افتتاح موزه پمپ بنزین دروازه دولت

منبع: همگردی

161

1398/3/13

19:52


موضوع راه اندازی موزه های صنعت نفت از سال 1392 مطرح و مطالعات اولیه آن آغاز شد. پس از گذشت شش سال اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده و بخش عمده تاسیسات نفتی کشور که دارای ارزش تاریخی بودند در فهرست میراث ملی به ثبت رسیدند و در شهرهای جنوبی چند موزه مرتبط با صنعت نفت شروع به فعالیت کردند. در تهران هم به زودی یکی از تاسیسات نفتی قدیمی به عنوان موزه اطلاعات مفیدی در مورد تاریخ صنعت نفت در ایران به مردم ارئه خواهد کرد. جایگاه سوخت دروازه دولت در سال 1317 شمسی توسط شرکت نفت انگلیس و ایران احداث شده است. این جایگاه که امروز در تقاطع خیابان انقلاب – سعدی، نبش کوچه فیات قرار دارد به زودی به عنوان موزه افتتاح خواهد شد.

اکبر نعمت اللهی، مدیر موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت از برگزاری آیین گشایش رسمی موزه پمپ بنزین دروازه دولت در نخستین روز از فصل تابستان سال جاری خبر داد. نعمت الهی ضمن اعلام این خبر گفت: «آیین گشایش سومین موزه از طرح موزه های صنعت نفت با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران و کارکنان شهرداری، بازنشستگان و پیشکسوتان نفتی برگزار می شود.»

وی پمپ بنزین دروازه دولت را سومین جایگاه عرضه سوخت در تهران و یکی از معدود جایگاه های به جا مانده از نسل پمپ بنزین های نخستین در کشور معرفی کرد و افزود: «جایگاه شماره 6 تهران که ساخت آن به دهه 1310 خورشیدی باز می گردد، در مردادماه سال 96 به شماره 31711 در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسیده و به زودی در معرض نمایش عموم قرار می گیرد.»

به گفته نعمت الهی، معرفی تاریخ جایگاه های توزیع سوخت در کشور، نمایش اشیا و اسناد مرتبط با چرخه تحول پخش فرآورده های نفتی از ابتدا تا کنون، شیوه بارگیری، حمل و تخلیه سوخت در جایگاه های عرضه از اهداف تعریف شده برای این موزه به شمار می رود.

شایان ذکر است که موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران سومین موزه از مجموعه موزه های صنعت نفت است که پس از موزه های «بنزین خانه» و «کارآموزان صنعت نفت» آبادان به بهره برداری می رسد. مجموعه پمپ بنزین دروازه دولت سال 96 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

منبع: مرکز اسناد و موزه های صنعت نفت

موزه پمپ بنزین دروازه دولت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو