عوارض پروتز پستانها، هر آنچه باید بدانید

منبع: نی نی بان

119

1398/7/7

06:35


عمل پروتز سینه به منظور تغییر سایز و فرم ظاهری سینه است. لذا افرادی که به صورت طبیعی سینه های خیلی کوچکی دارند یا اصلا نسج سینه ندارند، افرادی که به دلیل کاهش وزن یا بارداری دچار کاهش حجم سینه شده اند کاندید مناسبی برای عمل پروتز سینه هستند.
امروزه در میان جراحی هایی که به منزله زیبایی روی سینه صورت می پذیرد ، عمل پروتز سینه شیوع بیشتری دارد و مطابق آمارهای به دست آمده میزان رضایت بیماران از این عمل بسیار چشمگیر است.
به طور کلی پروتز سینه باعث خوش فرم شدن ظاهر سینه ، تصحیح عدم تقارن سینه ها و ترمیم سینه پس از سرطان سینه می شود.
باید توجه داشت که سن مناسب برای عمل پروتز سینه بالای ۱۸ سال است.

چه کسانی کاندید مناسب برای عمل پروتز سینه نیستند؟
- افرادی که احتمال عفونت داخلی در بدن شان وجود دارد.
- بیماران مبتلا به سرطان سینه.
- بیماران سرطانی که دوره درمانی خود را تکمیل نکرده اند.
- زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برند.

انواع پروتز سینه
پروتزهای سینه به لحاظ شکل ظاهری در دو نوع گرد و آناتومیک موجودند.
نوع گرد یا Round
برجسته تر از حالت طبیعی است و دارای پوششی با بافت نرم است. این پروتزها در مواردی که به دلایلی نظیر انقباض کپسولی ، جابجایی پروتز و پارگی پروتز نیاز به جراحی اصلاحی باشد کاربرد دارند.
نوع قطره اشکی یا آناتومیک
دارای نمایی مشابه پستان طبیعی است. این پروتزها برای افرادی که سینه های کوچکی دارند یا اصلا دارای بافت و نسج سینه نیستند، افرادی که دچار عدم تقارن در سینه ها ، دفورمیتی سینه ها و شل شدگی در بخش تحتانی سینه ( پتوز ) هستند بسیار مناسب است.

سایز و نوع مناسب پروتز سینه
در جلسه مشاوره پیش از عمل پروتز سینه ، جراح پلاستیک بر اساس ابعاد و خصوصیات بافتی سینه و بررسی فیزیک بیمار در رابطه با انواع پروتز و تاثیر بافت و خصوصیات بدنی فرد روی نوع پروتز ، توضیحاتی برای بیمار شرح می دهد.
بنابراین تعامل بین جراح و بیمار پیش از عمل و رعایت مراقبت های بعد از عمل در افزایش میزان رضایت مندی بیمار و تسریع روند بهبودی او پس از عمل بسیار موثر است.

جنس پروتزهای سینه
جنس غشای بیرونی تمامی پروتزهای سینه از سیلیکون است اما مواد درون آن ها با هم متفاوت است، بنابراین به طور کلی دو نوع پروتز آب نمکی و ژلی داریم.
جراح بر اساس آناتومی بدن بیمار و خواسته های او تصمیم به انتخاب یکی از این دو نوع پروتز می نماید.
پروتزهای آب نمکی یا سالین
حاوی آب و نمک است. در عمل پروتز سینه و اعمال این نوع از پروتزها در مقایسه با پروتزهای ژلی برشی کوچکتر در سینه ایجاد می شود. پس از جراحی پروتز سینه ، به بررسی و اصطلاحا مانیتورینگ کمتری نیاز است و هزینه این پروتز ها کمتر از پروتزهای ژلی است.
باید توجه داشت که این پروتزها در هنگام لمس حالتی غیرطبیعی دارند و در اثر گذر زمان روی بافت سینه اثر می گذارند و احتمال چین خوردگی و نشت خود به خود در این پروتزها بالا است.
پروتزهای ژلی یا سیلیکونی
این پروتزها حاوی ژل سیلیکونی هستند و هرگز پاره نمی شوند و در صورت پارگی به بیرون نشت نمی کنند به همین دلیل انجام مانیتورینگ و ام آر آی در این نوع از پروتزها ضروری است. این پروتزها نسبت به پروتزهای آب نمکی طبیعی تر بوده احتمال چین خوردگی شان بسیار ناچیز است، اما برش ایجاد شده در سینه و همچنین میزان هزینه پروتزهای ژلی از پروتزهای آّب نمکی کمی بیشتر است.

آیا ایمپلنت های سیلیکونی بی خطر هستند؟
طبق نتایج اعلام شده توسط موسسه دارویی IOM یا Institute Of Medicen Report ایمپلنت های سیلیکونی مسبب ایجاد هیچ گونه بیماری در هیچ قسمتی از بدن نیست و با بافت بدن سازگار بوده و بدن بدن هیچ گونه واکنش منفی به آن نشان نمی دهد.

محل ایجاد برش در سینه
تعیین نوع برش به صلاحدید پزشک انجام می شود و سه نوع برش داریم.
برش از چین زیر سینه است که رایج ترین نوع برش است و حدود ۴ الی ۵ سانتی متر است.
برش از اطراف هاله قهوه ای رنگ سینه است که به خصوص در مواقعی که می خواهیم از طریق هاله سینه ، لیفت سینه انجام بدهیم یا مختصری افتادگی سینه در فرد وجود داشته و بخواهیم مینی لیفت سینه انجام بدهیم ، این برش داده می شود.
برش از ناحیه زیربغل است که معمولا از این نوع برش استفاده نمی شود زیرا احتمال قرار نگرفتن پروتز در جای مناسب در این نوع از برش و به دنبال آن انجام جراحی مجدد وجود دارد.

محل قرارگیری پروتز سینه
بعد از برش مناسب در سطح پوست ، پروتز سینه در زیر عضله یا روی عضله پکتورال یا همان عضله قفسه صدری قرار می گیرد. محل قرار دادن پروتز سینه ، به نوع و حجم پروتز ، وضعیت بدن بیمار و تشخیص جراح بستگی دارد.

طول عمر پروتز سینه
ماندگاری پروتز سینه در افراد مختلف متفاوت است ، اما به طور متوسط گفته می شود باید به مدت هر ۱۰ سال پروتز سینه عوض شود.

تعویض پروتز سینه
به دلیل جنس سیلیکونی به کار گرفته شده در ساخت پروتزها و سازگاری آن با بدن انسان به طور کلی ضرری به بدن و نسوج طبیعی وارد نمی شود. بنابراین تا زمانی که پروتز دچار مشکل نشده یا بیمار با آن مشکلی پیدا نکرده نیازی به تعویض پروتز نیست.

آیا بعد از عمل جراحی پروتز سینه، حس نوک سینه از بین خواهد رفت؟
حس نوک سینه یا خود سینه می تواند کم یا زیاد شود ، اما میزان این تغییرات بسیار مختصر است و معمولا از عدم حس تا حساسیت بالا متغیر است که معمولا به صورت موقتی است و در بیش از ۹۹ درصد موارد بر می گردد.

آیا امکان شیردهی بعد از عمل پروتز سینه وجود دارد؟
بله ، پروتز سینه هیچ مشکلی برای شیردهی ایجاد نمی کند و مهم این است که بدانیم شیردهی یک فرآیند هورمونی است که به مکیدن نوزاد ، تغییرات هورمونی پس از زایمان و تغییرات هورمونی مادر بستگی دارد و پروتز سینه مانعی برای شیردهی ایجاد نمی کند.

آیا پروتز سینه در ایجاد سرطان سینه تاثیرگذار است؟
طبق مطالعات اخیری که کمیته اروپایی بررسی کننده تضمین کیفیت تجهیزات پزشکی انجام داده است ، پروتزهای ژلی ، نه تنها منجر به ایجاد سرطان نمی شوند بلکه مسبب ایجاد هیچ گونه بیماری بدخیمی نیز در بدن نخواهند شد. میزان بروز سرطان در خانم هایی که پروتز می گذارند با میزان بروز آن در خانم هایی که پروتز استفاده نکرده اند برابر است.

آیا بعد از عمل پروتز سینه امکان استفاده از سالن های برنزه کننده یا گرفتن حمام آفتاب وجود دارد؟
برنزه کردن در سالن ها یا گرفتن حمام آفتاب هیچ آسیبی به پروتز سینه وارد نمی کند ، اما ممکن است منجر به تشدید محل زخم شوند. بنابراین افراد بعد از عمل پروتز سینه باید از تابش مستقیم اشعه آفتاب به محل بخیه و زخم جراحی حداقل به مدت یک سال خودداری نمایند ، زیرا این امر می تواند به مرور زمان محل زخم را تیره تر کرده و باعث باقی ماندن اسکار زخم روی پوست شوند.

مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه
- تجویز مسکن و آنتی بیوتیک برای تسکین درد توسط پزشک متخصص
- استراحت کامل به مدت ۵ الی ۷ روز و پرهیز از انجام هر نوع فعالیت بدنی
- امکان استحمام و برداشتن گانسمان از روز اول پس از عمل
- محدود نمودن حرکت دست ها و تا مدتی پرهیز از رانندگی
- به مدت چند هفته پرهیز از خوابیدن به روی شکم
- فروکش نمودن تورم پس از عمل حداکثر ۳ الی ۵ هفته بعد از جراحی
- حساس شدن بافت ها به خصوص در زمان لمس به مدت چند هفته
- مراجعه به مطب پزشک خود پس از ۳ الی ۵ روز بعد از جراحی جهت معاینه و کنترل پروتز
انجام جلسات معاینه و کنترل های بعدی در بازه های زمانی ۴ الی ۶ هفته ، ۳ ماه و یکسال بعد از جراحی پروتز و پس از آن هر چند سال یکبار برای بیمار الزامی است.

هزینه پروتز سینه
بر اساس پارامترهایی از قبیل دستمزد جراح ، موقعیت جغرافیایی (شهری که قصد انجام عمل را دارید)، محل انجام جراحی (کلینیک یا بیمارستان) و غیره میزان هزینه عمل پروتز سینه برآورد می گردد.
همچنین برخی بیماران به نظارت های بیشتری پس از جراحی نیاز دارند که این امر نیز در افزایش هزینه جراحی اثرگذار است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو