چه بخواهید غذایتان را طعم دار کنید، چه مایل به از بین بردن التهابات مفصلی باشید، ادویه ها می توانند کمک کننده باشند. ادویه هایی مثل زردچوبه، هل، دارچین هنوز هم به دلیل ارزش غذایی قدرتمند ویژگی های درمانی دارند. علاوه بر این، دیگر ادویه ها مثل تمبر هندی، پاپریکا و جوز هندی نه تنها به معطر کردن غذا کمک می کنند، بلکه مشکلاتی مثل سوء هاضمه، حالت تهوع و سوزش معده را برطرف می کند. در این مقاله از بخش طب سنتی و داروهای گیاهی دکتر سلام به بررسی 41 ادویه و کاربرد آنها می پردازیم.

مواد معدنی موجود در ادویه ها

متخصصین تغذیه همچنین استفاده از ادویه های دیگری را برای دلایل مشابه پیشنهاد می کنند. بیشتر این ادویه ها مقداری مواد معدنی دارند، مثل:

  • مس
  • منگنز
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • سدیم
  • زینک

کاربرد 41 ادویه

علاوه بر آن برای آماده کردن یک وعده غذایی مقوی، مقدار کمی ادویه را برای جذب ویتامین ها استفاده کنید، مثل:

  • فولات
  • ویتامینB6
  • ویتامین C
  • نیاسین
  • ریبوفلاوین
  • ویتامین A
  • ویتامین E

باید بدانید که قدرت اسیدهای ضروری متنوع بدن را ادویه ها تامین می کنند که شما را به حرکت وا می دارد. مصرف استیک با مقداری ادویه تا 22درصد اسید پانتوتیک را افزایش می دهد. همچنین می توانید مقدار کافی پروتئین را از طریق ادویه به وعده غذایی اضافه کنید.

آشنایی با 41 ادویه و اثرات آنها روی بدن

1.تخم بادیان رومی

اگرچه مزه این ادویه شبیه به ریشه شیرین بیان است، اما مخلوط کردن آن با عسل و اضافه کردن به غذای پخته شده باعث خوش طعم شدن می شود. اگر تابستان میوه خشک شده مصرف می کنید، حتما کابینت آشپزخانه را با تخم بادیان پر کنید. به این ادویه آنیسید یا زیره سبز هم می گویند. با اضافه کردن این ادویه به وعده غذایی می توان سوء هاضمه، گلودرد، سرفه، یا حتی بیخوابی را درمان کرد. این ادویه شامل مقدار کافی آنتی اکسیدان است که عوامل ایجادکننده گلودرد را از بین می برد. بنابراین اضافه کردن آنیس به چای گیاهی باعث آرام شدن اعصاب و راحت خوابیدن می شود.

2. فلفل فرنگی شیرین

این ادویه همه کاره طعمی شبیه به دارچین، جوزهندی یا فلفل دارد. این ویژگی آن را به یک انتخاب ایده آل برای مصرف در سوپ و غذاهای پخته می کند و اگر عاشق دسر هستید، حتما از عطری که این ادویه به دسر می دهد، لذت خواهید برد. فلفل فرنگی شیرین به فلفل جامائیکانی نیز معروف است. مصارف دارویی این ادویه شامل جلوگیری از دندان درد، نفخ و روماتیسم است. اضافه کردن مقداری از آن به غذا باعث جذب آهن هایی از جمله منیزیم و زینک می شود که به کاهش درد ماهیچه ای کمک می کند.

3. فلفل سیاه

فواید فلفل سیاه

فلفل سیاه در غذاهای زیادی در سراسر جهان استفاده می شود. این ادویه طعمی خاص و ملایم را به غذا می دهد. فلفل سیاه یا همان فلفل را برای تزیین سالاد نیز استفاده می کند. اما افراد کمی خبر دارند که فلفل سیاه مقدار زیادی مواد مغذی دارد. پودر فلفل سیاه، سوء هاضمه، لختگی خون و نفخ را از بین می برد. این ماده همچنین ضد یبوست بوده و و اختلالات معده را درمان می کند.

4. زیره سیاه

زیره سیاه از سس گرفته تا فیله ماهی را می تواند طعم دار کند. در بیشتر بخش های دنیا، زیره سیاه به گشنیز رومی معروف است. این ادویه نیز مانند دیگر ادویه ها مصارف دارویی دارد. بنابراین در مواقع دندان درد، یبوست، و سردرد استفاده از این ادویه را فراموش نکنید. اگرچه در سردردهای شدید مراقب باشید و حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

5. برگ بو

برگ تازه برگ بو به علت ارزش غذایی بالا نقش مهمی در سلامت فرد دارد. برگ این درختان نیز باعث جذب ویتامین C می شوند. برای رهایی از رادیکال های آزاد بدن و فشار اکسیداتیو نیز می توان از این ادویه استفاده کرد که به نوعی آنتی اکسیدان محسوب می شود. مصرف منظم ویتامین C از حمله علائم بیماری های مزمن جلوگیری می کند. کافیست مقداری از این ادویه را به وعده غذایی تان اضافه کنید.

6. زیره سبز

طعم تلخ ادویه ها در بسیاری از غذاهای شرق میانه دیده می شود. جدا از این، زیره به یک ماده درمانی معروف شده است. برای سیستم تقویت گوارش می توانید مقداری زیره را به غذای روانه اضافه کنید. این ماده همچنین برای اسپاسم عضله نیز موثر است. متخصصین تغذیه خواص زیاد کردن پیشاب را در این ادویه تشخیص داده اند. این ماده باعث افزایش ادرار شده و در نتیجه مواد سمی بغیر از نمک و مواد مفید از بدن خارج می شود.

7. هل

هل در غذاهای آسیایی و دسرها زیاد استفاده می شود. این ادویه طعمی شیرین و تند دارد. اگرچه استفاده از هل به همراه عسل یا دارچین تندی آن را می گیرد. هل خواص ضدالتهابی داشته و التهابات سیستم تنفسی و گوارشی را برطرف می کند. بهبود سیستم گوارش یکی دیگر از خواص این ادویه می باشد. اگرچه برای مشکلات تنفسی توصیه می کنیم که به پزشک مراجعه کنید.

8. دارچین

فواید دارچین

ده سال است که دارچین برای بهبود طعم و کیفیت کیک ها، برونی ها و دیگر مواد غذایی استفاده می شود. شاید بهتر است بگوییم هیچ غذای پخته ای بدون دارچین تکمیل نمی شود. همچنین خواص دارویی این ادویه نیز زیاد است. اگر از بیماری قلبی-عروقی یا دیابت رنج می برید، مقداری چوب دارچین تازه را به چای اضافه کنید تا وضعیت بیماری کنترل شود. دارچین همچنین مواد آنتی باکتریال داشته که برای زخم های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. برای کاهش اشتها و از بین بردن یبوست نیز تاثیرگزار است.

9. فلفل قرمز

افراد عاشق غذای تند نمی توانند غذا را بدون فلفل قرمز تصور کنند. فلفل قرمز به فلفل هالپانو یا فلفل تند شبیه است. فلفل قرمز فواید زیادی برای سلامت فرد داشته و حاوی کپسای سین می باشد. ویژگیهای آنتی اکسیدانی و اسیدهای متفاوت درون آن باعث جلوگیری از عفونت گوش می شود. مطالعه ای پیشنهاد می دهد که برای مبارزه با آرتریت روماتیسم و ورم مفاصل از فلفل قرمز استفاده کنید. اگر مایلید از فواید بیشتری بهره مند شوید، می توانید برای افزایش فعالیت متابولیسمی بدنتان نیز از این ادویه استفاده کنید.

10. پرک هندی

فلوس، پرک هندی یا فلوس چینی معمولا برای جایگزین کردن دارچین به فروش می رسد. اگرچه این ماده به خانواده هلو برمی گردد و مصارف دارویی و غذایی دارد. در درمان های سنتی، فلوس به طور گسترده برای درمان اسهال و استفراغ بکار می رود. فلوس خواص آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال داشته که از عفونت های ویروسی جلوگیری می کند.

11. بذر زیره سیاه

بذر زیره سیاه به غذاهایی مثل نان چاودار برای ارزش غذایی اش اضافه می شود. علاوه بر آن بذر زیره سیاه یا زیره وحشی سیستم گوارشی را در افراد بالغ تقویت می کند. این ماده برای درمان سندروم روده تحریک پذیر نیز مناسب است. مقدار مواد مغذی گیاهی در این ادویه یافت شده که برای متعادل کردن سطح کلسترول ضروری است. همچنین استفاده از این ادویه در شکلی شما را از دردهای شکمی خلاص می کند.

12. زنیان

زنیان که به نام علف هرز اسقف نیز معروف است، بخش مهمی از طعم دهنده غذاهای هندی می باشد. این ماده حاوی تیمول است. مواد شیمیایی دیگری در این ادویه وجود دارد، از جمله لیمونن، سایمین، پینن و ترپینین. این ادویه فعالیت روده و معده را تنظیم می کند. زنیان خواص آنتی باکتریالی، ضد قارچی و ماده بیهوشی را دارد.

13. میخک

ادویه گل میخک علاوه بر بوی مطبوع، سالیان زیادیست که برای طعم دهی غذا نیز استفاده می شود. در بیشتر قسمت های دنیا از این ادویه برای طبخ گوشت و غذاهای آبپز استفاده می کنند. این ادویه درد دندان را از بین می برد. مصرف این ادویه به طور منظم، حالت تهوع و استفراغ را از بین می برد. دفعه بعد اگر حالت تهوع داشتید، از ادویه گل میخک تازه استفاده کنید.

14. کیپر

کیپر به دلیل مواد مغذی بالا و کالری پایین و همچنین طعم خاص خود طرفداران زیادی دارد. همچنین روغن های ضروری، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها نیز در این ادویه وجود دارد. کیپر منبع مناسبی از کورستین است. در درمان های سنتی، کیپر برای کاهش LDL بدون آسیب به سلامت فرد استفاده می شود. ترشی هایی که در آنها کیپر بکار رفته، باعث افزایش اشتها می شود.

15. گشنیز

تخم گشنیز ادویه ایست که ارزش غذایی بالایی دارد. گشنیز یا همان جعفری چینی دارای خواص آنتی میکروبیال و ضد قارچی است. اضافه کردن گشنیز به رژیم غذایی سردردهای ناگهانی و بی علت را درمان می کند. با مصرف گشنیز می توان کمبود اشتها را نیز درمان کرد. متخصصان پیشنهاد می کنند که از تخم گشنیز برای تحریک آنزیم های گوارشی استفاده کنید و از طریق آن حرکات بی نظم روده را درمان کنید.

16. پودر کاکائو

مخلوط پودر کاکائوی تلخ با شکر وشیر طعمی بی نظیر را می سازد. نه تنها قنادی ها، بلکه شما هم می توانید این ادویه را به کلوچه، بیسکوییت و شیرینی اضافه کنید. پودر کاکائو منبع غنی از تئوبرومین و کافئین است. همچنین برای سیستم عصبی نیز مفید است.

17. گرد فلفل

گرد فلفل ها سطوح مختلفی از تندی را دارند. هر کدام از آنها را می توان برای تند کردن غذا استفاده کرد. به دلیل خواص آنتی میکروبیالی، این ادویه برای درمان سرماخوردگی، سینوزیت و برونشیت مناسب است. اگرچه مصرف زیاد این ادویه در مواقعی مثل سرماخوردگی تاثیر بدی بر روی سلامتی دارد. بنابراین مشورت با پزشک ضروری است.

18. کندر

برای درست کردن نان برنجی می توان از کندر استفاده کرد. این ادویه طعم نان را بسیار خوشمزه می کند. خواص آنتی باکتریالی و آنتی اکسیدانی این ادویه به رفع آکنه و زخم های پوستی کمک می کند و همچنین برای درمان سوختگی یا جلوگیری از پخش عفونت جلوگیری می کند.

19. شنبلیله

فواید ادویه شنبلیله

شنبلیله طعمی شبیه شیره دارد. حتما باید این ماده را در کابینت آشپزخانه داشته باشید تا از فواید سلامتی آن بهره مند شوید. بعنوان مثال، افراد مبتلا به دیابت تیپ1 و 2 با استفاده از این ادویه می تواند میزان گلوکز خون را تنظیم کند. همچنین برای کاهش دمای بالای بدن کودکان نیز موثر است. افرادی که کمبود اشتها دارند، می توانند برای افزایش اشتها مقداری ادویه را به غذای خود اضافه کنند.

20. رازیانه

رازیانه و زیره طعمی شبیه آنیس دارند. این ادویه برای ترد کردن گوشت و سلامت لثه استفاده می شود. رازیانه محرک تولید شیر نیز می باشد. اسپاسم ماهیچه نیز با مصرف رازیانه به طور روزانه کنترل می شود.

21. سیر

سیر یک جزء مهم در طعم دهنده هایی غذایی است. تاجاییکه بعضی از غذاها بدون سیر طعمی ندارد. سیر مواد مغذی زیادی نیز دارد؛ از کلسترول تا سرطان را می تواند از ما دور کند. همچنین خواص آنتی اکسیدانی آن برای اختلالات سیستم تنفسی مفید است. مصرف سیر برای تنظیم فشار خون بالا بدون صدمه زدن به سلامتی مفید است.

22. زنجبیل

زنجبیل ریشه گیاه است که با طعم تند خود در بسیاری از غذاها استفاده می شود. زنجبیل را می توان در چای نیز استفاده کرد. زنجبیل همچنین خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریالی دارد. به همین دلیل مصارف دارویی زنجبیل در سراسر جهان پرطرفدار است. در صورت اختلالات گوارشی یا سوء هاضمه می توان زنجبیل را در هر شکلی برای درمان این مشکلات استفاده کرد.

23. ترب کوهی

ترب کوهی نیز مثل زنجبیل نوعی ریشه گیاه است اما عملکرد آن طعم دهی به غذاست. این ادویه شامل زینک، آهن، مس و ویتامین C می باشد. این ماده سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از آسیب های احتمالی جلوگیری می کند. مصرف منظم این ماده متابولیسم بدن را متعادل نگه می دارد.

24. دانه سرو کوهی

بغیر از خواص طعم دهی این ماده، مواد مغذی آن فواید زیادی برای کلیه دارد. دانه سرو کوهی مانع از اختلالات شکمی مثل یبوست می شود. همچنین مشکلات پیشاب ادراری نیز توسط این ادویه کنترل می شود.

25. فلفل هالپانو

فواید فلفل هالپانو

طبق سلیقه خودتان می توانید از نوع خشک شده این فلفل یا تازه آن استفاده کنید. فلفل هالپانو ترکیبات ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی دارد. مواد مغذی آن نیز از درد ماهیچه جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک می کند.

26. شیرین بیان

شیرین بیان یک ادویه خاص است که طعمی شیرین به غذا می دهد. همچنین ارزش غذایی بالایی داشته و برای درمان گلودرد، سرفه و زخم معده بکار می رود. مطالعات نشان می دهد که شیرین بیان تاثیرات مثبتی بر پوست فرد دارد و با بیماریهای پوستی مثل اگزما مبارزه می کند.

27. دانه خردل

این ماده را می توان به شکل خمیر یا پودر استفاده کرد. طعم تند خردل غذا را خوشمزه می کند. این ادویه به خردل هندی نیز معروف است که برای درمان دردهای بدن موثر است و علت آن هم مواد آهنی موجود در آن است. مصرف منظم دانه خردل باعث افزایش اشتها در بزرگسالان است، بدون اینکه به سلامت فرد آسیب برساند.

28. پوست جوز

پوست جوز لایه بیرونی دانه جوزهندی است. به همین دلیل طعم این دو به هم شبیه است. اما پوست جوز به تندی جوزهندی نیست. این ادویه اشتها را در کودکان و نوجوانان افزایش می دهد. برای درمان اسهال و استفراغ، مقداری از این ماده را به رژیم خود اضافه کنید و از این وضعیت خلاص شوید. اگر اسهال با درد شکمی همراه است، حتما برای درمان سریعتر با پزشک مشورت کنید.

29. جوزهندی

جوزهندی اسهالی را در کودکان درمان می کند که علت آن میکروب باشد. خواص آنتی باکتریالی نیز در جوز هندی وجود دارد.

30. دانه فلفل

دانه فلفل یا فلفل سبز نه تنها به غذا طعم می دهد، بلکه سلامت کلی فرد را نیز افزایش می دهد. علاوه بر آن سرماخوردگی و سرفه را نیز درمان می کند. همچنین سطح کلسترول را متعادل نگه داشته و سلامت قلبی-عروقی را تضمین می کند. این ماده یکی از ادویه هاییست که به کاهش وزن نیز کمک می کند.

31. پاپریکا

پاپریکا یا فلفل مجارستانی طعمی تقریبا شیرین دارد و منبع غنی از ویتامین A می باشد. علاوه بر آن خواص آنتی اکسیدانی دارد. پاپریکا همچنین آنزیم هایی دارد که فعالیت مغز را تحریک کرده و خواب آور است.

32. زعفران

کاربرد ادویه زعفران

رنگ روشن و طعم متفاوت زعفران آن را به ادویه پرمصرف در دسرهای آسیایی و اضافه کردن آن به برنج تبدیل کرده است. علاوه بر آن مطالعات اخیر فواید این ماده را برای اختلالات تنفسی مثل آسم اثبات کرده است. خانم هایی که از درد قاعدگی رنج می برند، می توانند از زعفران در غذاهایشان استفاده کنند. این ماده نوعی مسکن طبیعی است که سلامت جسم را افزایش می دهد. زعفران همچنین جزء مهمی از درمان های خانگی پوست مثل درمان خشکی پوست محسوب می شود.

33. انیسون ستاره ای

دانه های ریز انیسون ستاره ای به عنوان طعم دهنده استفاده شده و شبیه شیرین بیان می باشد. در مناطق مختلفی از دنیا به این ادویه انیسون چینی گفته می شود. انیسون ستاره ای باعث افزایش پیشاب شده و گوارش را بهبود می بخشد. سوء هاضمه را می توان با مصرف انیسون ستاره ای در هر شکلی برطرف کرد. اگرچه مصرف متعادل آن نتایج بهتری به دنبال دارد.

34. دانه فلفل سیچوان

در چین، دانه فلفل سیچوان به نام هوآ جیآو معروف است. این ادویه تقریبا در چین پرطرفدار است. دانه فلفل سیچوان دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و ویتامین ها و روغن های ضروری را داراست. باید این ماده را به بخشی از رژیم غذایی خود برای افزایش تولید شیره معده و آنزیم های لثه اضافه کنید.

35. سماق

برای طعم دهی به غذا از سماق استفاده کنید که ترش مزه است. سماق مصارف بالایی دارد. خواص آن نیز باعث درمان تب، سرماخوردگی و آسم می شود. اگر مشکلات روده ای دارید، مصرف سماق را آغاز کنید.

36. نمک

کاربرد نمک

نمک تکمیل کننده غذاهاست. آیا تابحال در مورد خواص درمانی نمک فکر کرده اید؟ مطالعات انجام شده مصرف نمک را به مقدار متعادل پیشنهاد می دهد که باعث ذخیره مواد معدنی می شود که در اثر عرق زیاد از بین می روند.

37. سس فلفل

سس فلفل یا فلفل آفریقایی طعم مناسبی به غذا می دهد. زمانیکه مرغ را آغشته به سس فلفل کنید، دیگر ادویه جات دیگر را دوست نخواهید داشت. جدا از طعم این ادویه، درمان گلودرد، سرماخوردگی، و سوء هاضمه از مصارف دارویی این ماده می باشد.

38. زردچوبه

زردچوبه یک ادویه عالی است. این ماده طعم دهنده غذا بوده و از خطرات بیماری های مزمن جلوگیری می کند. همچنین پوست را روشن می کند. پس جای تعلل نیست و باید مصرف زردچوبه را آغاز کنید.

39. تمبر هندی

تمبرهندی ترش و شیرین محصول درخت همیشه بهار است. برای آماده کردن سس های طعم دهنده از این ماده استفاده کنید. این ادویه ضد یبوست بوده و حرکات روده را منظم می کند. همچنین برای درمان زخم ها و سرعت دهی پروسه ریکاوری می توان تمبرهندی را مصرف کرد.

40. پودر وانیل

ادویه جاتی مثل پودر وانیل در نوشیدنی ها و شیرینی جات استفاده می شود. همچنین می توان از روغن های ضروری و ترکیبات متنوع موجود در پودر وانیل استفاده کرد. این ادویه فشار خون را نرمال کرده و متابولیسم را بدون آسیب به سلامتی افزایش می دهد.

41. واسابی

ریشه واسابی به عنوان ادویه در غذاهای ژاپنی استفاده می شود. در سوشی بارهای ژاپن این ادویه را زیاد می بینید. این ماده طعم خوشایندی به غذا می بخشد. علاوه بر آن اجزای گیاهی این ماده مانع از حمله بیماریهای مزمن مثل آلزایمر و جنون می شود.

کلام آخر

درست است که این مواد مغذی باعث طعم خوش غذا می شود اما هنگام استفاده باید ارزش غذایی آنها را نیز در نظر گرفت.