عوارضی که با برداشتن کیسه صفرا ایجاد می شود.

عوارضی که با برداشتن کیسه صفرا ایجاد می شود.


منبع: زیبامون

210

1398/7/11

00:38


در این پست با زیبامون به عوارضی که برداشتن کیسه صفرا در پی دارد می پردازیم، با ما همراه باشید.

عوارضی که با برداشتن کیسه صفرا ایجاد می شود.

کیسه صفرا در بدن زیر کبد و بالای حفره ی شکم قرار دارد و شکلی شبیه به گلابی دارد. وظیفه ی کیسه صفرا، ذخیره و نگهداری مایع صفراوی که توسط کبد ترشح می شود، است. این مایع از طریق مجاری صفرا از کیسه صفرا به دوازدهه منتقل می شود. دوازدهه یک لوله ی تو خالی و خمیده است که می توان گفت کوتاه ترین بخش از روده ی باریک است و کارکرد آن تجزیه ی مواد خوراکی در روده ی کوچک است. در ادامه با زیبامون همراه باشید تا بیشتر به نقش کیسه صفرا در بدن و عوارض برداشتن آن بپردازیم.

 

کیسه صفرا

 

کیسه صفرا در بدن چه نقشی دارد؟

مهم ترین کار کیسه صفرا، ذخیره ی مایع صفراوی که از کبد ترشح می شود، است. از دیگر نقش های کیسه صفرا می توان به هضم چربی و جذب آن توسط بدن، دفع کلسترول اضافی از بدن،  جذب مواد مغذی محلول در چربی مانند کارتنوئید ها، لیکوپن و لوتئین، همچنین جذب وتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و k و حذف مواد زائد اضافی که توسط کبد دفع شده است، می توان اشاره کرد.

کیسه صفرا با این وظایف در بدن اگر نباشد سیستم کاری جذب مواد مغذی، ویتامین ها و دفع چربی های اضافی را با اختلال رو به رو می کند. بعد از هر وعده ی غذایی مایع صفراوی به مقدار لازم به روده ی کوچک منتقل می شود که به تجزیه و کوچک تر شدن چربی ها کمک می کند و این عمل به هضم آسان غذا کمک شایانی می کند.

برداشتن کیسه ی صفرا چه عوارضی در پی دارد؟ و چه علائمی ممکن است بروز کند؟

• بعد از برداشتن کیسه صفرا مهم ترین کار و نقشی که دارد انجام نمی گیرد. یعنی مایع صفراوی ذخیره نمی شود تا در صورت نیاز، بدن از آن استفاده کند. در نبود کیسه صفرا، بعد از خوردن وعده و غذایی چرب کبد به تنهایی قادر نیست میزان مناسبی از مایع صفراوی را به روده انتقال دهد و به این ترتیب بدن ممکن است به سوهاضمه دچار شود. از عمومی ترین مشکلات افراد بعد از برداشتن کیسه صفرا می توان به مشکلات معده، نفخ، اسهال، تهوع و رفلاکس معده اشاره کرد.

• همچنین ناتوانی در جذب ویتامین و مواد مغذی می تواند باعث بروز مشکلاتی دیگر همچون: ریزش بیش از اندازه ی مو، ضعف در ناخن و مو، خشکی پوست و پیری زود رس، ضعف در بینایی چشم و خشکی چشم و احساس درد در مفاصل بدن شود.

• ناتوانی در جذب چربی های ضروری بدن نیز می تواند بر عملکرد مغز اثر بگذارد و مشکلاتی مانند: اختلات خلقی، از دست دادن تمرکز، افزایش اضطراب و افسردگی و در مواردی از دست دادن تدریجی حافظه به وجود آورد.

در چه مواقعی ممکن است پزشک پیشنهاد برداشتن کیسه صفرا را بدهد.

• عموما زمانی که کیسه صفرا ملتهب است و عفونت شدیدی دارد و در کل سلامت کیسه صفرا در خطر است پزشک دستور برداشتن آن را می دهد. شایع ترین دلیل برداشتن و عمل کیسه صفرا تشکیل سنگ های صفراوی توسط این عضو است. از دلایل تشکیل این سنگ ها می توان به رژیم غذایی نادرست اشاره کرد. افراد 35 ساله تا 55 ساله بیشتر در معرض سنگ های صفراوی قرار دارند و خانوم ها از آقایان بیشتر دچار اختلالات کیسه صفرا می شوند.

• در صورت دیده شدن علائمی همچون: حملات دردناک در بالای شکم و سمت راست، استفراغ و احساس ناراحتی در بالای شکم بعد از خوردن غذای چرب و سبزیجات، زردی پوست که در اثر این ایجاد می شود که مایع صفرا به روده منتقل شود و علاوه بر تغییر رنگ پوست در ادرار و مدفوع هم تغییر رنگ مشاهده می شود. در این مواقع و بعد از دیده شدن این علائم پزشک دستور عمل برداشتن کیسه صفرا را می دهد.

 

کیسه صفرا

 

محافظت از کیسه صفرا بدون عمل جراحی و برداشتن آن

از توصیه هایی رایج برای محافظت از کیسه صفرا می توان رژیم غذایی سالم، ماندن در وزن مناسب و جلوگیری از افزایش وزن، مصرف سرکه ی سیب و توجه به میزان چربی در غذا را نام برد. در صورت برداشتن کیسه صفرا مشورت با دکتر متخصص، رژیم غذایی و تغذیه ی سالم می تواند به شما کمک کند. در صورت تغییر ندادن عادت بد غذایی این مشکلات می تواند باعث آسیب زدن به کبد شوند.

 

کیسه صفرا

 

مطالب پیشنهادی:

ویتامین های لازم برای سلامت پوست

ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای رشد مو

خواص تخم شربتی برای سلامتی بدن، پوست و مو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو