رابطه نقرس با بیماری کلیه

101

1398/7/30

17:54


مطالعات اخیر نشان می‌دهد احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیوی در بیماران مبتلا به نقرس ۲۹ درصد بیشتر است.

رابطه نقرس با بیماری کلیه

به گزارش بهداشت نیوز: در نقرس سطح اسید اوریک افزایش می‌یابد و باعث تشکیل کریستال‌هایی می‌شود که در مفاصل تجمع پیدا می‌کنند. درد شست پا یکی از مهم‌ترین نشانه‌های نقرس است. تورم و درد مچ پا، زانوها، پاها، مچ دست و آرنج نیز از دیگر علائم این بیماری به شمار می‌آید. اسید اوریک محصول زائدی است که از تجزیه برخی از مواد غذایی به خصوص پروتئین‌ها در بدن تولید می‌شود. تصفیه اسید اوریک در بدن توسط کلیه‌ها انجام و این مایع مضر با ادرار دفع می‌شود؛ ولی زمانی‌که مقدار آن زیاد باشد، فرآیند تصفیه و دفع با موفقیت انجام نشده و مقدار اضافی آن در بدن جمع می‌شود.

افزایش غلظت اسید اوریک خون در نهایت به کریستال‌های اورات تبدیل می‌شود که در اطراف مفاصل و بافت‌های نرم تجمع می‌یابد. این کریستال‌های سوزن‌شکل مسئول التهاب و علائم دردناک نقرس هستند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد افراد مبتلا به نقرس بیشتر در معرض بیماری مزمن کلیه قرار دارند.

با افزایش دیابت و فشار خون بالا در جهان، بیماری مزمن کلیه یا CKD، یک چالش مهم در بهداشت عمومی قلمداد می‌شود. این عارضه معمولا  به کم‌خونی، ضعف استخوانی، آسیب‌های عصبی و در نهایت به نارسایی کلیه، بیماری‌های‌قلبی و مرگ زودرس منجر می‌شود.

کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله‌های بدن است. این عضو روزانه حدود ۲۰۰ لیتر خون تصفیه می‌کند و از آن حدود ۲ لیتر آب اضافی و مواد زائد غربال می‌کند که از طریق مجاری ادارای دفع می‌شود.

تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول‌های قرمز خون به عهده کلیه‌هاست. چنانچه کلیه‌ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان‌های بدن، به ویژه قلب مختل می‌شود.

مطالعات مختلفی برای درک ارتباط بین عملکرد کلیه و بیماری نقرس صورت گرفته است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان داد عملکرد ضعیف کلیه‌ها یک عامل خطر برای بیماری نقرس است. مطالعات دیگری نشان داد افزایش اسید اوریک در خون احتمال آسیب به کلیه‌ها را افزایش می‌دهد.

بر اساس نتایج مطالعات جدید محققان دانشگاه لیمریک در ایرلند، احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیه در  افراد مبتلا به نقرس ۲۹ درصد بیشتر است. این مطالعه نشان می‌دهد نقرس یک عامل خطر مستقل برای پیشرفت بیماری مزمن کلیه و نارسایی کلیه است و از آنجا که تعداد بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه روز به روز در حال افزایش است، درک عوامل خطر آن و پیشگیری بسیار موثر است.

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو