نصب مجسمه «قیصر امین پور» تا پایان هفته

منبع: برترین ها

127

1398/7/6

17:47


سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مجسمه جدید «قیصر امین پور» از جنس فایبرگلاس تهیه شده و تا پایان هفته در محل قبلی نصب می‌شود.

خبرگزاری مهر: نشست خبری علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران و محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران پیش از ظهر شنبه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

نصب مجدد مجسمه «قیصر امین پور» تا پایان هفته

در ابتدای این نشست، علی اصغر جعفری مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس گفت: موزه دفاع مقدس یکی از افتخارات بزرگ شهرداری تهران است که در قلب پایتخت قرار دارد و مدرن ترین موزه غرب آسیا محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ نسبت به قبل از آن، ۶۵ درصد بازدیدکنندگان داخلی و ۸۰ درصد خارجی افزایش پیدا کردند، عنوان کرد: ظرفیت این مجموعه هر روز افزایش یافته است و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری و پیگیری شورای شهر تهران امسال فاز اول موزه دفاع مقدس تهران را راه اندازی می کنیم. نگاه مثبت شهرداری و شورای شهر باعث شده که ما بتوانیم در این مکان فداکاری ملت ایران را با بهره گیری از هنر ایرانی و تکنولوژی روز ارائه دهیم؛ به خصوص در دو سال گذشته شورای شهر همراهی بیشتری داشت.

در ادامه این برنامه، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بنای ما این بود که به مناسبت های گوناگون نشست های خبری را با روسای کمیسیون ها برگزار کنیم تا همکاران بتوانند برخی موضوعات را به صورت تخصصی دنبال کنند و نشست غنای بیشتری پیدا کند، به گرامیداشت هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این ایام برای ما ایام عزیز و ارزشمندی است و یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس را گرامی می داریم که در هشت سال دفاع مقدس جان خود را فدا کردند تا تمامیت ارضی این کشور حفظ شود و استقلال این کشور آسیب نبیند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به رفع مشکلات احتمالی واژه «شهید» در معابر پایتخت اشاره و عنوان کرد: برخی رسانه ها این موضوع را مطرح کردند و برخی که مسئولیتی داشتند موضوع را به گونه ای مطرح کردند که جنبه انتقادی پیدا کرد؛ طبعاً موضع مدیریت شهری و شورا در این رابطه مشخص بود. در این رابطه علاوه بر اقدامات شهرداری تهران، در شورای اسلامی شهر تهران نیز به پیشنهاد کمیسیون نظارت و حقوقی و با حکم رییس شورا، کمیته ای با عنوان کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا تشکیل شده است و ریاست شورا مقرر کرده اند که این کمیته، ظرف مدت حداکثر یک ماه نتایج بررسی خود را به شورا ارایه کند؛ مسئولیت این کمیته را هم به اینجانب سپرده اند. البته اخیرا در جلسه کمیسون نظارت و حقوقی آقایان نظری، سالاری، خلیل آبادی و خانم صدراعظم نوری به عنوان چهار عضو دیگر کمیته انتخاب شدند.

وی با اشاره به اهداف تشکیل این کمیته بیان کرد: این کمیته به نوعی یک کمیته حقیقت یاب است که قرار است فارغ از فضای بعضاً تند رسانه ای، یک کار تحقیقی-نظارتی یک ماهه انجام دهد. با توجه به برخی مطالب منتشره در فضای عمومی و ایجاد حساسیت های به حق، فارغ از صحت و سقم موضوع، لازم بود شورا از منظر نظارتی، گزارش دقیقی از موضوع تهیه و ارائه کند؛ این یک امر نظارتی است. اگر قصور یا خطایی صورت گرفته باشد، طبیعتا باید در کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا، این امر روشن و به شورا گزارش شود. نباید در این زمینه تسامح داشته باشیم.

اعطا ادامه داد: نکته ای مطرح است این است که در بحث حذف نام شهید، دو گونه موضع گیری در فضای عمومی را باید از هم تفکیک کرد؛ همه مردم ما، همچون هر ملت دیگری، نسبت به قهرمانان خود حساسیت و توجه ویژه نشان می دهند. طبیعی است که انتشار چنین اخباری، فارغ از صحت و سقم آن، احساسات پاک مردم را جریحه دار کند و مردم حق دارند در این مورد از ما پرسش کنند و توضیح بخواهند. این یک سویه ماجراست که طبیعی و قابل فهم است و باید آن را به رسمت شناخت و به آن احترام گذاشت. سوی دیگر ماجرا یا روی دیگر سکه، کسانی هستند که یک مسئله اعتقادی و ارزشی را به مسئله ای سیاسی یا دستاویزی برای بهره برداری سیاسی تبدیل کردند. رقابت سیاسی امری طبیعی است و همه آن را به رسمیت شناخته اند، اما اشکال کار آنجاست که رقابت خود را بر مبانی اعتقادی و ارزشی بنا کنیم و قابل قبول نیست که چنین بهره برداری از این موضوع شود.

وی با بیان اینکه این دوره از مدیریت شهری و شورا نمی توانند نسبت به نام شریف شهدا بی توجه بوده باشند. ، خاطرنشان کرد: کارنامه شهردار منتخب شورا، در جبهه های جنگ بر همگان روشن است. تعداد زیادی از اعضای این شورا از خانواده شهدا و ایثارگران اند یا خود ایثارگر اند. زمانی که دفاع مقدس محور انسجام بوده است چطور برخی ارزش های دفاع مقدس را دستاویزی برای رقابت سیاسی قرار می دهند؟

اعطا تصریح کرد: عملکرد این شورا در حوزه نامگذاری معابر به نام شهدا در کمیسون نامگذاری به تدریج منتشر شده است و حدود ۳۸ درصد نامگذاری ها به نام شریف شهدا بوده است.

سخنگوی شورای شهر ادامه داد: نکته مهم این است که دفاع مقدس، در تمام طول دوره ۸ ساله و سال های بعد از آن، محور وحدت و انسجام ملی ما بوده است. بسیار دریغ است که امروز، برخی با بهره برداری سیاسی از ارزش های دفاع مقدس، بخواهند اتهام بزنند و بذر تفرقه بپاشند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره لزوم توجه به نام گذاری معابر به نام شهیدان گفت: خطی مشی شورا این است و این پیام فصل الخطاب است و مسیری را که شورا دنبال می کند همین است و همه نیروهای فعال در عرصه های سیاسی و اجتماعی که در این موضوع حساس هستند با این پیام موضوع برایشان روشن شده است و نباید از این موضوع دستاویزی برای تفرقه و رقابت سیاسی ساخت.

در ادامه این جلسه اعطا در پاسخ به سوالی درباره حوزه نظارت شورا در این زمینه مثل حذف کلمه شهید از معابر گفت: ما دو فعالیت را از هم تفکیک می کنیم. شورا یک عملکرد دو سال و چند ماهه دارد؛ بحث کمیسیون ویژه نام تابلو بحثی دیگر است و اتفاقا وظایف رسانه ای ندارد و بنای ما این نیست که بعد از بررسی ها گزارش دهیم. این کار از جنس حقیقت یابی، پژوهشی و تحقیقی است که درباره آن ابهام مطرح شده است. این کمیته تشکیل شده و گزارش ها از بخش های مختلف شهرداری جمع شده و تمام ابهامات موجود بررسی می شود و پیمانکاران فعال در آن مقطع تعیین وضعیت می شوند و تابلوهایی که درباره آنها ابهام وجود داشته و قراردادهای مربوطه مورد کارشناسی قرار می گیرند تا ما به یک گزارش جامع و مانع برسیم تا افکار عمومی اقناع شود.

سخنگوی شورای شهر تاکید کرد: این امر محتمل است که در لایه های اجرایی شهرداری و نه در سطوح مدیریتی بعضا قصورهایی صورت گرفته باشد؛ این کمیته ماموریت دارد این موضوعات را بررسی کند و ظرف مدت یک ماه ارائه دهد. البته ما پیش از این مهلت گزارش خود را ارائه خواهیم داد.

اعطا در ادامه در پاسخ به سوالی درباره قصور یا سهل انگاری برای حذف نام شهدا گفت: ما در کمیته بررسی، پیش فرض نداریم. تنها پیش فرض ما این است که نه شورای شهر و نه مدیریت شهری این اشتباه را نمی پذیرند.

وی افزود: اگر محرز شود که این اتفاق با قصد و غرض صورت گرفته، قطعا برخورد شدیدی با مسببین خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: بررسی‌های اولیه قبل از تشکیل کمیته نشان می دهد که عدم درج واژه شهید در برخی تابلوها مربوط به دوره قبل بوده و در این موضوع تردیدی نیست.

اعطا افزود: البته این به آن معنا نیست که در دوره پیشین شورا نسبت به این موضوع بی‌توجهی شده، بلکه این یک رویه غلطی بود که در این دوره مطرح شده است.

وی گفت: آنچه در کمیته تهیه و بررسی خواهد شد این است که بدون پیش فرض همه موارد را شناسایی و گزارش دهیم. این کمیته، حقیقت یاب است لذا نباید پیش فرض داشته باشد.

حق شناس: تاکنون هیچ شکایتی از بنیاد شهید یا خانواده شهدا در مورد نام گذاری معابر نداشتیم

در ادامه این نشست، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره حذف نام شهدا از معابر گفت: شهیدان چشم و چراغ ملت‌اند. چهره نورانی آن‌ها در قلب همه ایرانیان حک شده لذا هیچ کدام مجاز نیستیم از نام شهیدان سواستفاده کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر افزود: مگر می شود کسی به خودش اجازه دهد که نام شهدا را حذف کند؟ اگر بخواهیم در یک گزارش وحدت نظر کلی را در نظر بگیریم، قطعا واژه شهید با فاصله بسیار از واژه های دیگر در صدر قرار می گیرد.

حق شناس ادامه داد: امروز حتی براندازان نظام هم وقتی نام شهیدان را می‌شنوند کلاه از سر بر می‌دارند، آن وقت چرا ما به خودمان اجازه می دهیم با نام شهدا این گونه برخورد کنیم؟

وی افزود: ما ممکن است با مدیریت شهری و اعضای شورای چهارم اختلاف نظراتی داشته باشیم، اما هرگز برچسب حذف نام شهدا را به آن‌ها نمی زنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: عملکرد این شورا هم مشخص است. رواج این ظلم درواقع خودزنی است و خوشبختانه مقام معظم رهبری در این خصوص اخیرا فصل الخطاب را مطرح کردند.

حق شناس در ادامه گفت: در این دو سال اخیر، هیچ جلسه ای نبوده که در شورای نام‌گذاری پیشنهادی با موضوع نام شهدا بیاید و با آن مخالفت شود. هیچ شکایتی هم تاکنون از بنیاد شهید یا از سوی خانواده محترم شهدا نداشته‌ایم.

همچنین در این نشست علی اعطا در پاسخ به سوالی درباره بازدید خود از حومه شهر و این که آیا طرحی برای رفع مشکلات این قسمت ها دارند، گفت: اسکان غیررسمی مساله ای پیچیده است و چیزی نیست که ما بخواهیم یک راه حل کوتاه مدت برای آن داشته باشیم طوری که مساله را حذف و یا صورت مساله را پاک کنیم. ما بررسی هایی را در کمیسیون های معماری و شهرسازی آغاز کردیم و رویکرد ما این است که در کنار مطالعات مدیریت شهری به راهکارهای کوتاه مدتی در جهت کاهش آلام کسانی که به این مشکلات مبتلا هستند. بیندیشیم.

وی افزود: در این بازدیدها ما نمونه ای مشاهده کردیم که در منطقه ای سی سال عده ای به صورت خانوادگی اسکان غیررسمی دارند و شکل اسکان شبیه تجمع معتادان نیست. در سال قبل هم در یکی از این مناطق در جایی سقفی به خاطر بارندگی فروریخت و تعدادی کشته شدند. باید از بعد انسانی و اجتماعی اقداماتی در جهت کاهش آلام آنها در کوتاه مدت انجام شود. این در دستور کار هست و بحثی هم که در کمیسیون شهرسازی مطرح شده است تا به راه حل هایی در کوتاه مدت برسیم.

اعطا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت نصب مجسمه «قیصر امین پور» در محل پیشین توضیح داد: در خصوص موادی که قرار است در مجسمه ها مورد استفاده قرار گیرد به واسطه اینکه ممکن است مورد سرقت واقع شود نباید تصمیم گیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه این شیوه تصمیم گیری رویکرد درستی نیست، عنوان کرد: در شورا طرحی از سوی کمیته هنر تحت عنوان تعیین حریم آثار مطرح شده و اخیرا در این خصوص جلسه مشترکی با کمیسیون شهرسازی و معماری تشکیل شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در طرح تعیین حریم آثار، حریم آثار ارزشمند مشخص می شود و حریم حفاظت شده به صورت نامحسوس کنترل خواهد شد.

اعطا با بیان اینکه سازمان زیبا سازی مجسمه جدید قیصر را از جنس فایبرگلاس تهیه کرده است، گفت: این سازمان قصد دارد مجمسه جدید را تا پایان این هفته در محل قبلی نصب کند.

در ادامه این نشست، محمدجواد حق شناس در پاسخ به سوالی درباره هفته کتاب عنوان کرد: قطعا هفته کتاب یکی از هفته های مورد توجه اهالی فرهنگ و علاقه مندان به کتاب است که در سال های اخیر فعال شده و در تمام این سال ها مدیریت شهری تلاش کرده است که بیشترین توجه و تلاش را برای این هفته به کار بگیرد. در دو دوره قبل هم ما شاهد بودیم که همه اعضای شورای شهر در این هفته وقت بسیار زیادی برای حضور در کتاب فروشی ها و محل های عرضه کتاب داشتند. کتابخانه های وابسته به شهرداری هم در این هفته در اوج فعالیت خود هستند و از حضور هموطنان استقبال می کنند.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۸ کتابخانه تحت نظارت سازمان فرهنگی و هنری و ۳۵۰ کتابخانه در سراهای محلات فعالیت می کنند و خدمات عرضه کتاب به طور مستقیم انجام می شود. این موارد از اهم اقداماتی است که در هفته کتاب از سوی مدیریت شهری انجام می شود. امیدواریم تلاشی که در این بخش صورت می گیرد، کمک کند به هدف اصلی خود که افزایش سرانه مطالعه است، دست پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، افزود: یکی از نگرانی ها در این روزها کاهش سرانه مطالعه است و ما امیدواریم که زندگی شهری فضا و فرصتی فراهم کند که شهروندان بتوانند الفت و دوستی و نزدیکی با کتاب پیدا کنند و وقت بیشتری به مطالعه بدهند و ما به شهر دوستدار کتاب تبدیل شویم.

حق شناس به گذرهای کتاب فروشی در تهران اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که اخیرا دنبال شد توجه به راسته کتاب بود. دو گذر اصلی را در تهران به عنوان گذر کتاب در شورا مطرح کردیم؛ فاز اول در خیابان انقلاب از میدان انقلاب تا چهار راه کالج و راسته دوم خیابان کریمخان زند از هفت تیر تا خیابان حافظ است. برای فاز اول مطالعات انجام شده و با همکاری سازمان های زیرمجموعه شهرداری انتظار می رود این فاز اجرا شود و از شهردار هم می خواهم اجرای این پروژه را در دستور کار قرار دهد. پیمانکاران قول داده اند تا دهه فجر امکان اجرایی و عملیاتی شدن این فاز فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: از شهرداری تهران می خواهم از کتاب فروشی های قدیمی رو به روی دانشگاه که با تهدیدهای مانند فروش کتاب قاچاق و انتشار غیرقانونی کتاب مواجه اند، حمایت کند.

در ادامه این مراسم خبرنگاران درباره ارتباط اخیر شهرداری و استانداری تهران پرسیدند. اعطا در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات استاندار تهران با موضوع مجموعه‌های بهاران گفت: به محض اینکه صحبت‌های آقای بندپی استاندار تهران را شنیدم موضوع را با ریاست شورا مطرح کردم، اما در این مورد چند موضوع قابل بررسی است.

وی توضیح داد: در بحث واگذاری املاکی که شهرداری در تملک دارد ترتیبات قانونی وجود دارد. بر اساس بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شورا مجاز است این اجازه را به شهرداری‌ها بدهد.

وی افزود: لازمه این اجازه این است که شهرداری لایحه‌ای به شورا ارائه دهد، اما نکته این است که در این زمینه تاکنون شهرداری و معاونت اجتماعی – فرهنگی لایحه‌ای به شورا ارسال نکردند. در واقع شهرداری باید لایحه به شورا ارائه دهد و تا لایحه ارسال نشود نمی‌توان گفت شورا موافق این واگذاری است یا خیر.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران افزود: نکته دیگر این است که قطعاً در مسایلی مانند این می‌شود موضوع را با گفت‌وگو حل‌وفصل کرد. لازم نبود استاندار تهران با ادبیات عتاب‌آمیز شورا را مورد خطاب قرار دهد.

اعطا ادامه داد: رئیس شورای شهر تهران همان روز با استاندار تماس گرفت و قرار شد جلسه‌ای مشترک برگزار شود. قطعاً این مسایل با گفتگوهای رودررو و مبتنی بر قانون به راحتی حل‌وفصل می‌شود.

حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به اظهارات استاندار تهران گفت: شورای شهر نماینده مردم است و به واسطه این نمایندگی این اجازه را دارد که درباره اموال مردم تصمیم بگیرد. شهردار هم منتخب نماینده مردم برای اداره شهر است.

وی اضافه کرد: شهرداری نمی‌تواند بدون استناد به مصوبات شورا در مورد اموال عمومی تصمیم‌گیری کند. پس یا باید لایحه‌ای به شورا ارائه دهد یا طرحی وجود داشته باشد که به شهرداری این اجازه را بدهد.

حق‌شناس ادامه داد: اعضای شورای پنجم در ابتدای فعالیت این شورا سوگند یاد کردند که از اموال شهروندان دفاع کنند. پس علی‌القاعده رعایت مصالح شهر و نظارت بر مدیریت شهری بر اساس قوانین شورا و قوانین کلان‌شهرها وظیفه ماست.

حق‌شناس ادامه داد: همین موضوع، نمایندگان دولت را موظف می‌کند با مصوبات شورا همراهی کنند. در واقع مصوبات شورا فقط مربوط به مدیریت شهری نیست بلکه همه مدیران و حتی وزیر کشور و استاندار به لحاظ قانونی موظف به رعایت مصوبات شورا هستند.

وی با بیان این مطلب که نمی‌دانم چه شده که نماینده دولت به خودش اجازه می‌دهد با این لحن با نمایندگان مردم صحبت کند، ادامه داد: من خطابم به رئیس جمهور این است که به نمایندگانش یاد بدهد چگونه باید با نمایندگان مردم سخن بگویند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: زبان کمک خواستن که زبان تهدید نیست. شهرداری هم نشان داده در هر مقطعی دولت هر کمکی خواسته پا پیش گذاشته است. ما در حوزه سیل در استان‌های دیگر مسئولیتی نداشتیم اما نیروهای ما به همه مناطق سیل‌زده اعزام شدند.

حق‌شناس اضافه کرد: بر اساس قانون شهرداری مکلف به تأمین زیرساخت است. ما زیرساخت‌ها را تأمین کردیم. ده‌ها مرکز بهاران ایجاد کردیم اما کجای قانون گفته باید زیرساخت‌ها را تحویل مجموعه دولتی بدهیم؟ این خلاف قانون است.

وی خطاب به استاندار تهران گفت: تهران، صدها مسأله دیگر هم دارد. خواهش ما این است که زبان ما گفتگو و مبتنی بر قانون باشد و اگر شهردار تهران نظراتی دارد باید در این خصوص لایحه به شورا ارائه دهد.

حق شناس عنوان کرد: مگر خود شهرداری نمی‌تواند این ساختمان‌ها را به سازمان های مردم نهاد واگذار کند که بهزیستی باید این مسئولیت را به جای ما انجام دهد. آقای استاندار زبان تهدید گذشته است باید از زبان گفتگو استفاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم درباره توییت اخیر ضرغامی درباره زباله های بلوار کشاورز گفت: اینجا از آقای ضرغامی تشکر می کنم سابقه دوستی من با ایشان خیلی زیاد است. من زمانی معاون پارلمانی وزارت ارشاد و ایشان معاون پارلمانی صدا وسیما بود.

وی افزود: ایشان نظرشان مثل همه شهروندان است. به خصوص وقتی در جایگاه نظارت عیب های ما را تذکر می دهند. وقتی ایشان این موضوع را مطرح کردند من با مدیران شهری این را طرح کردم آنها وجود این حجم زباله را با بررسی دوربین های خیابان بلوار کشاورز انکار می کردند. شاید این موضوع متعلق به روزهایی دیگر است اما در این روزها این حجم از زباله نبود.

حق شناس تصریح کرد: به هر حال در زمینه زباله علاوه بر مدیریت شهری که باید زباله ها را جمع آوری کند ما هم از مردم می خواهیم که در این زمینه کمک کنند و زباله را در معابر رها نکنند. من از صدا وسیما می خواهم که در برنامه های تبلیغی مردم را به مصرف کمتر زباله و تفکیک آن دعو کند و از شهرداری ۵ برابر پول طلب نکند. از آقای ضرغامی که در صداوسیما نفوذ دارد هم می خواهم کمک کند که این تبلیغات در رسانه ملی پخش شود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت نصب سردیس قیصر امین‌پور اظهار کرد: یکی از رویکردهایی که در دو سال گذشته در شورای شهر پیگیر آن بوده‌ایم موضوع توجه به فضا و منظر شهری است و در این رابطه نشست‌هایی را با هنرمندان مختلف برگزار کردیم و همزمان در کمیسیون نام‌گذاری به نام هنرمندان، خیابان‌هایی نام‌گذاری شده است.

حق شناس با اشاره به اینکه علاوه بر نام‌گذاری خیابان‌ها به اسم هنرمندان در برخی از معابر، مجسمه و سردیس این افراد بنام نصب شده است عنوان کرد: قیصر امین‌پور چهره ارزشمند ادبیات و شعر کشور بوده است و بر همین اساس معبری در خیابان سعادت‌آباد به نام ایشان نام‌گذاری شد و سردیسی نیز به یاد ایشان در همان محل نصب شده بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به پدیده سرقت مجسمه‌های شهری که در یک دهه اخیر رخ داده است عنوان کرد: این پدیده ناگوار در دوره‌ای به اوج خود رسید و ۲۷ مجسمه و سردیس از خیابان‌های شهر تهران به سرقت رفت، این در حالی بود که وزن برخی از آنها به ۱ تن می‌رسید و امکان جابجایی ساده آن وجود نداشت و سؤال اینجاست در حالی که یک موتوردزد سریعاً دستگیر می‌شود چگونه بیست و چندی مجسمه دزدیده می‌شود و در حالی که شورا و شهرداری در آن زمان موضوع را پیگیری می‌کرده است سارقان پیدا نشده‌اند.

وی در این باره به طرح سؤالی پرداخت و گفت: حالا باید این سؤال را پرسید که چه کسی این مجسمه‌ها را به سرقت برده در حالی که آنها جزو اموال مردم شهر تهران محسوب می‌شوند و یک مجسمه، شناسنامه هنرمندی است که آن را ساخته است.

حق‌شناس اضافه کرد: وقتی سؤال می‌کنیم می‌گویند وظیفه ما نیست که برای هر مجسمه یک نگهبان بگذاریم حالا تصمیم بر این شده تا مجسمه‌های برنزی در محفظه نگهداری شوند و مشابه همان مجسمه‌ها از جنس سنگ یا گچ در خیابان نصب شوند تا مبادا سارقان به صرافت بیفتند و مجسمه‌ای را به سرقت ببرند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تأکید کرد: حفاظت از آثار هنری جزو وظایف شهرداری هم محسوب می‌شود و تلاش خواهد شد مجسمه‌ها در محلی نزدیک به دوربین‌های شهری نصب شوند. البته در این زمینه وظایفی هم بر عهده شهروندان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو