این اسناد از دادگاهی در اسکاتلند درز کرده که برای بررسی پرونده بازداشت بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در صورت اجرای برگزیت بی توافق تشکیل شده است.

انگلیس تا ۳۱ اکتبر یعنی کمتر از یک ماه مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند.

نمایندگان مجلس انگلیس ماه گذشته به لایحه ای رای دادند که اگر نخست وزیر تا ۱۹ اکتبر یعنی ۱۲ روز مانده به اجرای برگزیت، به با اتحادیه اروپا توافق نرسد، مهلت عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را تمدید کند.

جانسون چهارشنبه گذشته طرح جدید و نهایی دولت انگلیس درباره نحوه اجرای خروج از اتحادیه اروپا را رونمایی و یک نسخه آن را به این اتحادیه تسلیم کرد. این طرح تاکنون با استقبال سرد اتحادیه اروپا و مخالفان داخلی مواجه شده است.

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا اعلام کرد که از طرح او قانع نشده و میشل بارنیه نماینده ارشد شورای اروپا در امور برگزیت هم به خبرنگاران گفته است این طرح با دیدگاه اتحادیه اروپا فاصله زیادی دارد.

جانسون می گوید ترجیح می دهد در «خندق بلا بمیرد» ولی با تاخیر درخواست برگزیت تا پایان ماه اکتبر (مهر) موافقت نکند. او طی سخنانی در اجلاس سالانه حزب حاکم محافظه کار از طرف اروپایی خواست تا برای دست یابی به توافق جدید نرمش به خرج دهد چون « جایگزینی جز اجرای برگزیت بدون توافق وجود نخواهد داشت»

نخست وزیر انگلیس تصریح کرد که با اعتماد به نفس برای اجرای برگزیت بی توافق آمادگی دارد.