افزایش ۲ برابری مقاومت آنتی‌بیوتیکی طی ۲۰ سال

132

1398/7/30

07:36


افزایش ۲ برابری مقاومت آنتی‌بیوتیکی طی ۲۰ سال

سلامت نیوز:نتایج یک تحقیق در اروپا نشان می‌دهد که مقاومت باکتری‌ها به داروهای آنتی‌بیوتیک‌ در مدت ۲۰ سال دو برابر افزایش داشته‌ است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مقاومت به داروهای رایج آنتی‌بیوتیک که برای مقابله با باکتری‌های مضر و درمان انواع بیماری‌های معده کاربرد دارد در مدت ۲۰ سال تشدید شده است.


در این بررسی محققان روی ۱۲۳۲ بیمار از ۱۸ کشور اروپایی آزمایشاتی انجام داده و مقاومت به گروهی از داروهای آنتی‌بیوتیک را که معمولا در درمان عفونت‌های هلی‌کوباکتر پیلوری کاربرد دارند مورد مطالعه قرار دادند.


نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که مقاومت به داروی "کلاریترومایسین" که یکی از شناخته شده‌ترین داروها در رفع عفونت هلی‌کوباکتر پیلوری است از ۹.۹ درصد در سال ۱۹۹۸ به ۲۱.۶ درصد در سال گذشته افزایش پیدا کرده‌ است.


مقاومت به داروهای آنتی‌بیوتیک زمانی ایجاد می‌شود که باکتری به جای آنکه بعد از قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک نابود شود، قابلیت پیدا می‌کند در حضور داروهای مصرف شده به حیات خود ادامه دهد.


امروزه مقاومت به داروهای آنتی‌بیوتیک یکی از جدی‌ترین تهدیدها در حوزه سلامت جهانی به حساب می‌آید که به کشته شدن بیش از ۷۵۰ هزار نفر در سال منجر می‌شود. همچنین درصورتیکه اقدامی در این رابطه انجام نشود این رقم درآینده افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.


محققان اظهار داشتند: درمان عفونت هلی‌کوباکتر پیلوری پیچیده است که درمان آن مستلزم ترکیبی از داروهاست. با افزایش میزان مقاومت به داروهای آنتی‌بیوتیک همچون کلاریترومایسین، گزینه‌های درمانی این عفونت محدود خواهد شد.


به گزارش نشریه تخصصی مدیکال اکسپرس، هلی‌کوباکتر پیلوری یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌ها در انسان است و برآوردها نشان می‌دهد که جمعیت قابل توجهی در جهان به این عفونت آلوده هستند. این عفونت به التهاب جداره‌های معده منجر می‌شود و یکی از فاکتورهای خطرزا در بروز سرطان معده به حساب می‌آید.




مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو