شرایط نگهداری و تکثیر ماهی لوچ دلقک

منبع: ستاره

266

1398/7/13

09:37


از شرایط نگهداری و تکثیر ماهی لوچ دلقک آبی با دمای ۲۶ تا ۳۰ درجه سانتیگراد، پ.هاش خنثی، اکسیژن فراوان، آب شفاف و همیشه در جریان، نور ملایم و وجود گیاهان طبیعی در آکواریوم است. ماهی لوچ دلقک را به صورت چندتایی و با دیگر ماهی‌ها پرورش دهید.

آشنایی با شرایط نگهداری و نحوه تکثیر ماهی لوچ دلقک


ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - در صورتی که فردی باحوصله و علاقه‌مند به ماهی باشید، نگهداری و تکثیر ماهی لوچ دلقک برای شما بسیار راحت خواهد بود. این ماهی‌های زیبا برای مدت طولانی (بیشتر از ۲۰ سال) در آکواریوم زندگی خواهند کرد و همنشین‌های آرامی برای شما خواهند بود. در این مقاله شما را با شرایط نگهداری، نوع تغذیه و نحوه تکثیر ماهی لوچ دلقک آشنا می‌کنیم.
آنچه در این مطلب درباره ماهی لوچ دلقک می‌خوانید:

شرایط نگهداری ماهی لوچ دلقک

۱. نگهداری گروهی

برای نگهداری ماهی لوچ دلقک اولین و مهمترین نکته، نگهداری از این ماهی به صورت گروهی و چندتایی است. ماهی لوچ دلقک یک ماهی اجتماعی است و علاقه زیادی به زندگی گروهی دارد، بنابراین در موقع خرید، حداقل سه ماهی را خریداری کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم به دلیل مقلد بودن این ماهی، سایر ماهی‌های سازگار با این ماهی را نیز به آکواریوم خود اضافه کنید تا ماهی لوچ دلقک نیز از آن‌ها تقلید کرده و کمتر پنهان شود و شما بتوانید از زیبایی و حرکات جالب آن در آب لذت بیشتری ببرید. ماهی تایگر بارب، مولی، دم شمشیری، ماهی رنگین کمانی و کوریدوراس‌ها از بهترین ماهی‌ها برای نگهداری همزمان با ماهی لوچ دلقک هستند. این دو ماهی در بیشتر مواقع با یکدیگر شنا کرده و غذا می‌خورند.

۲. ویژگی‌های آکواریوم

آکواریومی که برای این ماهی انتخاب می‌کنید، باید دارای بستری نرم باشد تا ماهی به راحتی بتواند در کف آن به جستجوی غذا بپردازد. همچنین گیاهان، سنگ‌ها و تزئینات آکواریوم خود را به گونه‌ای بچینید تا فضا‌های مناسبی برای مخفی شدن ماهی لوچ دلقک و سرپناه برای او داشته باشد.

۳. شرایط دمای آب

بهترین دما برای نگهداری و تکثیر ماهی لوچ دلقک دمای ۲۶ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. توجه داشته باشید این ماهی به تغییرات دمای آب بسیار حساس است و کمترین نوسان دمایی آب می‌تواند باعث تلف شدن ماهی‌ها شود.

۴. میزان پ.هاش آب

پ.هاش یا اسیدیته مناسب برای نگهداری و تکثیر ماهی لوچ دلقک در آکواریوم پ. هاش خنثی معادل ۶ تا ۷/۵ است.

۵. تامین اکسیژن آب

آب آکواریوم این ماهی باید همواره شفاف، پر اکسیژن و همیشه در جریان باشد. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به نگهداری و تکثیر ماهی لوچ دلقک، فیلتر مناسبی تهیه کنید و اجازه دهید چند روزی فیلتر در آب کار کند و ماهی‌های کوچک چند روزی در آن زندگی کنند، سپس ماهی لوچ دلقک را در آن بریزید.

۶. نور آکواریوم

برای زیباتر شدن آکواریوم و مشاهده آن در شب، تامین نور آکواریوم بسیار ضروری است. ضمن اینکه نور انتخابی باید برای شرایط زیستی ماهی‌ها متناسب باشد. ماهی لوچ دلقک بسیار ترسو است و علاقه زیادی به پنهان شدن میان خزه‌ها و سنگ‌هایی که برای تزئین اکواریوم استفاده می‌شود دارد؛ بنابراین بهتر است برای اکواریوم خود از نور ملایم استفاده کنید. همچنین در آکواریوم این ماهی نباید از بالا نور بتابد و تنها کمی نور مایل باشد تا قسمت‌هایی از آکواریوم برای مخفی شدن آن‌ها تاریک بماند.
 

نحوه و نوع تغذیه ماهی لوچ دلقک

ماهی لوچ دلقک یک ماهی همه چیزخوار است و در آب‌های آزاد از کرم‌های کوچک و گیاهان دریایی تغذیه می‌کند. در محیط آکواریوم می‌توانید از غذای مخصوص این ماهی، غذا‌های فریزی، میگو، دل گاو، مکمل‌های گیاهی و ... استفاده کنید.
 
نکته اول: برای غذا دادن به ماهی لوچ دلقک از انواع غذا‌هایی استفاده کنید که سنگین هستند و در سطح آب نمانده به کف آکواریوم می‌روند؛ زیرا این ماهی توانایی خوردن غذا در سطح آب را ندارد.
 
نکته دوم: ماهی‌های لوچ دلقک علاقه زیادی به جستجوی غذا در بین شن‌ها و گیاهان دریایی دارند، پس بهتر است چند لایه شن در کف آکواریوم بریزید و آکواریوم خود را با گیاهان دریایی و خزه‌ها تزئین کنید تا ماهی‌هایتان با لذت بیشتری به جستجو و خوردن غذا بپردازند.

تغذیه ماهی لوچ دلقک

 

بیماری‌های ماهی لوچ دلقک

مهمترین بیماری در ماهی لوچ، بیماری ایک (دانه‌های سفیدرنگ روی بدن ماهی) است که متاسفانه در مراحل اولیه قابل تشخیص به صورت چشمی نیست، چون فلس‌های بسیار ریزی دارند و دانه‌ها در مراحل اولیه بسیار ریز هستند و بیشتر اوقات پرورش‌دهنگان زمانی متوجه بیماری می‌شوند که مرحله اولیه را پشت سر گذاشته است. در صورتی که ماهی لوچ بیماری ایک بگیرد؛ نباید آن را جابجا کنید و در مخزن اصلی باید درمان شود. افزایش دمای آب و استفاده از داروی استرپتومایسین و بعضی تتراسایکلین‌ها برای درمان مناسب خواهد بود.


نحوه تکثیر ماهی لوچ دلقک

تکثیر این ماهی در آکواریوم به سختی انجام می‌شود، ولی اگر تجربه کافی در زمینه نگهداری از ماهی‌های زینتی داشته باشید می‌توانید در تکثیر ماهی لوچ دلقک نیز موفق باشید. برای تکثیر این ماهی مراحل زیر را دنبال کنید:
۱- گروه‌های ۵ تا ۶ تایی از جفت ماهی بالغ لوچ دلقک (اندازه تقریبی ۱۷ سانتیمتر) را با همدیگر نگهداری کنید تا با یکدیگر جفتگیری کنند. برای تشخیص جنسیت ماهی لوچ دلقک به باله ماهی توجه کنید. در ماهی نر باله دمی کمی خمیدگی دارد و پنجه‌ای شکل است، ولی در ماهی ماده اینطور نیست.
۲- جفتی از ماهی‌ها که بیشتر با یکدیگر شنا کرده و مدام نزدیک هم هستند را از بقیه جدا کرده و به تانک یا آکواریوم کوچک دیگری با آبی با دمای ۲۸ تا ۲۹ درجه سانتیگراد، پ.هاش ۶/۵ و تعدادی گیاه طبیعی انتقال دهید.
۳- چند هفته قبل از تخم‌ریزی شکم ماهی ماده متورم شده و به سرعت رشد می‌کند و اگر تانک ماهی‌های کوچکتری نیز داشته باشد، شروع به خوردن آن‌ها می‌کند.
۴- زمانی که شکم ماهی ماده دو برابر اندازه اولیه شد، ماهی‌ها را داخل یک توری بگذارید تا بعد از تخم‌ریزی شروع به خوردن تخم‌های خود نکنند.
۵- در شب تخم‌ریزی لوچ‌های جفت در سطح پایین آب شنا می‌کنند، در بدن همدیگر پیچ و تاب خورده و یکدیگر را تعقیب می‌کنند. صبح آن روز تخم‌ها را در آکواریوم رها کرده و ماهی لوچ دلقک نر با پخش کردن اسپرم در آب آن‌ها را بارور می‌کند.
۶- بعد از تخم‌ریزی، ماهی‌های والد را از آب خارج و به آکواریوم قبلی منتقل کنید.
۷- در روز‌های اول بچه ماهی‌ها، از کیسه چربی همراهشان تغذیه می‌کنند، ولی بعد از چند روز آن‌ها را با آرتمیا و غذا‌های مایع تغذیه کنید. بعد از دو هفته می‌توانید آن‌ها را با سایر غذا‌های مخصوص این ماهی تغذیه نمایید.
۸- رشد بچه ماهی دلقک سریع است و بعد از یک ماه و نیم، طول تقریبی ۲/۵ سانتیمتر خواهند داشت.

 ماهی لوچ دلقک

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید ماهی لوچ دلقک برای خوابیدن و استراحت به پهلو خوابیده یا سر و ته می‌شود و اگر برای اولین بار از این ماهی نگهداری می‌کنید ممکن است فکر کنید، ماهی شما مرده است، ولی دست نگه دارید!
ماهی‌های کوچک شما زنده هستند و تنها به استراحت پرداخته‌اند. پس از داشتن آن‌ها لذت ببرید و مراقب باشید در صورت نبودن در خانه و یا رفتن به مسافرت تغییرات ناگهانی در دمای آب و میزان اکسیژن رخ ندهد. سوالات و تجربیات خود درباره نگهداری و تکثیر ماهی لوچ دلقک را از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با ما به اشتراک بگذارید. همچنین با مطالعه روش صحیح تمیز کردن آکواریوم ماهی آب شیرین، شرایط نگهداری از ماهی خود را بهبود دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو