخیص این عارضه را انجام دهید. چرا که ممکن است تنها به مصرف لاکتوز بعضی از لبنیات واکنش نشان دهید و با مصرف بعضی دیگر مشکلی در سیستم گوارشی تان پیش نیاید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو