مهمترین موزه های تهران | گذری بر تاریخ و هنر تهران

مهمترین موزه های تهران | گذری بر تاریخ و هنر تهران


منبع: همگردی

213

1398/7/6

14:37


تاریخ فرهنگ و هنر هر شهر و کشور جز مهمترین ها بخش ها برای مردمان به حساب می آید. تاریخ کشورها همیشه برای انسان ها هیجان انگیز بوده، خصوصا برای گردشگرانی که هدفشان دیدن، لذت بردن، یادگیری و حتی عبرت گرفتن باشد. برای مشاهده شکوه تاریخ هر منطقه، گزینه های زیادی وجود دارند، می توان از اماکن و ساختمان های تاریخی بازدید کرد یا اینکه میهمان مردم محلی و افرادی که سن و سالی از آنان گذشته شد و از قدیم پرسید، اما شاید مهمترین و بهترین شیوه برای غرق شدن در تاریخ، بازدید از موزه باشد. هیچ شهر و کشوری بدون موزه نیست، چون عرضه تاریخ غنی و سرشار هر کشوری برای مردم و حاکمیتش مهم هست و معمولا مهمترین موزه ها همیشه در پایتخت کشورها وجود دارند. ما قصد داریم در مطلب بهترین موزه های تهران، موزه هایی را به شما معرفی کنیم که اگر روزی قصد سفر به شهر تهران را داشتید، عاشقانه به سمت آن ها بروید. مقاله موزه های معروف تهران شما را در درک بهتر و دقیق تر تاریخ ایران زمین یاری خواهد داد و دروازه ای به دنیایی جدید را پیش چشمانتان خواهد گشود.

موزه های معروف تهران

کاخ موزه های سعدآباد

مجموعه اقامتگاه های شاهان قاجار که جز موزه های معروف تهران به حساب می آیند، در حال حاضر تبدیل به مجموعه فرهنگی و هنری در فضایی سرسبز و دلنواز همراه با هوایی پاک شده اند. بازدید از کاخ موزه سعدآباد، در واقع مصداق واقعی یک تیر و چند نشان هست، چون شما هم قادر خواهید بود که از تعداد زیادی آثار هنری، فرهنگی و تاریخی مثل موزه استاد فرشچیان، موزه مینیاتور، کاخ موزه سبز و موزه ظروف سلطنتی دیدن کنید و هم از فضای سبزی لذت ببرید که زمانی سکونتگاه ییلاقی پادشاهان بوده است.

کاخ موزه های سعدآباد

کاخ موزه های سعدآباد 2

موزه صلح

موزه صلح تهران با وجود اینکه قدمت چندان زیادی ندارد و در سال 86 راه اندازی شد، اما یکی از بهترین موزه های تهران بوده که با هدف نشان دادن پیامدهای مخرب جنگ بر مردم و کشور ایجاد شد. در این موزه اسنادی درمورد حمله شیمیایی عراق به ایران به نمایش گذاشته شده اند و بعضی از راهنمایان موزه، قربانی های سلاح های شیمیایی هستند.

موزه صلح

موزه صلح 2

موزه ملی ایران

بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران و همچنین یکی از معتبرترین موزه های جهان، موزه ملی ایران هست که با داشتن سیصد هزار اشیای قدیمی و ارزشمند، قدمتی بیشتر از 70 سال دارد و همانطور که از اسمش مشخص است، مهمترین موزه تهران و ایران به حساب می آید. این موزه دو بخش زیر مجموعه با عناوین موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی داشته و شما را به قلب تاریخ یک سرزمین می برد.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران 2

موزه پارچه و لباس های سلطنتی

موزه پارچه و لباس های سلطنتی قدمت کم، اما علاقمندان زیادی دارد. اینجا تا قبل از سال 91 و پیش از تبدیل شدنش به موزه در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، بخاطر دیوارهای آبی و آبنمای زیباش به تالار آبی معروف بود، اما در حال حاضر، جایی برای نمایش لباس ها و پارچه های ارزشمند اهدایی به پادشاهان ایران هست.

موزه پارچه و لباس های سلطنتی

موزه پارچه و لباس های سلطنتی 2

کاخ موزه نیاوران

یکی از مهمترین مجموعه های تاریخ پهلوی کاخ موزه نیاوران است که در آن دو فرش دیدنی به چشم می خورند. روی یکی از این فرش ها نقش شاهان ایرانی از اولین پادشاه تا احمدشاه قاجار بافته شده است. نیاوران، محل زندگی محمدرضا شاه پهلوی و خانواده او بوده که لوازم مورد استفاده آن ها در حال حاضر به عنوان اشیای موزه در معرض دید عموم قرار دارند.

کاخ موزه نیاوران

کاخ موزه نیاوران 2

موزه حشرات هایک میرزایانس

بهترین مکان برای تماشای حشرات ریز و درشت ایران و مناطق گرمسیری موزه حشرات هایک میرزایانس هست که بیش از چهار میلیون نوع حشره را در خود جای داده و تنها مرجع رسمی شناسایی و رده بندی حشرات و غنی ترین موزه جانور شناسی ایران به حساب می آید.

موزه حشرات هایک میرزایانس

موزه حشرات هایک میرزایانس 2

موزه آبگینه و سفالینه (خانه قوام السلطنه)

موزه آبگینه و سفالینه متعلق به قوام السلطنه، نخست وزیر احمد شاه قاجار بوده و پس از انقلاب، تبدیل به یکی از موزه های معروف تهران شد که در آن قدیمی ترین شیشه ها، لوله های شیشه ای و سفال های کشف شده ایرانی به نمایش گذاشته شده اند.

موزه آبگینه و سفالینه (خانه قوام السلطنه)

موزه آبگینه و سفالینه (خانه قوام السلطنه) 2

موزه موسیقی

اگر طرفدار موسیقی، به خصوص موسیقی سنتی و قدیمی ایران هستید، می توانید با بازدید از موزه موسیقی، هم ساز و آلات موسیقی ایرانی قدیمی را مشاهده کنید و هم کتاب های تخصصی موسیقی و ادبی. این مکان، استودیوی ضبط موسیقی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، غرفه فروش محصولات فرهنگی و کافی شاپ دارد و یکی از بهترین موزه های تهران به حساب می آید.

موزه موسیقی

موزه موسیقی 2

موزه سرخه حصار

نمایشگاهی که در سال 1376 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای نمایش حیات وحش ایران تاسیس شده، نمونه های تاکسیدرمی پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان را به نمایش گذاشته است. موزه سرخه حصار 12 غرفه نمایش داشته و مورد علاقه دانشجویان و دانش آموزان هست.

موزه سرخه حصار

موزه سرخه حصار 2

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر، همیشه یکی از پرطرفدارترین موزه ها در بین مردم هر شهر و کشوری است. موزه هنرهای معاصر تهران هم که در سال 1356 افتتاح شد، هنر و معماری سنتی و مدرن را یکجا در کنار هم جمع کرده و در مناسبت های مختلف، آثار ارزشمندش را در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می دهد. این موزه دیدنی امکانات بیشماری نظیر کتابخانه تخصصی، کارگاه عکاسی، محل فروش نشریه، رستوران، سالن سخنرانی و سالن سینما دارد که بر جذابیت آن برای گردشگران می افزایند.

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر 2

موزه سینمای ایران

در شهریور ماه 73، رویای همیشگی اهالی و دوستداران فرهنگ و سینمای ایران تحقق پیدا کرد و موزه سینمای ایران با هدف گردآوری، حفظ، ثبت و عرضه میراث سینما تاسیس شد. این موزه که یکی از زیباترین موزه های تهران بوده، قبلا در لاله زار قرار داشت اما، در سال 81 به مکان فعلی منتقل شد.

موزه سینمای ایران

موزه سینمای ایران 2

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید به صفحه مربوط به این مطلب در سایت سفرزون مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو