فردای تاریک خزر/دلایل مخالفان با انتقال آب دریاچه خزر

83

1398/7/28

22:01


فردای تاریک خزر/دلایل مخالفان با انتقال آب دریاچه خزر

سلامت نیوز:بی‌تدبیری در مدیریت منابع زیست‌محیطی و سیاست‌گذاری‌های غلط و گسترش خشک‌سالی و کم‌آبی در سال‌های اخیر باعث شده چندین دریاچه مهم کشور همچون هامون، ارومیه و... خشک شوند و بسیاری از گونه‌های جانوری درمعرض نابودی قرار بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،همچنین، این خشک‌سالی شهرها و روستاهای هم‌جوار را نیز خالی از سکنه کرد و تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کلانی برجای گذاشت. حالا باردیگر دولت کنونی قصد دارد با اجرای طرحی کارشناسی‌نشده، آب دریای خزر را به استان سمنان انتقال دهد؛ انتقالی که می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری در استان‌های شمالی کشور به‌جای بگذارد.


خشک‌شدن ارومیه برای کشور هم هزینه اقتصادی بسیاری داشت و هم تبعات اجتماعی و سیاسی گوناگون. حالا رییس‌جمهوری کشورمان در آخرین سخنرانی‌اش در اجلاس وزرای بهداشت کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت عنوان کرده است احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان اولین تصمیم دولت در روز اول تشکیل آن بوده و اگر این قدم برداشته نمی‌شد، امروز شهری به‌نام تبریز وجود نداشت و ۱۴میلیون نفر در غرب ایران مهاجرت کرده و تمام باغات و مزارع در این منطقه از بین رفته بودند.

آقای حسن روحانی در حالی این سخنان را مطرح کرده است که همزمان با این اجلاس، دولتش در حال پافشاری بر طرحی است که درصورت اجرایی‌شدن می‌تواند دریای خزر را با مشکلات زیست‌محیطی فراوانی روبه‌رو کند و درنهایت، چندین استان شمالی کشور را به نابودی بکشاند؛ طرحی با هدف انتقال آب خزر به استان سمنان که کارشناسان زیست‌محیطی آن را طرحی برای خودشیرینی برخی اعضای کابینه برای رییس دولت می‌دانند.برخی کارشناسان زیست‌محیطی می‌گویند تبعات اجرای این طرح فاجعه‌ای بزرگ‌تر از فاجعه اتمی برجای خواهد گذاشت؛ چراکه اکوسیستم دریای خزر به‌دلیل پمپاژ آب و تخلیه نمک برهم می‌خورد و بخش‌هایی از جنگل‌های هیرکانی خشک می‌شود.

همچنین، دریای خزر آلوده‌تر می‌شود و صنعت شیلات به‌خطر می‌افتد. آمایش سرزمینی و تعادل زیست انسانی نیز برهم می‌خورد و مهاجرت‌ها افزایش می‌یابد و درنهایت، مشکلات حقوقی نیز با سایر کشورهای حاشیه خزر به‌ وجود خواهد آمد.

ناگفته نماند این پروژه هزینه‌های فراوانی نیز به کشور تحمیل خواهد کرد؛ زیرا قرار است سالانه ۲۰۰میلیون مترمکعب آب خزر را به کویر مرکزی و استان سمنان انتقال دهد. این حجم از سرمایه‌گذاری برای انتقال 150میلیون مترمکعب مختص حوزه صنعت و 50میلیون مترمکعب برای شرب آن‌قدر گران است که برای وزارت نیرو صرف نمی‌کند. علاوه‌براین، آبی که به مقصد می‌رسد، آن‌قدر گران درمی‌آید که به‌هیچ‌عنوان توجیه اقتصادی ندارد.


صدای نمایندگان هم درآمدنمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته به اعتراض با این طرح برخاستند و حدود ۴۰ نماینده در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری، مخالفت خود با طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی و استان سمنان را اعلام و عنوان کردند چرا با وجود مخالفت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران، متخصصان حوزه‌های مختلف و نمایندگان استان‌های شمالی با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و استان سمنان دولت همچنان بر اجرای این طرح پافشاری می‌کند.به‌باور آن‌ها، اجرای طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی و استان سمنان نتیجه‌ای جز نابودی محیط‌زیست و فرسایش سرمایه اقتصادی و اجتماعی نخواهد داشت.

بیشتر نمایندگان مخالف این طرح، نمایندگان شهرهای شمالی کشور هستند و حالا نمایندگان استان‌های جنوبی نیز به آن‌ها پیوسته‌اند. باوجوداین، تعدادی از نمایندگان نیز که اغلب‌شان نماینده استان‌های فلات مرکزی، به‌ویژه استان سمنان هستند، از این طرح حمایت کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد بیش از آنکه منافع ملی برای آن‌ها اولویت داشته باشد، مانند رییس دولت به منافع همشهری‌هایشان می‌اندیشند. حال باید دید در روزهای آتی اعضای پارلمان مسیر اجرایی‌شدن این طرح را به کجا خواهند برد.

آقای علی‌محمد شاعری عضو مجمع نمایندگان‌استان مازندران :

ایـــــــن تصـــــمـــیم غیرکارشناسی و ضدمحیط‌زیست است و به‌طورقطع با تحقق آن فاجعه ارومیه در شمال کشور تکرار می‌شود.

درصورت انتقال آب خزر، تمامی تالاب‌های منتهی به دریای خزر خشک و تأسیسات دریایی و واحدهای گلوگاهی و بنادر به‌تدریج تعطیل می‌شوند و دما و غلظت آب دریای خزر به‌شدت افزایش می‌یابد. همچنین، صید و صیادی تعطیل و کانون ریزگردها در دریای خزر تشکیل و مردم تمامی استان‌های شمالی کشور تحت‌تأثیر ریزگردها قرار خواهند گرفت و مهاجرت خواهند کرد. همچنین، سیستم طبیعی دریای بسته خزر به‌مخاطره خواهد افتاد و بخش زیادی از جنگل‌های هیرکانی تخریب می‌شود.

آقای غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت:

انتقال آب خزر مهاجرت پرندگان و آبزیان را در پی دارد و مشکل اساسی این است که آب را باید به جایی انتقال داد که شهر رییس‌جمهوری است. انجام این کار برای منافع ملی نیست و این شائبه به‌وجود آمده که رییس‌جمهوری در سال پایانی ریاست‌جمهوری خود می‌خواهد کاری برای همشهریان خود انجام دهد.

براساس اصول متعدد قانون اساسی، رییس‌جمهوری یا نماینده مجلس باید به تأمین منافع ملی کشور توجه کنند. دراین‌زمینه فارغ از اینکه انتقال آب اعتراض کشورهای همسایه را به‌دنبال دارد، هزینه سنگینی باید برای تحقق آن بپردازیم. این در حالی است که 74هزار پروژه روی زمین مانده و پروژه انتقال آب توجیه اقتصادی و کارشناسی ندارد.


آقای محمد حسین قربانی عضو مجمع نمایندگان استان گیلان :
پـــــــروژه انتقـــــــال آب خـــــــزر پیوست ‌زیـــــــــست‌محیطی ندارد. اگر این پروژه اجرایی شود، تبعات زیست‌محیطی و اجتماعی آن نه‌تنها متوجه استان‌های شمالی، بلکه دامن‌گیر کشور خواهد شد؛ زیرا اقدامات کارشناسی درباره آن انجام نشده است.

اینکه قرار است نمک‌زدایی در کجا انجام، چقدر سرمایه‌گذاری برای این پروژه هزینه و چه حجمی از آب منتقل شود، هنوز مشخص نیست به‌طورقطع اگر نمک‌های حاصل از نمک‌زدایی از آب شور در شمال کشور تخلیه شود، طبیعت تخریب و درصورت تخلیه در سمنان، کویر نمکی در این استان ایجاد خواهد شد.

در‌حال‌حاضر که کشور با مشکلات اقتصادی فراوان مواجه است، عملیاتی‌کردن چنین پروژه‌ای به‌هیچ‌وجه منطقی و به‌صلاح نیست و هزینه هنگفتی به کشور تحمیل می‌کند.


آقای احمد همتی نماینده مردم سمنان :

پروژه انتقال آب خزر حاصل ۱۰ سال مطالعه است. مبنای قضاوت درباره این پروژه شخصی نیست؛ بلکه علمی و کارشناسی است و مجوز انتقال را مراکزی صادر کرده‌اند که تخصص این کار را دارند. همچنین، ردیف بودجه این پروژه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و کمیسیون ماده 215 و سازمان حفاظت محیط‌زیست آن را تأیید کرده‌اند.

وقتی نظرات کارشناسی و علمی در مراکز تخصصی و رسمی نظام اسلامی صادر می‌شود، باید تابع آن باشیم و از اظهارنظرهای شخصی و احساسی پرهیز شود. در‌این‌باره اظهارنظرهای غیرکارشناسی خارج از ضوابط کارشناسی و قانونی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو