خواص کیوی و آشنایی با تمام خصوصیات این میوه محبوب و با ارزش

خواص کیوی و آشنایی با تمام خصوصیات این میوه محبوب و با ارزش


منبع: آرگا

248

1398/7/30

15:10


یکی از غنی ترین و شگفت انگیز ترین میوه هایی که در طبیعت وجود دارد کیوی است که می توان آن را مهم ترین منابع ویتامین هایی همچون ویتامین C، ویتامین a، ویتامین K و ویتامین E و دیگر مواد عالی و معدنی دیگر دانست که در ادامه مطلب قصد داریم به طور کامل و جامع به خواص کیوی اشاره کنیم پس تا پایان مطلب ما را همراهی نمایید.

برای آشنایی با خواص کیوی این میوه شگفت انگیز ابتدا باید با ترکیبات آن آشنا شوید، این میوه کوچک مقادیر زیادی مواد مغذی و معدنی را در خود جای داده که مهم ترین آن ها پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم می باشد که زمانی که ما به استفاده از این میوه می پردازیم تمام این خواص جذب بدن شده و تاثیرات مفیدی را بر روی سلامتی مان می گذارد.

خواص درمانی کیوی

کیوی یکی از خاص ترین میوه های استوایی می باشد که از خواص آن نمی توان چشم پوشی کرد، از مهم ترین خواص کیوی می توان به مواردی از قبیل کاهش فشار خون، جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی، بهبود وضعیت قلب، کمک به داشتن پوستی سالم، و مفید برای زنان باردار و …اشاره کرد که در ادامه به صورت جامع تری به آن اشاره خواهد شد.

آشنایی با خواص کیوی و خصوصیات آن

کیوی میوه ای است که به توت چوبین معروف می باشد، که بومی منطقه چین می باشد و آن را میوه ملی خود می دانند، کیوی میوه است بیضی شکل که شباهت زیادی به شکل و اندازه تخم مرغ دارد و دارای پوستی قهوه ای رنگ و کرک دار می باشد، زمانی که این میوه را از وسط به ۲ قسمت نصف کنید گوشت سبز رنگ آن را می بینید که بر روی آن دانه های سیاهی وجود دارد، گوشت کیوی دارای طعم خاص و اسیدی می باشد که به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده، کیوی ها هم همانند هر میوه دیگری دارای گونه های مختلفی می باشند که از میان آنها کیوی طلایی و کیوی رگه رگه از پرمصرف ترین نوع آنها می باشد.

از کیوی به روش های مختلفی استفاده می شود طوری که می توان هم به تهیه کیوی خشک شده پرداخت، هم از آن برای تهیه لواشک کیوی، مربا کیوی و کمپوت کیوی استفاده کرد و از طعم لذیذ و خواص آن بهره مند شد.

روش های مختلف استفاده از کیوی

جوان سازی پوست

کیوی به دلیل دارا بودن انواع مواد مغذی یکی از طبیعی ترین موادی است که می تواند جهت مراقبت از پوست بسیار مفید باشد، کیوی با دارا بودن آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین های ضروری پوست کمک زیادی به داشتن پوستی و جوان و شاداب می کند، پس شما برای داشتن چنین پوستی باید به صورت منظم از این میوه استفاده نمایید و یا آب آن را میل نمایید.

کمک به بازسازی و سفتی پوست

یکی از مهم ترین خواص کیوی تامین رطوبت پوست می باشد، همانطور که می دانید برای داشتن پوستی سالم و سفت تامین رطوبت پوست از اهمیت بالایی برخوردار است، زمانی که پوست از رطوبت کافی برخوردار باشد پوست قابلیت انعطاف پذیری بیشتری پیدا می کند، علاوه بر این وجود ویتامین C در کیوی یکی از مهم ترین عوامل تولید کلاژن در پوست صورت می باشد که همانگونه که میدانید وجود کلاژن برای پوست از مهم ترین عناصر جوانی و سفتی پوست می باشد، از این رو شما می توانید برای بهره مندی از این خواص کیوی آن را به صورت ماسک بر روی پوست خود قرار دهید.

کنترل چربی و بیماری های پوستی

کیوی با دارا بودن اسید های چرب امگا۳ می تواند به عنوان یک محافظت کننده برای پوست عمل می کند، و پوست را از هر گونه آسیب و بیماری در امان نگه دارد، و باعث می شود غشای پوست کاملا سالم بماند، علاوه بر این کیوی قادر است چربی های اضافه سطح پوست از بین ببرد و میزان چربی آن را کنترل نماید که این خاصیت کمک فراوانی به کاهش آکنه به خصوص در پوست های چرب می کند.

هر آنچه که باید درباره خواص کیوی بدانید

کاهش روند پیری پوست

کیوی با توجه به دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد کمک زیادی به توقف فعالیت های رادیکال های آزاد می کند که همین توقف به کند شدن روند پیری همچون افتادگی پوست، ظاهر شدن چین و چروک ها کمک زیادی می کند، از این رو استفاده روزانه از کیوی و ماسک آن نباید فراموش شود.

از بین بردن آکنه

وجود آکنه بر روی صورت به عنوان یکی از بزرگترین معضلات برای افراد شناخته می شود که حتی با لوازم آرایشی هم نمی توان آن را از بین برد، در اینجا استفاده از خواص کیوی و بهره از آن برای از بین بردن جوش می تواند بسیار مفید باشد چرا که کیوی قادر است تمامی منافذ پوست را از آلودگی ها و چربی ها پاک کند، به نوعی با دارا بودن خاصیت ضد التهابی تمامی سموم اضافه را از روی پوست پاک می کند، شما می توانید از کیوی به عنوان یک ماسک برای از بین بردن آکنه استفاده نمایید.

خاصیت میوه کیوی

جلوگیری از آفتاب سوختگی

کیوی با دارا بودن اسید های آمینه و همچنین ویتامین C برای جلوگیری از آفتاب سوختگی یک راه کاملا طبیعی و موثر می باشد و اینکه مواد معدنی موجود در کیوی قادر به مهار اشعه های مضر خورشید می شود، اگر چنانچه پوستتان دچار آفتاب سوختگی شد می توانید بر روی قسمتی که پوستتان سوخته است چند ورق کیوی قرار دهید تا فورا سوختگی برطرف شود.

کمک به روشن شدن پوست

از دیگر خواص کیوی بر روی زیبایی کمک به روشن کردن پوست های تیره می باشد، علاوه بر این کیوی قادر به رفع تیرگی های زیر چشم هم می باشد که معضل بسیاری از افراد است، برای روشن شدن پوست و رفع سیاهی زیر چشم می توانید یک تکه کیوی را به صورت موضعی بر روی پوست خود و زیر چشمهایتان ماساژ دهید برای جواب دهی بیشتر این روش را چندین بار تکرار نمایید.

تاثیرات کیوی بر روی پوست صورت

جلوگیری از ریزش مو

وجود ویتامین Eو C در کیوی از مهم ترین عناصری می باشد که از ریزش مو جلوگیری می کند و به تولید کلاژن پوست سر هم می پردازد از این رو سلامت هر چه بیشتر مو را فراهم می کند، علاوه بر این کیوی می تواند میزان گردش خون در کف سر را بالا ببرد و ریشه های مو را تحریک به رویش مجدد کند، و همچنین وجود آهن در کیوی می تواند موها را به طور کامل تغذیه نماید.

رفع خشکی مو

همانگونه که گفتیم کیوی با دارا بودن چربی امگا۳ که در دانه آن وجود دارد می تواند به راحتی به موهای خشک آبرسانی کند و با رطوبت رسانی به موها از زبری آنها بکاهد و موهایتان را کاملا نرم کند، استفاده از کیوی به صورت منظم می تواند بهترین نتایج را برای موهای خشک و آسیب دیده تان در بر داشته باشد، زمانی که پوست سر و موی سر از رطوبت کافی برخوردار نباشند مشکلاتی از قبیل شوره سر و اگزما به وجود می آید که کیوی می تواند تمامی این مشکلات را حل کند.

خواص کیوی بر روی ریزش مو

جلوگیری از سفید شدن مو

کیوی به دلیل داشتن ماده معدنی به نام مس در کاهش روند سفیدی مو تاثیر به سزایی دارند از این رو افرادی که نمی خواهد شاهد سفیدی زود رس موهایشان شوند می تواند مصرف این میوه شگفت انگیز را بالا ببرند.

کیوی و مبارزه با سرطان

کیوی قدرت زیادی در مهار رادیکال های آزاد دارد که می تواند با مهار این رادیکال که قادرند به راحتی وارد بدنمان شوند و بیماری های خطرناکی از جمله سرطان را به همراه داشته باشند مبارزه نماید، پس بهتر از این میوه با ارزش را در سبد غذایی خود جای دهید، همانطور که می دانید وجود ویتامین C می تواند بدن را از هر گونه ابتلا به بیماری خاصی در امان نگه دارد، از این روی وجود این ویتامین در کیوی به قدری بالا است که حتی از میوه هایی همچون پرتقال و لیمو بیشتر است طوری که استفاده روزانه از کیوی می تواند حدود ۷۷ درصد از نیلز بدن به این ویتامین را تامین کند. خوردن کیوی می تواند شما را از ابتلا به سرطان روده در امان نگه دارد.

تقویت سیستم گوارشی

کیوی قادر است تا هر گونه مشکلی که در سیستم گوارشی به وجود می آید را رفع و حل نماید، در اصل کیوی می تواند برای دستگاه گوارش همانند یک پروبیوتیک عمل نماید که هر گونه مشکل اعم از ناتوانی در هضم غذا، حرکات کند روده ها را تنظیم نماید. در اصل کیوی برای دستگاه گوارش همانند یک محرک می باشد.

تاثیرات کیوی بر روی دستگاه گوارش

تقویت سیستم ایمنی بدن

وجود ویتامین هایی از قبیل ویتامین C و E و همچنین حجم زیادی از آنتی اکسیدان ها منجر می شود تا در بدن میزان سلول های تی شکل افزایش پیدا کند که این فرایند منجر به تقویت هر چه بیشتر سیستم ایمنی بدن می شود.

مفید برای کاهش وزن

نقش کیوی در کاهش وزن به دلیل دارا بودن فیبر فراوان می تواند به کاهش اشتها منجر شود که در نتیجه برای فرد کاهش وزن را در بر خواهد داشت، پس افرادی که قصد کاهش وزن را دارند می توانند با جای دادن این میوه در برنامه غذایی خود به کاهش وزن خود کمک کند، این میوه جز میوه های کم کالری محسوب می شود که در هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۵۵ کالری وجود دارد.

چگونه با خوردن کیوی لاغر شویم

درمان اختلالات تنفسی

مصرف کیوی برای کسانی که دچار بیماری های تنفسی نظیر آسم، سرفه های مزمن، خس خس سینه و گرفتگی بینی هستند می تواند به صورت موثری عمل نماید کافیست اینگونه افراد به مصرف مداوم این میوه سرشار از مواد معدنی روی بیاورند تا تاثیرات آن را مشاهده نمایند.

خواص کیوی در بهبود دیابت

کیوی از جمله میوه هایی است که بر روی دیابت تاثیرات مفیدی می گذارد و قادر است دیابت را کنترل نماید، افراد دیابتی می توانند به راحتی و بدون نگرانی به بالا رفتن میزان قند خون به خوردن این میوه بپردازند. شاخص کلسیمی کیوی بسیار پایین می باشد که همین از بالا رفتن ناگهانی قند جلوگیری می کند.

سلامت چشم

کیوی به دلیل دارا بودن ماده ای معدنی به نام لوتئین که از جمله آنتی اکسیدان های ضروری بدن است که قادر به افزایش سلامت چشم می باشد علاوه بر این وجود ویتامین a در کیوی یکی از بهترین و ضروری ترین عناصر برای داشتن چشم هایی سالم است.

خواص کیوی برای داشتن چشم هایی سالم

حفظ سلامت قلب

کیوی به دلیل دارا بودن پتاسیم از ایجاد لخته های خون در شریان ها و سرخرگ ها جلوگیری می کند و به رقیق شدن خون کمک می کند زمانی که خون به راحتی در شریان ها در حال حرکت باشد خبری از افزایش فشار خون نیست، علاوه بر این کیوی به دلیل نداشتن هیچ گونه کلسترولی قادر به کاهش چربی خون هم می شود که در نتیجه سلامت قلب را برقرار می سازد.

درمان سندروم روده تحریک پذیر

کسانی که به این بیماری دچار هستند کافیست به مصرف مرتب و منظم این میوه بپردازند، این کار باید برای مدت ۱ ماه ادامه پیدا کند سپس بعد از گذشت ۱ ماه تاثیرات آن بر روی حرکات روده کاملا آشکار می شود تمامی این خاصیت ها به دلیل وجود فیبر فراوان و ماده ای به نام اکتینیدین می باشد.

درمان یبوست با بهره گیزی از خواص کیوی

همانطور که می دانید ابتلا به یبوست وضعیتی است که مستقیما با روده بزرگ در ارتباط می باشد از این رو کسانی بیشتر مبتلا به مشکل می شوند که از تغذیه بدی برخوردار هستند، در این زمان کیوی می تواند بهترین راه حل برای درمان یبوست باشد چرا که کیوی حاوی ترکیبات ملینی می باشد که به حرکات روده کمک کند کافیست روزانه به مصرف ۲ تا ۳ عدد کیوی بپردازید.

درمان یبوست با کیوی

کنترل فشار خون

همانگونه که در پیشتر عنوان کردیم پتاسیم موجود در کیوی از لخته شدن خون جلوگیری می کند، از این روی کسانی که دچار فشار خون بالایی هستند می تواند از خواص کیوی برای مهار این بیماری استفاده کنند. چرا که پتاسیم اثرات سدیم در بدن را مهار می کند و باعث تنظیم الکترولیت ها در بدن می شود.

کمک به محافظت از DNE

یکی از مهم ترین خواص کیوی محافظت از DNE از در برابر هر گونه آسیب اکسیژنی است، بسیاری از محققان این خاصیت از کیوی را به دلیل دارا بودن مواد معدنی فلاونوئیدها و فیتونوترینت می دانند که قادرند از DNE محافظت نمایند.

آشنایی با خوص کیوی

مصرف کیوی و بهبود خلق و خوی

کیوی به دلیل دارا بودن ماده ای به نام سروتونین خلق عصبانی ما را از بین می برد و در عوض منجر به بهبود خلق می شود علاوه بر این موجب می شود تا مغز تقویت شود و از هر گونه بیماری مانند ابتلا به افسردگی هم جلوگیری می کند. زمانی که خلق ما خوب شود به همان میزان اشتها و خوابمان هم با کیفیت تر می شود، استفاده کیوی در هنگام صبح می تواند تاثیرات مفیدی را بر روی مغز و حافظه شما بگذارد.

کمک به داشتن استخوان هایی سالم

ویتامین K موجود در کیوی در جهت رشد و تقویت استخوان ها بسیار کمک کننده است، چرا که تمام آنچه که یک استخوان برای رشد نیاز دارد در کیوی وجود دارد و همچنین باعث می شو تا از استخوان های سالم و قوی برخوردار باشیم، استفاده از کیوی برای کودکان به داشتن استخوان هایی سالم و قوی تر کمک می کند و و مصرف آن برای افراد میان سال آنها را از ابتلا به بیماری هایی نظیر پوکی استخوان و هر گونه آسیب های استخوانی در امان نگه می دارد.

تقویت استخوان ها با کیوی

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی

این خاصیت از کیوی در دانه ها آن نهفته است که شما می توانید برای جلوگیری به ابتلا هر گونه بیماری های قارچی و باکتریایی از این میوه استفاده کنید تا در امان بمانید.

تنظیم میزان قلیایی بدن

بالا بودن حجم اسید در بدن می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد مانند به وجود آمدن مشکلاتی در معده که البته فقط به معده مختص نمی باشد چرا که اسید در دیگر نقاط بدن هم وجود دارد، زمانی که در بدن سطح این اسید متعادل باشد شما از بسیاری از مشکلات مربوط به معده خلاص می شوید و همچنین این تعادل به داشتن پوستی جوان خوابی بهتر و سیستم ایمنی قوی تر کمک می کند.

مزایای کیوی

سلامت کبد

کیوی میوه ای است که به داشتن کبدی سالم کمک می کند چرا که ویتامین های موجود در این میوه کبد را از ابتلا به هر گونه بیماری و آسیب در امان نگه می دارد و علاوه بر این کیوی قادر است به بازسازی سلول های کبدی بپردازد و آن را ترمیم کند.

مفید برای کودکان

همانگونه که خواندید کیوی از مهم ترین ویتامین ها برخوردار می باشد که تمامی آن برای رشد و نمو کودکان بسیار مهم و حیاطی است که چرا که تمام نیاز های رشد یک کودک را در خود جای داده است، کیوی از آنجایی برای کودکان مفید می باشد که مصرف ۱ عدد کیوی در روز توسط کودک چیزی حدود ۲۳۰ درصد از نیاز کودک به ویتامین C را برطرف می کند که این مقدار سیستم ایمنی کودک را تقویت می کند. پس بهتر است از همان ابتدا کودک خود را به خوردن این میوه شگفت انگیز عادت دهید.

خواص کیوی در بارداری

درمان تب دنگی

یکی از راه های درمان قطعی تب دنگی استفاده از کیوی می باشد از این کسانی که به این تب دچار می شوند باید له استفاده ۲ تا ۳ عدد کیوی در طول روز روی بیاورند تا در مدت بسیار کوتاهی به بهبودی دست یابند.

درمان زخم های دهانی

زخم های که در دهان ایجاد می شوند یکی از انواع دردناک زخم ها می باشد که ممکن است در اثر عوامل مختلفی در دهان ایجاد شود، که در اینجا کیوی با دارا بودن خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند این مشکل را در هان شما از بین ببرد.

فواید خوردن کیوی

درمان کم خونی

از مهم ترین خواص کیوی می توان به درمان کم خونی اشاره کرد، به خصوص برای خانم هایی که دچار کم خونی هستند مصرف کیوی می تواند هموگلوبین خون را افزایش دهد و همچنین ۳ درصد از نیاز روزانه آهن فرد را هم برطرف نماید، آهن موجود در کیوی نقش به سزایی در تولید سلول های قرمز خون را دارد.

مفید برای بارداری

کیوی می تواند از جمله میوه هایی باشد که بر روی مادر و جنین تاثیرات مفیدی را بر جای بگذارد طوری که به رشد هر چه بهتر و بیشتر جنین می کند چرا که تمام آنچه که مادر و جنین به آنها نیاز دارند در کیوی یافت می شود. زنان باردار بهتر است قبل از مصرف کیوی با پزشک خود مشورت کنند.

تاثیرات کیوی بر روی جنین و مادر

نکات مهم در مورد مصرف کیوی

  • توجه داشته باشید که در مصرف کیوی نباید زیاده روی کرد چرا که می تواند منجز به ایجاد مشکلات گوارشی اعم از اسهال، دل درد، خارش و یا حتی ایجاد حساسیت در فرد شود از این رو باید در مصرف ان اعتدال را رعایت کنید.
  • از خوردن پوست کیوی خودداری کنید چرا که ممکن است در بغضی از افراد باعث ایجاد حساسیت شود از این قبل از مصرف پوست ان را بگیرید.
  • کیوی به دلیل دارا بودن میزان زیادی اگزالات زمانی که بیش از اندازه مصرف شود می تواند منجر به بروز سنگ کلیه و مشکلات گوارشی کند از این رو کسانی که بیماری های کلیوی و صفرایی دارند باید از خوردن کیوی صرف نظر کنند.
  • در زمان خرید کیوی از کیوی هایی که بسیار نرم هستند خودداری کنید و ترجیها کیوی خریداری نمایید که کمی سفت باشد، توجه داشته باشید که این میوه را نباید به هیچ عنوان در کنار میوه هایی مانند سیب و کلابی نگهداری نکنید زیرا می تواند موجب له شدن کیوی شود.
  • بهترین روش استفاده از کیوی مصرف آن به صورت تازه می باشد و یا اینکه از کیوی در تهیه انواع بشقاب های میوه جات و سبزی جات استفاده نمایید. برای اینکه بتوانید از خواص کیوی بهره مند شوید نباید آن را بپزید و یا به روش های دیگر استفاده نمایید.

ارزش غذایی در ۱۰۰ گرم کیوی:

کیوی حاوی ویتامین E، مس، ویتامین K، کولین، منیزیم و فسفر … می باشد که پیشتر به آن اشاره کردیم.

  • انرژی ۶۰ کیلوکالری
  • کربوهیدرات‌ها ۱۴٫۲۳ گرم
  • قند ۱۰٫۹۸ گرم
  • فیبر ۲ گرم
  • چربی ۰٫۵۶ گرم
  • پروتئین ۱٫۲۳ گرم
  • لوتئین و زآکسانتین ۱۱۴ گرم
  • ویتامین ب ۲ (ریبوفلاوین) ۰٫۰۴۶ میلی‌گرم
  • ویتامین ب ۳ (نیاسین) ۰٫۲۸ میلی‌گرم
  • پانتوتنیک اسید (ویتامین ب ۵) ۰٫۵ میلی‌گرم
  • ویتامین ب ۱ (تیامین) ۰٫۰۲۴ میلی‌گرم
  • ویتامین ب ۶ ۰٫۰۵۷ میلی‌گرم
  • ویتامین ث ۱۰۵٫۴ میلی‌گرم
  • اسید فولیک (ویتامین ب ۹) ۳۴ میکروگرم
  • ویتامین ای ۱٫۴۹ میلی‌گرم
  • ویتامین کا ۵٫۵ میکروگرم
  • منیزیم ۱۴ میلی گرم
  • آهن ۰٫۲۹ میلی گرم
  • کلسیم ۲۰ میلی گرم
  • منگنز ۰٫۰۵۸ میلی گرم
  • فسفر ۲۹ میلی گرم
  • پتاسیم ۳۱۶ میلی گرم
  • سدیم ۳ میلی گرم
  • روی ۰٫۱۰ میلی گرم

با توجه به این حجم از ارزش غذایی در ۱۰۰ گرم این میوه بهتر است آن را به طور متعادلی در برنامه غذایی خود جای دهید تا بتوانید از خواص کیوی بهره مند شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو