خشكي درختان چيتگر و فاضلاب در صدر مشكلات

91

1398/7/29

13:31


خشكي درختان چيتگر و فاضلاب در صدر مشكلات

سلامت نیوز:رضا اردكانيان، وزير نيرو به دعوت اعضاي شوراي شهر در صحن شورا حاضر شد تا ضمن اشاره به وضعيت موضوعات شهري در حوزه آب و فاضلاب در مورد نحوه تعامل اين وزارتخانه با مديران شهري سخن بگويد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،او با اشاره به فصل بارش كه از مهر ماه آغاز مي‌شود، گفت: پيش‌بيني هواشناسي اين است كه در بازه زماني 3 ماهه تا آذر ماه در كل كشور شرايط بارش نرمال و در نقاطي نيز اندكي بيش از نرمال باشد. او با اشاره به اينكه كشور ما يك دوره خشكسالي ۱۰ ساله را پشت سر گذاشته است، گفت:

بارش‌هاي پس از خشكسالي جبران رطوبت از دست رفته خاك را مي‌كند و ما بايد بتوانيم از اين فرصت بارش‌ها استفاده كنيم. سيلاب‌هاي احتمالي، موضوع بعدي صحبت‌هاي وزير نيرو در جلسه ديروز شورا بود. او با ذكر اينكه امسال شاهد بروز سيلاب‌هاي شديدي كه باعث خسارت‌هاي زيادي در كشور شده، بوديم، گفت: به جز اين خسارت‌ها اين سيلاب‌ها بركاتي را به ارمغان آورد از جمله امكان افزايش توليد انرژي از سدها.

مثلا 3 ركورد در بخش برق به ثبت رسانده‌ايم كه ركورد نخست افزايش توليد در اين حوزه و افزايش 3 هزار مگاوات به ظرفيت نيروگاه‌هاست و ركورد دوم كاهش مصرف در زمان پيك است و بالاخره سومين ركورد به صادرات انرژي از جمله صادرات به كشور عراق برمي‌گردد. او با اشاره به اينكه به دليل دو مشكل كليدي بسياري از چالش‌ها حل نمي‌شود، توضيح داد:

سيستم متمركز اداره امور كشور و بخشي‌نگري، ريشه بسياري از مشكلاتي است كه به سختي برطرف مي‌شود. براي آنكه كار را آسان‌تر كنيم با بخشي‌نگري تنها مي‌خواهيم مشكلات حوزه خود را حل كنيم اما هدف ما در حوزه آب و برق يكي است و بايد روش‌هايي را انتخاب كنيم كه به هدف اصلي برسيم.

ما در اين زمينه حاضريم هر گونه اختيار و مسووليتي كه لازم است را به مديريت شهري بدهيم زيرا هدف ما تامين آب بهتر، برق مطمئن‌تر و پياده‌روهايي است كه با موانع گوناگون به شهروندان آسيب نرساند. اردكانيان با اشاره به سوابقش در وزارت كشور گفت:

معتقدم كه بايد كار بزرگي از تهران شروع شود و با الگو‌برداري، ساير شهرها نيز به سمت يك وضعيت مطلوب و تاب‌آور بروند. او در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه تا زماني كه خطوط و مرزها ما را از يكي شدن و يكي ديدن خدمات شهري دور كند، مشكلات حل نمي‌شود، گفت: من با صميمانه‌ترين حالت اينجا هستم و آمادگي داريم كه در حوزه آب و برق يك برنامه مشترك تدوين كنيم.

حذف قبوض كاغذي
علاوه بر اين اردكانيان در پايان جلسه روز يكشنبه شوراي اسلامي شهر تهران نيز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا پاسخگوي سوالات آنها باشد. او با ذكر اينكه اميدواريم در آينده نزديك با امضاي تفاهمنامه‌هاي بيشتر از ميان وزارت نيرو و شورا و شهرداري بتوانيم اقدامات خوبي براي تهران انجام دهيم در پاسخ به سوالي درباره حذف قبوض كاغذي برق و افزايش قيمت برق گفت:

بي‌ترديد حذف قبوض كاغذي در حال انجام است و ادامه دارد و با توجه به مصوبه سال ۱۳۹۸ تعرفه‌هاي انرژي ۷ درصد افزايش پيدا كرده كه ارتباطي با حذف قبوض برق ندارد. او در همين زمينه ادامه داد: افراد پرمصرفي كه الگوي مصرف را رعايت نمي‌كنند ۱۶ درصد بيشتر از اين ۷ درصد بايد پرداخت كنند.

اما حذف قبوض كاغذي و افزايش قيمت برق به يكديگر ارتباط ندارند و اگر شهروندان سوءتفاهمي در اين زمينه دارند، مي‌توانند با شماره ۱۲۱ تماس حاصل كنند. فرونشست‌هاي زمين سوال بعدي خبرنگاران در شورا از آقاي وزير بود؛ سوالي كه او در پاسخ به آن گفت:

در جلسه يكشنبه گزارشي در اين رابطه ارايه داديم و اين آمادگي وجود دارد كه در ارتباط با فرونشست‌هاي زمين در تهران با مديريت شهري اقدامات علمي و فني مشتركي انجام دهيم. وزير نيرو در پاسخ به سوالي درباره فقدان روشنايي مناسب در برخي معابر تهران همچون بازار و پس از تاريك شدن هوا گفت: شهرداري‌هاي مناطق، معابري كه فاقد روشنايي مناسب هستند را مي‌توانند اطلاع دهند تا نسبت به تامين روشنايي آنها اقدام شود.

فرونشست به ما ارتباطي ندارد!
حضور اردكانيان و سخناني كه بيان كرد با طرح سوالاتي از سوي اعضاي حاضر در صحن همراه بود. به عنوان مثال حسن خليل‌آبادي پس از استماع گزارش وزير نيرو با بيان اينكه كشاورزان ري از رودخانه‌هاي كن، جاجرود و... حقابه رسمي و ثبت شده داشتند، گفت: اما از زماني كه سد اميركبير ساخته شد اين حقابه قطع شد و حالا روان‌آب‌هاي سطحي نصيب آنها مي‌شود. كشاورزان فشافويه نيز در خصوص دريافت آب بلاتكليف هستند.

او با بيان اينكه فاضلاب خانگي شبكه تهران به تصفيه‌خانه جنوب تهران هدايت مي‌شود كه متاسفانه اين مساله مشكلات عديده‌اي را ايجاد كرده است، گفت: علاوه بر آنكه ميزان فاضلاب وارده به اين تصفيه‌خانه بيش از حد مجاز است و مشكلات زيادي را براي اهالي و كشاورزان ايجاد كرده، مي‌بينيم كه بيشتر روستاها و شهرهاي جنوب تهران هنوز به اين تصفيه‌خانه وصل نشده‌اند.

همچنين در ادامه بهاره آروين، عضو هيات‌رييسه شورا نيز با بيان اينكه تكميل شبكه فاضلاب تسريع‌كننده فرونشست تهران است و اين در حالي است كه شهرداري تهران نيز هنوز استفاده از پساب را جايگزين آبياري با چاه نكرده است، گفت:

منفعت سازماني باعث مي‌شود كه هر سازماني فقط پيگير موضوعات مربوط به خودش باشد و به همين دليل است كه مي‌بينيم وقتي آب كافي براي آبياري بوستان ياس و چيتگر نيست به جاي آنكه شهرداري تهران به فكر راه‌حل اساسي باشد، شهرداران منطقه پاي ميز مذاكره با شركت آب و فاضلاب مي‌نشينند. او با بيان اينكه مساله فرونشست تهران و تامين آب فضاي سبز بايد در سطح كل شهرداري و وزارت نيرو بررسي شود، گفت: به نظر مي‌رسد بايد كارگروهي بين شهرداري و وزارت نيرو تشكيل شود و با اولويت‌بندي مسائل و غلبه بر بخشي‌نگري مشكلات را حل كنيم و شايد الان شهرداري از يك مساله‌اي همچون فرونشست احساس خطر نكند اما بعدا حل اين مشكلات به يك ضرورت تبديل مي‌شود.


صدراعظم نوري نيز از ديگر اعضايي بود كه ديروز در حضور وزير نيرو از قطع آب چيتگر گلايه كرد و گفت: از دهه ۴۰ براي پارك چيتگر حقابه منظور شده بود اما به دليل حساب و كتاب و بدهي‌ها شاهد بوديم كه آب در دو فصل آبگيري روي پارك چيتگر بسته شد و طي سنوات گذشته بيش از ۹۰ هكتار از پارك تخريب شد بنابراين ديگر انتظار نداريم كه در اين دوره مديريت نيز مشكلات همچنان پا بر جا باشد.


همچنين نوري اشاره‌اي هم به موضوع لزوم جابه‌جايي تيرهاي برق فرسوده كرد و گفت: بحث برداشتن يا جابه‌جايي تيرهاي برق در بافت فرسوده به كندي صورت مي‌گيرد كه بايد براي آن راه‌حلي انديشيد. بعد از اظهارات اعضاي شورا نوبت به اردكانيان بود كه پاسخگوي سوالات و ديدگاه‌هاي آنها باشد. او در پاسخ به سوالات اعضاي شوراي شهر در مورد شبكه فضلاب تهران با بيان اينكه ۷۵ درصد شبكه فاضلاب شهر تهران اجرايي شده و ظرف 5 سال آينده اين شبكه كامل مي‌شود، گفت:

اعضاي شوراي شهر از حقابه پارك چيتگر سخن گفتند اما بايد اين را بدانيد كه بخشي از پارك چيتگر با آب تصفيه شده شهري آبياري مي‌شود كه اين موضوع قابل قبول نيست. او در مورد ايجاد دو تصفيه‌خانه در مناطق ۴ و ۲۲ گفت: مدل اين دو تصفيه‌خانه به زودي نهايي مي‌شود و پس از آن موضوع زميني كه تصفيه‌خانه در آن ايجاد مي‌شود را با مديريت شهري بحث خواهيم كرد.

اردكانيان همچنين درباره كم‌آبي شهرستان ري با بيان اينكه يك پروژه ساماندهي آب‌هاي سطحي براي شهر ري در نظر داريم، گفت: به زودي و در پي اجراي اين پروژه، مشكل آب ري حل مي‌شود.

هر چند كه مسوولان شهر ري تقاضاي اختصاص سه‌يازدهم آب را دارند كه اين موضوع زياد است و بيش از آن چيزي است كه ما تصور مي‌كنيم در ري نياز باشد. وزير نيرو در مورد وضعيت دكل‌هاي برق نيز با بيان اينكه در موضوع دكل‌هاي برق همكاري خوبي با شهرداري تهران داريم، گفت:

به زودي دكل‌هاي بيشتري از سطح زمين در تهران جمع‌آوري خواهد شد. او با بيان اينكه از سال ۹۵ سالانه 6 هزار و 500 كيلومتر فشار ضعيف از سطح زمين جمع‌آوري و به زيرزمين انتقال داده شده‌، گفت: در 5 سال آينده كل شبكه زيرزميني خواهد شد.


فرونشست‌هاي زمين در تهران يكي ديگر از سرفصل‌هاي صحبت‌هاي آقاي وزير بود. اردكانيان با اشاره به اينكه رسيدگي به مشكل فرونشست تهران در شرح وظايف هيچ دستگاهي نوشته نشده است، گفت: بياييد كارگروهي بين وزارت نيرو و شهرداري ايجاد كنيم كه سرآغازي براي پرداختن به چنين موضوعي باشد اما لازم است كه شوراي شهر وارد شود. بايد كاري كنيم كه بعدا نگوييم در فلان تاريخ يك مصوبه داشتيم كه موضوعش فرونشست بود چراكه اصلا اين فرونشست‌ها به ما ربطي ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو