درمان ناباروری مردان، موثرترین راهکارها

منبع: نی نی بان

150

1398/7/4

18:45


یک متخصص اورولوژی گفت: عللی مختلف در ناباروری مردان نقش دارند که با توجه به نوع علل درمان ناباروری متفاوت است.
سعید آراسته متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه درباره ناباروری اظهار کرد: ناباروری به شرایطی گفته می‌شود که یک زوج پس از یک سال اقدام به بارداری، بدون استفاده از روش‌های پیشگیری موفق به بارداری(Pregnancy) نشوند؛ البته این زمان در افرادی که سن بالاتری دارند به ویژه زنان بالای ۳۵ سال به ۶ ماه می‌رسد.
او بیان کرد: عللی مختلف در ناباروری نقش دارند که علل مربوط به زنان بیش از ۵۰ درصد موارد و علل مربوط به مردان حدود ۵۰ درصد یا بیشتر را شامل می‌شود؛ به عبارتی در برخی موارد فقط علل زنانه و در تعدادی دیگر تنها فاکتور‌های مردانه و پاره‌ای اوقات هم هر دو فاکتور در ایجاد ناباروری نقش دارند.

چند درصد از زوج‌ها در ایران با مشکل باروری مواجه هستند؟
این متخصص اورولوژی افزود: حدود ۱۵ تا ۷۰ درصد از زوج‌ها در ایران با مشکل باروری مواجه هستند که در ۵۰ درصد از موارد مردان به تنهایی یا در همراهی با فاکتور‌های مربوط به زنان در ناباروری موثر هستند.
راه‌های درمان ناباروری در مردان
آراسته تاکید کرد: معاینه بالینی بیماران در تشخیص علت ناباروری(sterility) مردان بسیار اهمیت دارد؛ انجام آزمایش آنالیز اسپرم هم نخستین قدم در ارزیابی ناباروری مردان است؛ زیرا این آزمایش نکاتی بسیار مهمی را در زمینه کمیت و کیفیت توانایی اسپرم سازی سلول‌های اسپرم ساز در اختیار پزشک قرار می‌دهد؛ البته این آزمایش حداقل باید ۲ بار تکرار شود. پیشنهاد می‌شود این آزمایش در مراکز درمانی پیشرفته و مجهز انجام شود تا بتوان بر اساس پاسخ آن درمان صحیح را برای بیمار آغاز کرد.
او تصریح کرد: علاوه بر آزمایش آنالیز اسپرم ممکن است اقداماتی بیشتر همچون آزمایش‌های هورمونی و ژنتیکی و سونوگرافی هم بنا به نظر پزشک انجام شود؛ در نهایت با بررسی نتایج همه این آزمایش‌ها درمان آغاز می‌شود؛ بسیاری از موارد ناباروری مردان درمان مشخص دارد، اما گاهی ممکن است علتی مشخص در ناباروری نقش نداشته باشد یا اشکالاتی وجود داشته باشد که نتوانیم آنها را درمان کنیم، در این صورت از مکمل‌های تغذیه‌ای یا برخی دارو‌های مختلف استفاده می‌کنیم.
این متخصص اورولوژی گفت: از جمله روش‌های کمک باروری پیشرفته می‌توان به میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم در درون تخمک به روش میکروسکوپیک اشاره کرد؛ موفقیت این روش متوسط است، البته میزان موفقیت به کیفیت اسپرم و شرایط تخمک بستگی دارد؛ به طور کلی موفقیت با این روش حدود ۳۵ درصد در یک دوره است و همه مردان نابارور نباید این روش درمانی را انجام دهند.
آراسته یادآوری کرد: در مواردی که مشکل در تولید اسپرم به صورت شدید وجود دارد پزشکان ناچار به استفاده از روش‌های جایگزین هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو