جرم گیری دندان کودک، لازمه؟

منبع: نی نی بان

142

1398/7/6

13:00


ایسنا: محمد توکلی با اشاره به اینکه هر تغییر رنگی که در روی دندان مشاهده می‌شود ناشی از جرم‌های دندانی نیست، اظهار کرد: برخی بیماری‌ها، مصرف بعضی از داروها، مصرف مواد غذایی حاوی مواد رنگی و نوشیدنی‌هایی چون قهوه و چای، موادی چون نیکوتین و تنباکو موجود در دخانیات و افزایش سن موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. وی افزود: املاح طبیعی موجود در بزاق دهان در نقاطی از دهان و قسمت‌هایی از دندان‌ها که کمتر مسواک زده می‌شوند رسوب می‌کند و با گذشت زمان میکروب‌های دهانی و مواد غذایی نیز به این رسوبات اضافه شده و سبب تشکیل پلاک‌ هایی روی دندان‌ها می‌شود. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار ‌کرد: در مراحل اولیه این پلاک‌های دندان به راحتی با مسواک زدن و نخ دندان پاک می‌شوند، اما به مرور زمان با اضافه شدن مواد آلی، املاح بزاق و میکروب‌های دیگر این پلاک ‌ها قابل تمیز کردن نخواهند بود و به لایه‌ای سخت تبدیل شده که جرم دندان خوانده می‌شود.

جرم گیری دندان کودکان



توکلی با اشاره به اینکه جرم تشکیل شده روی دندان‌ها به مرور زمان سبب التهاب، تورم لثه‌ها و پوسیدگی دندان می‌شود، افزود: معمولا اثرات التهابی جرم‌ها بر لثه بدون درد است و بیمار تا مدت‌ها ممکن است متوجه اثر تخریبی جرم بر لثه خود نشود. وی با بیان اینکه در صورتی که جرم‌گیری صورت نگیرد می‌تواند اثرات مخرب غیرقابل برگشتی برای دندان‌ها و لثه ایجاد کند، گفت: جرم‌های ایجاد شده روی دندان محلی برای تجمع و تکثیر میکروبهای پوسیدگی زا است که به لثه و بافتهای نگهدارنده دندان آسیب می‌رساند. این دندان پزشک با اشاره به اینکه بیشتر مردم تصور می‌کنند که جرم‌گیری دندان موجب نازک شدن مینای دندان و پوسیدگی آن می‌شود، گفت: جرم‌ها مانند لایه‌ای روی دندان‌ها قرار گرفته و آن را از تحریکات سرما و گرما حفظ می‌کند جرم‌ گیری این لایه را برداشته و حساسیت به سرما و گرما در دندان‌ها رخ می‌دهد که این حساسیت‌ها بعد از مدتی رفع می‌شود.

توکلی با بیان اینکه جرم‌گیری از ادامه روند تخریب لثه جلوگیری می‌کند، تصریح‌ کرد: جرم دندان پس از تشکیل به مرور زمان لثه را تخریب کرده و جایگزین بافت لثه می‌شود و در اثر عقب‌ نشینی لثه بین دندان‌ها فضای خالی ایجاد شده و این فضاها توسط جرم دندان پر می‌شود که با مشاهده دندان‌ها تنها قسمتی از جرم تشکیل شده دیده می‌شود. وی با اشاره به ضرورت انجام جرم‌گیری ادامه‌ داد: جرم نه ‌تنها بافت لثه را از بین می‌برد، بلکه موجب پوسیدگی دندان نیز شده و با تخریب هرچه بیشتر بافت لثه موجب لق ‌شدن دندان‌ها می‌شود. این دندان پزشک با بیان اینکه جرم‌های ایجاد شده روی دندان‌های کودکان نیز همانند بزرگسالان است، اضافه‌ کرد: کودکان نیز نیاز به جرم‌گیری دندان دارند و در صورت مشاهده جرم در بررسی‌های دوره‌ای در صورت تشخیص دندان پزشک، دندان کودکان باید جرم‌گیری شود. توکلی با اشاره به اینکه جرم‌گیری باید حتما به وسیله فرد آموزش ‌دیده انجام شود تا از آسیب‌ های احتمالی به مینای دندان جلوگیری شود، خاطرنشان‌کرد: رعایت بهداشت دهان و دندان‌ نقش بسیار مهمی در عدم تجمع جرم و به خصوص تغییر رنگ دندان ‌ها ایفا می‌کند. وی با بیان اینکه انجام جرم ‌گیری هر شش ماه یکبار توصیه می‌شود، گفت: این مدت در میان افراد مختلف متفاوت است، زیرا برخی از بیماران به علت دارا بودن بزاقی با ویژگیهای خاص از نظر میزان ترشح و ترکیب بسیار مستعد به تشکیل جرم هستند، اما در برخی دیگر این روند متفاوت است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه استفاده از خمیردندان‌های ضد جرم تاثیری بر عدم تشکیل یا کاهش جرم دندان ندارد، اذعان ‌کرد: در تبلیغات تجاری برای محصولات، خواص متعددی ذکر می‌شود که تمام موارد ذکر شده برای یک محصول نمی‌تواند صحت داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو