شمارش معکوس برای معرفی دو برنده نوبل ادبیات/ معرفی شانس‌های اصلی

منبع: ایران آرت

127

1398/7/13

21:32


قرار است روز پنجشنبه برندگان جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در یک اقدام بی‌سابقه به طور همزمان معرفی شوند.

ایران آرت: جایزه نوبل ادبیات امسال درحالی دو برنده دارد که اعضای آکادمی این جایزه امیدوارند با تغییر در معیار انتخاب برندگان امسال، بتوانند اعتماد از دست‌رفته به این جایزه را بازگردانند. همچنین پیش‌بینی‌هایی درباره برگزیدگان امسال این جایزه انجام شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، آکادمی سوئدی جایزه نوبل دهم اکتبر دو برنده این جایزه را همزمان معرفی می‌کند. رئیس این آکادمی می‌گوید، با خودداری کردن از نگرش‌های "مردمحوری" و "اروپامحوری"،‌ جایزه نوبل می‌تواند بار دیگر جایگاه خود را به‌دست بیاورد.

 اهدای جایزه نوبل ادبیات سال گدشته به دلیل خبرساز شدن اتهام‌های رسوایی جنسی "ژان کلود آرنالت"، همسر "کاترین فروستنسون"، یکی از اعضای آکادمی نوبل، برای اولین‌بار پس از ۷۰ سال لغو شد. این اتفاق استعفای تعدادی از اعضای آکادمی از جمله "سارا دنیوس"، رئیس آکادمی نوبل را به دنبال داشت.

حالا آکادمی جایزه نوبل امیدوار است با معرفی برندگان این جایزه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در روز پنج‌شنبه، این جایزه بار دیگر جایگاه خود را جامعه جهانی ادبیات پیدا کند. جایزه ادبیات نوبل ۹ میلیون کرون به نویسنده‌ برگزیده اهدا می‌کند.

پس از آن‌که "آندرس اولسون"‌، یکی از اعضای کمیته جایزه ادبیات نوبل از تغییرات ایجادشده در معیارهای انتخاب برنده جایزه خبر داد،‌ "لیودمیلا اولیتسکایا"، نویسنده روس‌، "ماریز کنده"، نویسنده ‌گوادلوپی و "مارگارت اتوود" ‌نویسنده کانادایی را می‌توان در زمره نویسندگانی قرار داد که به عنوان مهم‌ترین شانس‌های جایزه نوبل ادبیات امسال محسوب می‌شوند.

از آن‌جایی که دو جایزه پیشین به "کازوئو ایشی‌گورو" و ‌"باب دیلن" - نویسندگانی که به زبان انگلیسی می‌نویسند - اهدا شد و درحالی که تنها ۱۴ برنده از ۱۱۴ برنده جایزه نوبل ادبیات را زنان تشکیل داده‌اند، اولسون اعلام می‌کند، هیئت داوران برای انتخاب برنده این دوره باید به نگرش خود را وسعت ببخشند.

او می‌گوید: "تاکنون نگرش اروپامحوری را برای انتخاب برندگان جایزه نوبل درنظر گرفته بودیم و حالا نویسندگان سراسر جهان را درنظر می‌گیریم."

از دیگر نویسندگانی که به عنوان شانس‌های این دوره از جایزه نوبل ادبیات محسوب می‌شوند به "‌لاسلو کراسناهورکایی"‌، نویسنده مجارستانی و "اولگا توکارچوک‌"، نویسنده لهستانی در کنار شانس‌های همیشگی همچون "نگوگی وا تیونگو"‌ و "هاروکی موراکامی"‌ می‌توان اشاره کرد.

 "‌فیامتا روکو"‌ یکی از مسئولان جایزه بوکر بین‌المللی با اشاره به این‌که دو نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات که روز پنج‌شنبه معرفی می‌شوند به احتمال زیاد از دو قاره متفاوت باشند، ‌می‌گوید: "یکی از دو برنده روز پنج‌شنبه باید زن باشد."

"‌الکساندرا پاسکالیدو"‌ نویسنده و روزنامه‌نگار سوئدی یونانی نیز برای انتخاب یک نویسنده زن به عنوان یکی از برندگان روز پنج‌شنبه ابراز امیدواری می‌کند و "جامیکا کینکید"، نویسنده آمریکایی-آنتیگوآیی را به عنوان یکی از امیدهای جایزه امسال معرفی می‌کند.

"مورین فریلی"‌، یکی از اعضای جایزه انگلیسی پن و از داوران امسال جایزه بوکر بین‌المللی،‌ "آنی ارنو"، نویسنده فرانسوی و "خوآن گابریل واسکس"، نویسنده کلمبیایی را از امیدهای این دوره از جوایز ادبیات نوبل معرفی می‌کند.

"ژاک تستارد"‌  از انتشارات بریتانیایی "فیتزکارالدو" نیز "النا پونیاتوسکا"، نویسنده و خبرنگار مکزیکی، "اولگا توکارچوک‌"، نویسنده لهستانی،‌ "یون فوسه" و "آنی ارنو" را از شانس‌های شایسته این دوره جایزه نوبل ادبیات  می‌داند.

حالا قرار است برندگان جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در یک اقدام بی‌سابقه همزمان در دهم اکتبر معرفی شوند. "کازوئو ایشی‌گورو"، نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار که رمان‌های "بازمانده روز" و "هرگز رهایم مکن" از آثار شناخته‌شده او هستند، آخرین نویسنده‌ای بود که در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب این جایزه شد.

سال گذشته جایزه جایگزین نوبل ادبیات در پی برگزار نشدن جایزه اصلی به "ماریز کُنده"، نویسنده فرانسوی رسید.

 نوبل ادبیات از زمان آغاز به کار از سال ۱۹۰۱، تنها شش بار اعطا نشده بود که هیچ‌یک تحت تاثیر رسوایی اخلاقی نبوده است؛ در سال‌های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۳۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳.

این جایزه مهم در طول جنگ جهانی دوم و سوم نیز به هیچ‌کس اعطا نشد و در سال ۱۹۳۵ به دلیلی که هنوز نامعلوم است برنده‌ای نداشت.

اعتبار جایزه نوبل ادبیات که چهره‌های نامداری برندگان آن بوده‌اند در سال ۲۰۱۶ نیز به چالش کشیده شد؛ زمانی که "باب دیلن" موسیقی‌دان آمریکایی به عنوان برنده نهایی انتخاب شد و با این انتخاب جایزه مورد انتقاد قرار گرفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو