قرص لوراتادین برای چه دردی است و نحوه مصرف

منبع: اوما

336

1398/7/28

22:13


قرص لوراتادین برای چه دردی است و نحوه مصرف

نام علمی دارو : لوراتادین-Loratadine

گروه دارویی: داروهای آنتی هیستامین


قرص لوراتادین برای چه دردی است؟

این دارو یک آنتی هیستامین است که علائمی مانند خارش ، آبریزش بینی ، آبریزش چشم و عطسه از "تب یونجه" و سایر آلرژی ها را درمان می کند. همچنین برای رفع خارش ناشی از کهیر استفاده می شود. لوراتادین از ایجاد کهیر یا واکنش جدی آلرژیک (آنافیلاکسی) جلوگیری نمی کند. بنابراین، اگر پزشک برای درمان واکنشهای آلرژیک، اپی نفرین را تجویز کرده است، همیشه آمپول اپی نفرین را با خود همراه داشته باشید. به جای اپی نفرین از لوراتادین استفاده نکنید.

اگر خود را با این دارو معالجه می کنید، حتماً دستورالعمل های نوشته شده بر روی بسته دارو را با دقت بخوانید.

اگر از قرص یا کپسول استفاده می کنید، برای کودکان کمتر از 6 سال مورد استفاده قرار ندهید، مگر اینکه پزشک توصیه کند. اگر از قرص های مایع یا جویدنی استفاده می کنید، برای کودکان کمتر از 2 سال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک توصیه کند [1].

قبل از مصرف لوراتادین 

- اگر به لوراتادین، هر داروی دیگری یا هر یک از مواد تشکیل دهنده ترکیبات لوراتادین حساسیت دارید ، به پزشک و داروساز خود بگویید. برچسب بسته را برای لیست مواد تشکیل دهنده بررسی کنید.

- در خصوص داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی که مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید به پزشک خود بگویید. داروهای سرماخوردگی و آلرژی را فراموش نکنید.

- اگر مبتلا به آسم یا بیماری کلیوی یا کبدی بوده اید یا به پزشک خود بگویید.

-  اگر باردار هستید ، به پزشك خود بگویید كه قصد بارداری دارید یا شیردهی انجام می دهید. اگر هنگام مصرف لوراتادین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

-  اگر به فنیل کتونوریا مبتلا هستید PKU) ، یک بیماری ارثی که باید در آن رژیم غذایی خاصی داشته باشید تا از عقب ماندگی ذهنی جلوگیری شود)، باید بدانید برخی از مارک های قرص های دهان بازشوی خوراکی ممکن است حاوی آسپارتام باشند که فنیل آلانین را تشکیل می دهد.

در صورت مصرف بیش از حد ، با مرکز کنترل سم تماس بگیرید. اگر بیمار دچار تشنج و تنگی تنفس شد یا نمی توانید بیدارش کنید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد شامل موارد زیر است:

  • ضربان قلب سریع یا تپش
  • خواب آلودگی
  • سردرد
  •  حرکات غیرمعمول بدن [2]

نحوه مصرف لوراتادین

نحوه مصرف قرص لوراتادین

اگر از قرص بدون نسخه برای خود درمانی استفاده می کنید، قبل از مصرف این دارو تمام دستورالعمل های موجود بر روی بسته دارو را بخوانید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده است، دستورالعمل پزشک و دستورالعمل های تجویز را به دقت انجام دهید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا، معمولاً یک بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید، هر قرص را به خوبی جویده و قورت بدهید.

اگر از فرم مایع این دارو استفاده می کنید ، دوز دارو را با استفاده از قاشق مخصوص اندازه گیری با دقت اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا دوز صحیح را مشخص نمی کند. دوز مصرفی به سن ، شرایط و واکنش شما به درمان بستگی دارد. دوز دارو را بدون اجازه پزشک افزایش ندهید و این دارو را بیشتر از مقدار دستورالعمل مصرف نکنید.  اگر علائم آلرژی شما طی 3 روز بعد از شروع مصرف دارو بهبود نیافت یا اگر کهیر بیش از 6 هفته طول کشید، به پزشک بگویید.

اَشکال دارویی لوراتادین (Loratadine)

قرص : 10mg

شربت: 5 mg/5ml

دوز معمول بزرگسالان لوراتادین برای  آبریزش آلرژی:

  • 10 میلی گرم خوراکی یک بار در روز
  • دوز معمول بزرگسالان برای کهیر:
  • 10 میلی گرم خوراکی یک بار در روز

دوز معمول کودکان برای آبریزش آلرژی:

  • 2 تا 5 سال: 5 میلی گرم خوراکی یک بار در روز (شربت)
  • 6 سال یا بالاتر: 10 میلی گرم خوراکی یک بار در روز (قرص ، کپسول و قرص دهان بازشو)

دوز معمولی کودکان برای کهیر:

  • 2 تا 5 سال: 5 میلی گرم خوراکی یک بار در روز (شربت)
  • 6 سال یا بالاتر: 10 میلی گرم خوراکی یک بار در روز (قرص ، کپسول و قرص دهان بازشو) [3]

عوارض جانبی لوراتادین

این دارو معمولاً عوارض جانبی ندارد. اگر عوارض غیر عادی دارید ، سریعاً با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم واکنش آلرژیک جدی، فوراً به پزشک معالج مراجعه کنید. علائم واکنش آلرژیک جدی عبارتند از: 

  • بثورات پوستی
  • خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو) 
  • سرگیجه شدید 
  • مشکل در تنفس
  • خشکی دهان
  • خستگی
  • سردرد
  • عصبانیت

این لیست، به طور کامل عوارض جانبی احتمالی را ذکر نکرده است. بنابراین اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از تاثیرات ذکر شده در بالا شدید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید [4].

اقدامات احتیاطی

قرص لوراتادین

- قبل از مصرف لوراتادین، در صورت حساسیت به این دارو یا دسلوراتین یا سایر داروها حتما به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

- قبل از استفاده از این دارو ، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید. در صورت داشتن بیماری خاص از جمله: بیماری کلیوی و بیماری کبد، پیش از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

- لوراتادین معمولاً هنگام استفاده در دوزهای توصیه شده باعث خواب آلودگی نمی شود. با این حال، پس از مصرف این دارو از رانندگی، استفاده از ماشین آلات و یا فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد، اجتناب کنید.

- اگر کهیر ایجاد شده است و پزشک لوراتادین را تجویز کرده است، یا اگر قصد استفاده از این دارو را برای درمان کهیر دارید، در صورت مشاهده علائم زیر فوراً به پزشک خود بگویید. زیرا ممکن است نشانه یک بیماری جدی تر باشد: کهیری که دارای رنگ غیرمعمول است، کهیرهایی که به صورت کبود یا تاول به نظر می رسند، کهیرهایی که خارش ندارند.

- محصولات مایع یا قرصهای جویدنی ممکن است حاوی قند و / یا آسپارتام باشند. در صورت داشتن دیابت ، فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگری که شما را مجبور به محدود کردن و اجتناب از مصرف این مواد در رژیم می کند، باید احتیاط کنید. از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این محصول سؤال کنید.

- بزرگسالان مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند و دچار خواب آلودگی یا سردرگمی شوند. این عوارض جانبی می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

لوراتادین در بارداری

FDA طبقه بندی: B.در دوران بارداری ، این دارو فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز باشد ، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن قبل از مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید [5].

لوراتادین در شیردهی

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. بنابراین بعید نیست به نوزاد آسیب وارد کند. قبل از شیردهی در خصوص مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید[6].


تداخل دارویی لوراتادین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی را که مصرف می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی و گیاهان دارویی) همراه داشته باشید و به پزشک و داروساز خود بگویید. بدون تأیید پزشک، دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز آن را تغییر ندهید.

لوراتادین بسیار شبیه به دسلوراتین است. در حین استفاده از لوراتادین از داروهای حاوی دسلوراتین استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با آزمایشات خاصی (از جمله آزمایش آلرژی پوستی) تداخل داشته باشد و ممکن است باعث شود نتایج آزمایشات دچار مشکل شود. بنابراین حتما به پرسنل آزمایشگاه و پزشکان در خصوص مصرف این دارو اطلاع بدهید [7].

1-Kay GG, Harris AG. Loratadine: a non-sedating antihistamine. Review of its effects on cognition, psychomotor performance, mood and sedation. Clin Exp Allergy. 1999 Jul;29 Suppl 3:147-50.

2-Clissold SP, Sorkin EM, Goa KL. Loratadine. A preliminary review of its pharmacodynamic properties and therapeutic efficacy. Drugs. 1989 Jan;37(1):42-57.

3-Menardo JL, Horak F, Danzig MR, Czarlewski W. A review of loratadine in the treatment of patients with allergic bronchial asthma. Clin Ther. 1997 Nov-Dec;19(6):1278-93; discussion 1523-4.

4-Boner AL, Richelli C, Castellani C, Marchesi E, Andreoli A. Comparison of the effects of loratadine and astemizole in the treatment of children with seasonal allergic rhinoconjunctivitis. Allergy. 1992 Apr;47(2 Pt 1):98-102.

5- Lars Pedersen, Mette Vinther Skriver. Maternal use of Loratadine during pregnancy and risk of hypospadias in offspring. Int J Med Sci. 2006; 3(1): 21–25.

6-Miranda So, RPh, Pina Bozzo, Miho Inoue, MD, and Adrienne Einarson, RN. Safety of antihistamines during pregnancy and lactation. Can Fam Physician. 2010 May; 56(5): 427–429.

7- Barenholtz HA, McLeod DC. Loratadine: a nonsedating antihistamine with once-daily dosing. DICP. 1989 Jun;23(6):445-50.

 

دکتر شاداب برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك دكتراي حرفه اي داروسازي از دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه مي باشد. از فعالیت های عمده دکتر برزویی میتوان به مشاوره دارويي و تداخلات دارويي، مشاوره پوست و مو و مكمل هاي مربوطه، مكمل هاي بارداري و شيردهي و مشاوره در زمینه مكمل هاي مادر و نوزاد اشاره کرد. پايان نامه ايشان در زمينه برسي برون تني اثرات فعاليت ضدقارچي كاكل ذرت بر روي تعدادي از درماتوفيتزهاي شايع و شناسايي و تعيين مقدار دسته تركيبات شاخص است و در این زمینه مقالاتی در دست چاپ دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو