حکم تماشای شبکه های ماهواره ای از نظر مراجع تقلید

منبع: ستاره

111

1398/7/28

21:35


حکم تماشای شبکه های ماهواره ای را باید در فتاوی مراجع تقلید جستجو کرد. گروهی از ایشان، تماشای این شبکه ها را بصورت مطلق حرام می‌دانند و گروهی دیگر، با در نظر گرفتن شرایط خاصی، تماشای آن ها را مجاز می‌دانند.

حکم تماشای شبکه های ماهواره ای


ستاره
| سرویس مذهبی _
حکم شرعی تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای چیست؟ خرید و استفاده از دیش و ریسیور، احکام شرعی مخصوصی دارد. برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای که توسط دیش و ریسیور دریافت می‌شوند، باوجود اینکه از درون کشور‌های غیر مسلمان و مغرض پخش می‌شوند، مطالب آموزنده‌ای دارند و حتی برخی از آن‌ها به مطالب قرآنی نیز می‌پردازند. در این مقاله قصد داریم حکم تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای را بررسی کنیم.
 

شبکه‌های ماهواره‌ای دقیقا چیست؟

تلوزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران، امواج خود را برای گیرنده‌هایی که هر ایرانی در سقف خانه خود نصب کرده ارسال می‌کند و مردم ایران بوسیله آنتن‌ها (گیرنده‌ها) این امواج را دریافت کرده و شبکه‌های تلوزیون رسمی ایران را مشاهده می‌کنند. برخی از مردم، برای دریافت شبکه‌هایی که از کشور‌های دیگر مدیریت می‌شود، وسایلی (دیش و ریسیور) تهیه می‌کنند و شبکه‌های کشور‌های دیگر را تماشا می‌کنند. به این شبکه ها، شبکه‌های ماهواره‌ای می‌گویند.
 


حکم تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای مطابق با نظر مراجع تقلید

ابتدا باید گفت که بسیاری از مراجع تقلید، خرید و فروش وسایل شبکه‌های ماهواره‌ای (دیش و ریسیور) را حرام می‌دانند. همچنین ایشان، احکام متفاوتی برای استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای دارند. مبنای اختلاف‌نظر مراجع تقلید درباره تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای، آن دسته از شبکه‌های ماهواره‌ای است که برنامه‌های آموزنده و قرآنی پخش می‌کنند. در کل، احکام مراجع تقلید درباره این مسئله، به شش دسته تقسیم می‌شود:

دسته اول

آیات عظام خمینی و وحید خراسانی معتقدند اگر منافع حلال تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای کمتر از منافع حرام آن باشد، یعنی درکل ضررهایش بر ویژگی‌های مثبت آن نچربد، استفاده از آن جایز نیست.

دسته دوم

آیت الله بهجت معتقدند با توجه به این مسئله که استفاده از منافع حرام شبکه‌های ماهواره‌ای بسیار بیشتر از استفاده از منافع حلال آن است و عموم مردم بیشتر به استفاده نامشروع از آن گرایش دارند در حدی‌که استفاده‌های مثبت از چنین چیزی بسیار نادر است، خرید و فروش و استفاده از وسایل شبکه‌های ماهواره‌ای جایز نیست.

دسته سوم

آیات عظام تبریزی و فاضل لنکرانی معتقدند که خرید و فروش دستگاه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، در صورتی‌که به منظور استفاده حرام نباشد، اشکالی ندارد. اگر در جمهوری اسلامی قانونی برای استفاده از آن وجود دارد، باید به آن قانون عمل کرد. (به طور مثال، اگر قوانین جمهوری اسلامی استفاده از چنین چیزی را منع می‌کند، استفاده از آن درست نیست.)

دسته چهارم

آیات عظام خامنه‌ای و مکارم شیرازی معتقدند که هرچند شبکه‌های ماهواره‌ای قابلیت استفاده حرام و حلال را بصورت همزمان دارند، اما به سبب اینکه غالبا از این وسایل به منظور انجام اعمال حرام استفاده می‌شود و استفاده از آن در خانه، مفاسد و گناه‌های دیگری را نیز به خانه خواهد آورد، خرید و استفاده از آن جایز نیست. البته این دو بزرگوار در جای دیگری مطرح می‌کنند که اگر شخصی اطمینان داشته باشد که از چنین وسیله‌ای استفاده حرام نخواهد کرد، خرید و تماشای شبکه‌های آموزنده آن، اشکالی ندارد.

دسته پنجم

آیت الله سیستانی معتقدند استفاده و خرید و فروش چنین دستگاه‌هایی جایز نیست؛ مگر اینکه اطمینان داشته باشیم که خود یا دیگران از آن دستگاه استفاده حرام نخواهیم کرد.

دسته ششم

آیت الله صافی گلپایگانی معتقدند که استفاده و خرید و فروش چنین وسایلی، در صورتی که هیچ مرجع جامع الشرایطی به دلیل خاصی آن را ممنوع نکرده باشد، اشکالی ندارد.
 


سخن آخر

اکثر مراجع تقلید، خرید و فروش و تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای را جایز نمی‌دانند. دلیل ایشان برای چنین حکمی، مفسده‌های بسیاری است که شبکه‌های ماهواره‌ای به خانه‌ها وارد خواهد کرد. البته برخی از مراجع تقلید، تماشای این شبکه‌ها را برای افرادی که به خود اطمینان دارند و این شبکه‌ها را به منظور اعمال حرام تماشا نمی‌کنند مجاز می‌دانند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مطلب مجاز بودن یا نبودن خرید و فروش ماهواره نیز بیاندازید. نظر شما در این باره چیست؟ شما می‌توانید از طریق قسمت "نظرات و پرسش‌ها" سوالات و انتقادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو