چای یخ: خواص چای یخ و تلخ را بدانید تا هر روز آن را بنوشید!

منبع: نت نوشت

317

1398/7/30

01:46


چای یخ

خواص چای یخ و تلخ هنوز در میان مردم ایران به خوبی شناخته نشده است. نوشیدن چای در بعضی از کشورها از جمله ایران نوشیدنی رایج هر روزه است که متاسفانه در بیشتر مواقع آن را با قند و شکر یا نبات و پولکی یا هر شیرینی دیگری میل می‌کنند که از شکر سفید تهیه شده است. به همین دلیل به جای بهره گرفتن از خواص چای سیاه، با خوردن شکر سفید به بدن‌مان ضرر می‌رسانیم. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه با نوشیدنی چای یخ آشنا شوید تا بدون نیاز به شیرین کردن آن بتوانید از خواص چای یخ و تلخ بیشتر و بهتر بهره مند شوید.

چای تلخ

چای یخ یا چای شیرین نشده چیست؟

چای تلخ یا بهتر بگوییم چایی که با هیچ شیرینی مصنوعی شیرین نمی‌شود حالا چه چای سیاه باشد چه چای سبز و گرم نباشد، چای یخ است. وقتی چای را سرد میل کنید نیازی به شیرین کردن آن نیست و یک تکه یخ کافی است تا طعم دلپذیری بگیرد بدون آن که چای خواصش را از دست بدهد.

هر چند بعضی‌ها چای یخ و سرد را هم با شیرین کننده هایی تولید شده از شکر می‌نوشند یا از چای‌های سرد آماده در بازار استفاده می‌کنند که باز هم به دلیل شکر موجود در آن برای بدن ضرر دارد.

چای سبز یا چای سیاه باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و دلیل آن هم آنتی اکسیدان هایی ضد التهابی موجود در چای است.

چای سبز یا چای سیاه باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و دلیل آن هم آنتی اکسیدان هایی ضد التهابی موجود در چای است.

خواص چای یخ و تلخ

چای یخ ۵ کالری کمتر، چربی صفر، شکر صفر و کربوهیدرات بسیار کمی دارد که یک نوشیدنی عالی برای سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن و در نتیجه یکی از خواص چای یخ و تلخ کاهش وزن است.

همچنین یکی دیگر از خواص چای یخ این است که چای حاوی منیزیم، فلوراید و میزان متنوعی از فلاوونوئیدها است و کاتچین موجود در آن یک آنتی اکسیدان بی نظیر است. به همین دلیل چای چند خاصیت مهم برای بدن دارد البته به شرطی که آن را شیرین نکنیم.

چای یخ اگر شیرین نشود دارای خواص زیر است:

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • افزایش سطح انرژی
  • تنظیم قند خون و مناسب دیابتی ها
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

چای سبز یا چای سیاه باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و دلیل آن هم آنتی اکسیدان هایی ضد التهابی موجود در چای است.

دیابت

دیابتی‌ها معمولا باید خیلی مراقب نوشیدنی‌های خود باشند. محدودیت انتخاب غذا و نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت گاهی عذاب آور است. ولی این نوع سرو چای بدون شکر از جمله نوشیدنی هایی است که نه تنها برای دیابتی‌ها مضر نیست بلکه باعث کنترل بیماری می‌شود.

بیماری‌های قلبی

کاتچین catechins و فلاونوئیدهای موجود در چای باعث تقویت دیواره‌های قلب و رگ‌های خونی می‌شود. به همین دلیل افرادی که چای سرد می‌نوشند بیماری قلبی کمتر به سراغشان می‌آید.

بیماری‌های مزمن

آنتی اکسیدان‌ها که رمز اصلی از بین بردن رادیکال‌های آزاد هستند بیماری‌های مزمن و دوره‌ای را به خوبی کنترل می‌کنند. به همین دلیل به افرادی که از انواع التهابات یا بیماری‌هایی مثل سرطان و آرتریت روماتوئید رنج می‌برند نوشیدن چای سرد بدون شکر گزینه خوبی برای انتخاب نوشیدنی مناسب است.

هوشیاری ذهن

کافئین موجود در چای سبز یا سیاه باعث می‌شود تا سطح انرژی بدن افزایش یافته، عملکردهای شناختی بدن بهتر عمل کند.

طرز آماده کردن چای یخ

به جای استفاده از چای‌های سرد موجود در بازار که همه دارای شکر سفید است به روش زیر این چای پرخاصیت را در خانه تهیه کنید و از خواص چای یخ و تلخ بهره ببرید.

  • آب را جوش بیاورید و به روش همیشگی چای را در قوری چینی دم کنید. ۴ تا ۶ دقیقه برای دم کشیدن کافی است. اجازه ندهید بیش از ۱۰ دقیقه چای دم بکشد. در غیر این صورت چای شما جوشیده و خواص خود را از دست خواهد داد . در صورتی که از تی بگ استفاده می‌کنید ۴ تا ۶ تی بگ را برای ۶ تا ۸ لیوان آب به مدت ۴ تا ۶ دقیقه در آب جوش بگذارید. در هر حال سعی کنید چایی را که آماده می‌کنید کم رنگ و رقیق باشد.
  • چای را صاف کنید. تفاله‌ها و تی بگ‌ها را از قوری خارج کنید.
  • اجازه بدهید چای سرد شود سپس آن را در یخچال بگذارید.
  • هر بار می‌توانید این چای سرد شده را در فنجان ریخته ( یا همراه با یک قطعه یخ) میل کنید.

عوارض جانبی چای یخ

علاوه بر خواص چای یخ و تلخ مثل هر ماده غذایی یا آشامیدنی دیگری چای سرد هم عوارض خاص خود را دارد. هر چند این عوارض سمی و خطرناک نیست. ولی افرادی که از ناراحتی دستگاه گوارش مثل یبوست شدید، معده درد، اضطراب، تحریک پذیری و بی خوابی رنج می‌برند بهتر است از این نوع چای استفاده نکنند. علت آن هم وجود کافئین در چای است.

بیشتر بخوانید: خواص چای سبز و معجزه کافئین موجود در این چای شفابخش

منبع: + + + +

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو