حرز امیرالمومنین چه دعایی و برای چه منظور استفاده می شود؟

حرز امیرالمومنین چه دعایی و برای چه منظور استفاده می شود؟


منبع: بیتوته

759

1398/7/11

00:27


حرز امیرالمومنین چه دعایی و برای چه منظور استفاده می شود؟



حرز امیرالمومنین,دعای حرز امیرالمومنین,دعاهای منتسب به امام علی

دعای حرز امیرالمومنین

 

حرز امیرالمومنین یکی از دعاهای منتسب به امام علی (ع) می باشد. دعای حرز امیرالمومنین برای رفع سحر و جادو و دور کردن جادوگران استفاده می شود.

در دین اسلام راه ها و دعاهای بسیاری وجود دارد که به واسطه آن، گره گشایی و رفع سحر و جادو انجام می شود و بسیاری از آنها منتسب به ائمه می باشند. یکی از دعاهای معروف، دعای حرز امیرالمومنین می باشد که بر اساس مستنداتی که موجود است، بیان شده که دعای حرز حضرت امیرالمومنین از زبان مبارک خود امام علی (ع) بیان شده و برای رفع و دور شدن سحر و جادو و جادوگران استفاده می کردند و بر بازوی راست خود می بستند. اما این دعا چه مفهومی دارد و برای چه منظور مورد استفاده قرار می گیرد را در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

معنی حرز چیست؟
قبل از اینکه به توضیح در مورد حرز امیرالمومنین بپردازیم لازم است که معنی کلمه حرز را بدانیم تا بهتر با معنی و مقصود این دعا آشنا شویم. با مراجعه به کتاب اصول کافی می خوانیم که حرز را از نظر لغوی به معنی پناهگاه و مکانی مستحکم و امن و استوار بیان می دارد و در اصطلاح دعایی می داند که برای رفع چشم زخم یا دفع بلا بر روی کاغذ می نویسند و فرد همراه خود نگه می دارد. به عبارتی با همراه داشتن چنین دعایی انسان از دردها، ترس، جانوران و درندگان و ... در امان خواهد بود. اما به طور کلی حرز مجرب و موثر برای حفاظت از انس و جن و ... و جلوگیری از هر گونه تسخیر می باشد.

 

حرز امیرالمومنین,دعای حرز امیرالمومنین,دعاهای منتسب به امام علی

خواص دعای حرز امیرالمومنین

 
سحر و جادو از منظر اسلام
بر طبق آیات قرآنی سحر و جادو امری انکارناپذیر است و آیاتی من باب آن و معرفی برخی از افراد آمده است. سحر و جادو را در لغت به معنای نیرنگ و شعبده تردستی که عاملی نامرئی و مرموز دارد می گویند. از سویی در اصطلاح شرعی به هر عمل و کاری که علت آن مخفی باشد و بر خلاف حقیقت آن باشد و نوعی خیال پردازی از آن باشد می گویند (التفسیر الکبیر، فخر رازی،ج 3، ص 187).

 

حرز امیرالمومنین,دعای حرز امیرالمومنین,دعاهای منتسب به امام علی

دعای حرز امیرالمومنین چیست

 
دعای حرز امیرالمومنین چیست؟
از پیامبر اسلام و امامان گرامی دعاهای بسیاری نقل شده و مورد استفاده قرار می گیرد. هر یک از امامان دعای حرز مختص و منتسب به نام آنها وجود دارد که از سوی این ائمه گرامی نقل شده است. امام علی (ع) نیز دارای حرزی منتسب به نام خود دارد که می توان سند آن را در کتاب مهج الدعوات از سید بن طاووس یافت که علاوه بر حرز امیرالمومنین، حرزها و دعاهای پیامبر و ائمه در آن نقل شده است.

 

حرز امیرالمومنین,دعای حرز امیرالمومنین,دعاهای منتسب به امام علی

دعای حرز امیرالمومنین منسوب به امام علی میباشد

 
دعای حرز امیرالمومنین خواص و آداب های آن
هر دعایی که از سوی ائمه به ما رسیده است، دعایی خیر و برای نزول برکت به زندگی و دفع آفات و شر از زندگی مومنان می باشد. دعای حرز امام علی هم برای همین منظور تا به امروز سینه به سینه حفظ شده است. خود حضرت این دعا را با گلاب و زعفران بر روی کاغذ نوشته بر بازوی راست خود می بستند. علتی که این کار داشت، باعث می شد تحت این دعا، سحر و جادو، طلسم، شکست، دور کردن ساحران از فرد دور شود. همانطور که در کتاب مکارم الاخلاق آمده است که دعای حرز امیرالمومنین برای دور کردن شیاطین و رفع جنون و صرع و دیگر بلایای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

حرز امیرالمومنین,دعای حرز امیرالمومنین,دعاهای منتسب به امام علی

خواص خواندن دعای حرز امیر المومنین


برای استفاده از این دعا و نوشتن آن آدابی باید مراعات شود تا اثر بخشی آن بیشتر شود. فردی که از این دعا استفاده می کند، باید اعتقاد قلبی به صحت و اثرات آن داشته باشد. قبل از نوشتن از به درگاه خدا طلب بخشش کند، وضو بگیرد و رو به قبله بنشیند، بر روی کاغذی بی خط با گلاب و زعفران دعا را بنویسد، یا کاغذ را با گلاب و زعفران معصر کرده و سپس دعا را بنویسد، زکات آن را پرداخت نماید و بعد آن را به بازوی راست خود ببندد. توصیه شده است که این اعمال هنگام غروب یا طول شب نباشد و در روزهای یکشنبه، پنج شنبه و جمعه نوشته شود.

متن دعای حرز امیرالمومنین
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اى کنوش (کنویش‏) اى کنوش اره شش عطیطسفیخ یا مظظرون قرتالیون ما و ماسوماس ما طیطسالوس خیطوس مسفقلس مساصعوس الطیعوس لطیفوس اقرطیعوش لطفیکس هذا هذا وَ ما کُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِیِّ إِذْ قَضَیْنا إِلى‏ مُوسَى الْأَمْرَ وَ ما کُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِینَ اخْرُجْ بِقُدْرَهِ اللَّهِ مِنْهَا أَیُّهَا اللَّعِینُ بِقُوَّهِ (بِعِزَّهِ) رَبِّ الْعَالَمِینَ اخْرُجْ مِنْهَا وَ إِلَّا کُنْتَ مِنَ الْمَسْجُونِینَ اخْرُجْ مِنْها فَما یَکُونُ لَکَ أَنْ تَتَکَبَّرَ فِیها فَاخْرُجْ‏ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً مَلْعُوناً کَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ کانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا اخْرُجْ یَا ذَا الْمَخْزُونِ اخْرُجْ یَا سورا یَا سوراسور بِالاسْمِ الْمَخْزُونِ یا ططرون طرعون مراعون تَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ باهیا شراهیا حَیّاً قَیُّوماً بِالاسْمِ الْمَکْتُوبِ عَلَى جَبْهَهِ إِسْرَافِیلَ اطْرُدُوا عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْکِتَابِ کُلَّ جِنِّیٍّ وَ جِنِّیَّهٍ وَ شَیْطَانٍ وَ شَیْطَانَهٍ وَ تَابِعٍ وَ تَابِعَهٍ وَ سَاحِرٍ وَ سَاحِرَهٍ وَ غُولٍ وَ غُولَهٍ وَ کُلِّ مُتَعَبِّثٍ وَ عَابِثٍ یَعْبَثُ بِابْنِ آدَمَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ‏.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو