طرز تهیه انواع غذا برای سرماخوردگی؛ غذاهایی مقوی و مفید

طرز تهیه انواع غذا برای سرماخوردگی؛ غذاهایی مقوی و مفید


منبع: ستاره

230

1398/7/6

10:36


انتخاب غذا برای سرماخوردگی باید از لیست خوراک‌های آبکی و آبپزی انتخاب شود که علاوه بر ارزش غذایی بالا، دارای خواص دارویی مناسب برای درمان و کنترل بیماری باشند.

غذا برای سرماخوردگی

 
ستاره | سرویس آشپزی - سرماخوردگی ویروسی رایج‌ترین عفونت ویروسی است که هر فردی به طور متوسط ۲ الی ۵ بار در سال به آن مبتلا می‌شود. این بیماری با شروع فصل سرما شیوع یافته و بیشتر افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، یعنی کودکان و سالمندان را تهدید می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم ۱۲ نوع غذا برای سرماخوردگی، مانند فرنی، سوپ مرغ و ...، معرفی کنیم تا در صورت بروز علائم سرماخوردگی، بتوانید با مصرف آن‌ها سلامتی خود را هر چه سریع‌تر بازیابید؛ با ما باشید.

 

انواع غذا برای سرماخوردگی

۱. فرنی

از پختن آرد برنج در شیر می‌توان نوعی غذا برای سرماخوردگی درست کرد که فرنی نام داشته و مصرف آن همراه با عسل می‌توان میزان سرفه‌ها را کمتر کرده، التهاب و خارش گلو را به حداقل رساند. فرنی با آرد برنج دارای طبیعتی سرد بوده و برای بیماران تب‌دار بسیار مناسب است.

۲. حریره بادام

حریره بادام نیز نوعی غذا برای سرماخوردگی است که از پختن نشاسته گندم در شیر و افزودن پودر بادام و عسل در انتهای طبخ، درست می‌شود. این حریره یک داروی فوق‌العاده برای درمان خانگی سرفه و گلودرد است. این غذا به دلیل داشتن نشاسته گندم و بادام دارای ارزش غذایی بالایی بوده و می‌تواند در بهبود بیماری شما تاثیر بسزایی داشته باشد؛ اما به دلیل طبیعت گرمی که دارد، در مواقعی که بیماری سرماخوردگی همراه با تب باشد، بهتر است از فرنی استفاده شود.
 

حریره بادام برای سرماخوردگی


۳. شوربای گشنیز و اسفناج

شوربای گشنیز و اسفناج از پختن سبزی ساطوری (گشنیز و اسفناج) و برنج در آب مرغ و سپس افزودن مرغ پخته ریش ریش به آن درست می‌شود و به عنوان یک غذای مفید برای سرماخوردگی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تهیه این سوپ به جای مرغ ریش ریش می‌توان از گوشت چرخ کرده نیز استفاده کرد.

۴. سیب زمینی و تخم مرغ آبپز

سیب زمینی و تخم مرغ آبپز را می‌توان به عنوان ساده‌ترین غذا برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار داد. زرده تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی سلنیم است که از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند و سفیده تخم مرغ بهترین نوع پروتئین را در خود دارد. از طرفی سیب زمینی آبپز نیز غذایی بسیار سالم و مفید برای افراد مبتلا به سرماخوردگی است؛ سیب زمینی از سبزیجاتی محسوب می‌شود که دارای ارزش غذایی بالایی بوده و حاوی پتاسیم، ویتامین A، ویتامین C و کلسیم است که به حفظ سلامتی بدن کمک کرده و باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود.
 

پوره سیب زمینی


۵. سوپ مرغ

تهیه انواع سوپ مرغ برای سرماخوردگی، باعث از بین رفتن التهابات سرماخوردگی شده و می‌تواند به عنوان بهترین غذا برای سرماخوردگی معرفی شود. مصرف سوپ مرغ هنگام سرماخوردگی باعث کم شدن ترشحات مخاط و نهایتا اخلاط بینی، سینه و گلو می‌شود.
لازم به ذکر است که افزودن رشته و سبزیجات به این سوپ، باعث افزایش ارزش غذایی آن می‌شود، زیرا کربوهیدرات‌ها انرژی مورد نیاز فرد را تامین کرده و سبزیجات نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. اما سوپ مرغ برای سرماخوردگی، با استفاده از چند تکه مرغ، پیاز و هویج نگینی خرد شده، جعفری ساطوری و ورمیشل درست شده و برای مزه دار کردن آن مقداری آبلیموی تازه به آن افزوده می‌شود.
نکته: بهتر است سوپ مرغ برای سرماخوردگی را بدون رب گوجه تهیه کنید، زیرا رب گوجه فرنگی ممکن است باعث ایجاد حساسیت و افزایش سرفه شود.

۶. آش شلغم

شلغم یک ماده ضدعفونی‌کننده قوی بوده که حاوی ویتامین A است و به تسکین خارش گلو و درمان سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی کمک زیادی می‌کند. یکی از روش‌های مصرف شلغم این است که یک عدد شلغم و یک عدد پیاز را به صورت حقه‌های نازک برش بزنید، حلقه‌ها را در قابلمه‌ای بچینید و روی حرات ملایم قرار دهید تا شیره آن خارج شود. روش موثر دیگر برای استفاده از این ماده غذایی تهیه آش شلغم است که می‌تواند به عنوان غذا برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرد. این آش پرخاصیت را می‌توان با شلغم، گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه‌ای مغز ران گوسفندی، ماش، عدس، برنج و سبزی آش درست کرد. استفاده از پیاز داغ در آش شلغم برای سرماخوردگی مجاز نیست، ولی افزودن مقداری نعنا خشک به این آش هم برای سرماخوردگی مفید است و هم باعث عطر و طعم بهتر غذا می‌شود.


۷. سوپ شلغم

سوپ شلغم نوعی غذا برای سرماخوردگی است که از پختن شلغم، هویج و کرفس خرد شده، جعفری ساطوری و جو پرک در آب مرغ درست می‌شود و چاشنی آن آبلیموی تازه است. از آنجا که این سوپ برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد نباید خیلی غلیظ شود و بهتر است به صورت رقیق باشد. 
شایان ذکر است که این سوپ در انواع زیر تهیه می‌شود که می‌توانید دستور تهیه آن را با کلیک روی هرکدام، مطالعه کنید.

۸. سوپ جو

جو دارای بتاگلوکان است؛ نوعی فیبر که می‌تواند باعث سرعت بهبودی بیماری شود و سیستم ایمنی را تقویت کند. سوپ جو را می‌توان به عنوان یک غذای مفید برای سرماخوردگی مصرف کرد و از خواص بی‌نظیر آن در کاهش تب و حرارت بدن بهره برد. با استفاده از مرغ، جوپرک، قارچ، پیاز و هویج نگینی خرد شده، جعفری و گشنیز ساطوری می‌توان یک سوپ جو با مرغ خوشمزه درست کرد و برای مزه دار کردن آن از کمی نمک، زردچوبه و آبلیموی تازه استفاده کرد.
 

سوپ جو برای سرماخوردگی


۹. آش کدو حلوایی

کدو حلوایی از صیفی‌جاتی است که حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان بوده و می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها شود. این ماده غذایی علاوه بر داشتن ویتامین‌های A و E، حاوی مقادیر زیادی ویتامین Cبوده  و به همین دلیل برای سرماخوردگی مفید است. یکی از روش‌های استفاده از این ماده غذایی، تهیه آش کدو حلوایی است. این آش خوشمزه را می‌توانید از ترکیب ماش و لوبیا چشم بلبلی، بلغور گندم، کدوی بدون پوست و خرد شده و سبزی آش درست کرده و به عنوان غذا برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار دهید. نکته قابل توجه در تهیه این آش افزودن کدو حلوایی در آخرین مرحله طبخ است تا خواص آن در اثر حرارت زیاد از بین نرود.

۱۰. سوپ کدو حلوایی

کدو حلوایی از بروز گلودرد، آب ریزش بینی و سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و می‌تواند باعث کاهش سرفه شود. سوپ کدو حلوایی نوعی غذا برای سرماخوردگی است که از پختن سیب زمینی، هویج، کدو حلوایی، پیاز و قارچ خرد شده در آب مرغ و سپس میکس کردن آن درست می‌شود و در انتها مقداری شیر به سوپ اضافه می‌شود تا به غلظت مناسب برسد.
 

سوپ کدو حلوایی برای سرماخوردگی


۱۱. آش سرماخوردگی

این آش که طبیعتی گرم و‌تر دارد، نوعی غذا برای سرماخوردگی بوده که تب و عفونت را برطرف کرده و نرم کننده و دفع کننده ترشحات سیستم تنفسی است. این آش بسیار پرانرژی و زودهضم است و خیلی سریع علایم سرماخوردگی را برطرف می‌کند.
برای تهیه این آش: به مقدار مساوی پیاز، هویج، کدو حلوایی پوست گرفته، شلغم، "میوه به" و سیب درختی، کمی برنج و کمی سبزی آش در قابلمه‌ای ریخته، چند لیوان آب به آن بیافزایید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا مواد بپزند. سپس مقداری گیاه خشک پرسیاوشان، گل زوفا و بنفشه به آش اضافه کرده و اجازه دهید کاملا جا بیفتد. در انتها نمک آش را میزان کرده و مقداری آبلیمو به عنوان چاشنی به آن بیافزایید. 
نکته: در مواردی که سرماخوردگی همراه با تب نیست، می‌توانید یک ماهیچه گوسفندی نیز به سوپ اضافه کنید.

۱۲. جوشانده انجیرخشک و شیر

خیساندن انجیر خشک در آب یا شیر، لعابی ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث کاهش التهاب گلو شود. از خیساندن ۷ عدد انجیر خشک در یک لیوان شیر و سپس جوشاندن آن روی حرارت ملایم به مدت ۲۰ دقیقه، معجونی حاصل شده که مصرف آن باعث نرم شدن گلو و ریه و باز شدن گرفتگی صدای ناشی از سرماخوردگی می‌شود.

بیشتر بدانید: هشت روش موثر در درمان سریع گلو درد


سخن آخر

استفاده از غذا‌های مناسب در هنگام سرماخوردگی، استراحت کافی، مصرف مایعات گرم و غذا‌های آبکی، پرهیز از مصرف غذا‌های سرخ شده و فست فود‌ها از مهم‌ترین اصول در درمان سرماخوردگی هستند که به بهبود سریع بیماری کمک می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم چند نوع خوراک ساده و مناسب برای سرماخوردگی را معرفی کنیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما با طرز تهیه شلغم و عسل برای سرماخوردگی نیز در ستاره آشنا شده و این روش را برای درمان سرماخوردگی خود یک بار هم که شده امتحان کنید.
شما برای درمان سرماخوردگی از چه غذاهایی استفاده می‌کنید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما و همراهان دیگر ستاره در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو