آمریکا: طرح فرانسه درباره ایران، مستحکم نبود

منبع: برترین ها

65

1398/7/4

01:09


نماینده ویژه وزیر خارجه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه گفته طرح پیشنهادی فرانسه برای توافق هسته‌ای با ایران «مستحکم» نبوده است.

خبرگزاری فارس: «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران چهارشنبه طرح پیشنهادی فرانسه درباره توافق هسته‌ای با ایران را رد کرد.

هوک گفت: «طرح فرانسه درباره توافق هسته‌ای با ایران، مستحکم نبود.»

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ایران باید بین میز مذاکره و فروپاشی اقتصادش یکی را انتخاب کند.»

پیش از این رسانه‌ها گزارش دادند دولت فرانسه پیشنهاد داده است که ایران در ازای دسترسی به یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری، به محدودیت‌های تعیین‌شده در توافق هسته‌ای بازگردد. پاریس این طرح را به موافقت آمریکا با صدور معافیت تحریمی برای واردکنندگان نفت از ایران منوط کرده است.

سخنان برایان هوک بعد از سخنرانی «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده است. روحانی در این سخنرانی دعوت‌های آمریکا به مذاکره را رد کرد.

او گفت: «نمی‌توانیم دعوت به مذاکره کسانی را باور کنیم که اعلام می‌کنند سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه کرامت و معیشت ملت‌مان اعمال‌کرده‌اند.»

روحانی اضافه کرد: «چگونه می‌توان باور کرد که جنایت و فشار بر زندگی ۸۳ میلیون ایرانی به ویژه زنان و کودکان برای دولتمردان آمریکایی امری خوشایند و موجب افتخار تلقی‌شود و استفاده از تحریم علیه طیفی از کشورها همچون ایران، ونزوئلا، کوبا، چین و روسیه به یک اعتیاد مفرط تبدیل شده‌باشد. ملت ایران هرگز این جنایت‌ها و این جنایت‌کاران را نه فراموش می‌کند و نه می‌بخشد.»

رئیس جمهور تصریح کرد: «ما را به مذاکره می‌خوانند؛ در حالی که خود از معاهده ‌گریزانند. ما با همین دولت فعلی آمریکا بر سر میز ۵+۱، در گفت‌وگو بودیم؛ اما آن‌ها بر عهدِ سلفِ خویش، خط بطلان کشیدند.»

وی گفت: «من به نمایندگی از ملت و کشورم، اعلام می‌کنم که پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه خواهد بود. دولت و ملت ایران، یک سال و نیم زیر شدیدترین تحریم‌ها، استقامت‌کرده‌ است و هرگز با دشمنی که می‌خواهد با سلاح فقر، فشار و تحریم ایران به تسلیم وادارد مذاکره نخواهد کرد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو