دوبار پریود شدن، چه عواملی دارد؟

منبع: نی نی بان

119

1398/7/6

00:55


دو بار پریود در ماه را تا کنون برایتان پیش آمده که را تجربه کنید؟ این مشکل ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آمده و باعث نگرانیشان شده باشد. با توجه به این که زنان به طور متوسط ۴۰ سال از عمر خود را در پریود به سر می برند، لازم است با کسب آگاهی تا در صورت بروز هر گونه مشکل در آن توانایی کنترلش را داشته باشند. اگر شما دوست عزیز نیز مایلید تا دلایل بروز دو بار پریود در ماه و عوامل مربوط به آن را بدانید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

سیکل قاعدگی استاندارد چگونه است؟
بخواهیم ویژگی های یک سیکل قاعدگی استاندارد را برشمریم می توان این گونه خلاصه کرد:
پریود استاندارد یک خانم ۲۸ روز طول می کشد
این دوره می تواند از ۲۶ روز الی ۳۲ روز نیز متغیر باشد
بروز هر گونه مشکل در سیکل ذکر شده و تعداد روز ها می تواند چرخه ی قاعدگی را از روال خارج کرده و منجر به دو بار پریود در ماه شود.

چه عواملی منجر به دوبار پریود شدن در ماه می شود؟
مشاهده ی دو بار پریود در ماه اتفاقی است که ممکن است برای بسیاری از خانم ها اتفاق افتاده باشد. اما باید دانست چه عواملی باعث بروز این اختلال می شود. در جدول زیر به بررسی این دلایل پرداخته شده است.

دلایل توضیحات
  اختلال نادر و بی تکرار برخی افراد ممکن است به طور اتفاقی دوره پریود کوتاهی داشته و در ماه دوبار آن را تجربه کنند. این اتفاق گذرا بوده و بعد از آن سیکل قاعدگی به روال استاندارد خود باز خواهد گشت. در نتیجه این عامل نمی تواند نشان دهنده ی مشکل خاصی باشد.
 سن کم دختران جوانی که به تازگی به سن بلوغ رسیده و پریود شدن را تجربه می کنند، ممکن است سیکل قاعدگی نامظمی داشته باشند. به دلیل تغییرات هورمونی در سن بلوغ ممکن است دوبار پریود در ماه مشاهده شود. در مواردی دیده شده که منظم شدن این سیکل تا ۶ سال نیز زمان برده است.
  آندومتریوز

در افراد مبتلا به این بیماری بافتی مشابه با رحم در سایر نقاط بدن شروع به رشد می نماید. این حالت ممکن است باعث درد در شکم، گرفتگی عضلات و خون ریزی شود. به گونه ای که فرد احساس می کند برای دومین بار در ماه پریود شده است. این بیماری با سونوگرافی ناحیه لگن قابل تشخیص بوده و برای درمان قطعی آن می توان عمل جراحی لاپاراسکوپی انجام داد.
سنین نزدیک به یائسگی سنین نزدیک به یائسگی تغییراتی در هورمون ها را ایجاد می کند. این تغییرات ممکن است حتی تا ده سال نیز به طول بینجامد. این تغییرات در سیکل قاعدگی نیز موثر خواهد بود. به عنوان مثال کوتاه و بلند شدن پریود، شدت و ضعف و تکرار و قطع ان از جمله این تغییرات است. قطع شدن پریود به مدت یک سال نشانه ی ورود به دوران قاعدگی است.

کم کاری یا پرکاری تیروئید

غده ی تیروئید مسئول تنظیم هورمون ها در بدن می باشد. در نتیجه بروز مشکل در این غده می تواند قاعدگی و نظم آن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در بخش های بعدی مطلب به توضیحات بیشتر در خصوص مشکلات مربوط به تروئید خواهیم پرداخت.
 فیبروئید رحمی فیبروم غده ای است که داخل رحم رشد می کند. این غده ها سرطانی نیستند و با علائمی از جمله احساس فشار و سنگینی در لگن، تکرر ادرار، درد در قسمت های تحتانی کمر و هنگام رابطه ی جنسی همراه هستند. علت دقیق ایجاد این فیبروم ها هنوز توسط پزشکان شناسایی نشده است. اما تغییرات مداوم هورمونی می توانند روی آن تاثیر داشته باشند. از طریق سونوگرافی می توان وجود این غدد را تشخیص داد.

توضیحاتی مربوط به مشکلات تیروئید
غده ی تیروئید در دو طرف گردن قرار داشته و با لمس کردن قابل تشخیص است. همانطور که پیش تر نیز گفته شد مشکلات تیروئیدی می تواند باعث ایجاد اختلال در پریود نیز شود. چرا که این غده وظیفه ی تنظیم تمامی عملکرد های بدن از جمله دما و سوخت و ساز را به عهده دارد. کم کاری و پر کاری تیروئید، هر دو می توانند دربی نظمی پریود موثر باشند. از جمله نشانه های کم کاری و پر کاری تیروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نشانه های کم کاری تیروئید نشانه های پر کاری تیروئید
یبوست بیرون زدگی چشم
خونریزی شدید در زمان پریود اسهال
رنگ پریدگی اختلال در خواب
پف در صورتکاهش ضربان قلب بد خلقی
احساس سرمای مداوم احساس گرمای مداوم
افزایش ناگهانی وزن افزایش ضربان قلب
  کاهش ناگهانی وزن

طبق آمار ارئه شده در ایالت متحد آمریکا از هر هشت زن نشانه های زیر را داشته و مبتلا به مشکلات تیروئیدی می باشد. در صورت مشاهده ی هر یک از این عوامل لازم است به پزشک مراجعه کرد.

بی نظمی پریود چه زمانی حاد می شود؟‌
در صورت مشاهده ی هر یک از عوامل زیر ضروری است تا هرچه سریع تر به پزشک مراجعه شود:
تجربه ی دو بار پریود در دو الی سه ماه متوالی
داشتن خونریزی شدید به طوری که یک پد بهداشتی بزرگ کافی نباشد و لبریز از خون شود
داشتن حالت غش
درد و خون ریزی هنگام رابطه ی جنسی
درد در ناحیه ی لگن
تغییرات ناگهانی در وزن
هر یک از عوامل فوق می توانند عوارضی را در پی داشته باشند. مثلا خون ریزی شدید منجر به کم خونی می شود. با توجه به این که زنان به طور متوسط ۴۰ سال از عمر خود را در پریود به سر می برند، لازم است تا در صورت بروز هر گونه مشکل در آن به پزشک مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو