چه طور کاکتوس در حال مرگ‌مان را نجات دهیم؟

منبع: فرزند

178

1398/8/2

11:11


چه طور کاکتوس در حال مرگ‌مان را نجات دهیم؟

کاکتوس‌ها هم مانند گربه‌های خانگی‌مان هستند؛ درست است که توجه زیادی نمی‌خواهند اما این طور هم نیست که بتوانند به حال خود رها شوند و مشکلی برای‌شان پیش نیاید.

گیاهی که پژمرده شده یا شروع به قهوه‌ای شدن می‌کند تشنه توجه شما است. اگر به موقع متوجه نیاز گیاه‌درحال مرگ‌تان شوید می‌توانید آن را احیا کنید.

اگر چه مشکل کاکتوس‌در حال مرگ از گیاهی به گیاه دیگر متفاوت است اما اغلب در اثر چند دلیل معمول به وقوع می‌پیوندد. شرایط زیر را در گیاه بررسی کنید و تشخسص دهید مشکل کاکتوس شما کجاست؟

آب، آب و باز هم آب…

همانطور که همه می‌دانند کاکتوس‌ها خاک خیس را دوست ندارند و در صورتی که خاک‌شان برای مدت طولانی خیس بماند دچار پوسیدگی ریشه می‌شوند. اگر فکر می‌کنید دلیل حال بد کاکتوس‌تان پوسیدگی ریشه‌هایش است آن را به آرامی از خاک خارج کنید.

برای این کار صبر کنید تا خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه کاکتوس را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید.

سپس ریشه‌های گیاه را بررسی کنید. ریشه‌های سالم آبدار، ترد و سفید هستند. اگر ریشه‌های کاکتوس‌تان به رنگ قهوه‌ای یا سیاه درآمده اند و به نظر لهیده می‌رسند پس گیاه دچار پوسیدگی ریشه شده است.

ریشه‌های پوسیده کاکتوس را با کاردی تیز و استریل از گیاه جدا کنید تا پوسیدگی به دیگر ریشه‌های آن منتقل نشود. گیاه را در گلدانی کمی بزرگ‌تر که با خاکی تازه و تمیز پر شده بکارید.

حتما به این نکته توجه کنید که گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی بزرگ باشد. اگر گلدان زهکش ندارد به کمک میخ یا دریل در آن سوراخ ایجاد کنید در غیر این صورت کاکتوس را در آن نکارید. خاکی که برای کاشت گیاه استفاده می‌کنید هم باید مخصوص کاکتوس باشد و هم زهکشی خوبی داشته باشد.

اگر خاک کاکتوس ندارید یک قسمت شن را با دو قسمت خاک معمولی گیاهان خانگی ترکیب کنید و گیاه را در آن بکارید.

برای آنکه از ابتلای مجدد گیاه به پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید حواس‌تان به آبیاری گیاه باشد. تنها زمانی کاکتوس‌تان را آبیاری کنید که خاک گلدانش خشک شده باشد. اکثر کاکتوس‌هایی که در درون خانه نگهداری می‌شوند به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارند.

البته ممکن است مشکل، آبیاری کم باشد. اگر گیاه‌تان شل به نظر می‌آید و برگ‌هایش چروکیده شده ممکن است گیاه از کم آبی رنج ببرد.

اگر کاکتوس‌تان کاکتوس کریسمس است در بین دو آبیاری فضای اطراف گیاه را با اسپری آب مرطوب کنید. برخلاف دیگر کاکتوس‌ها زادگاه کاکتوس کریسمس مناطق مرطوب است.

از آفتاب بیش از حد اجتناب کنید

کاکتوس‌ها عموما بومی بیابان هستند به همین دلیل ممکن است فکر کنید هر چقدر هم که آفتاب مستقیم به آنها بتابد مشکلی نخواهند داشت، اما همیشه هم اینطور نیست.

گاهی تابش آفتاب مستقیم بیش از حد موجب سوختن کاکتوس‌تان می‌شود به خصوص اگر گیاه پشت پنجره قرار دارد و شیشه باعث شدت بیشتر نور آفتاب و جمه شدن گرما در محل می‌شود. اگر کاکتوس‌تان دارای نقاط سوخته یا خشک است است یا قسمتی از گیاه سوخته و قهوه‌ای شده، مشکل گیاه‌تان نور زیاد است.

در این حالت گیاه را به مکانی با نور کمتر منتقل کنید، مکانی که یا نور مستقیم نداشته باشد یا تنها صبح هنگام نور مستقیم داشته باشد و ظهر و بعد از ظهر سایه باشد. گیاه را از وسایل گرم کننده هوا دور نگه دارید چرا که هوای گرم یا باد گرم هم می‌تواند گیاه‌تان را بسوزاند. درست مانند گرمای زیاد، سرما و بادهای سرد هم می‌تواند به گیاه آسیب بزند.

رژیم غذایی مناسب

درست مانند دیگر گیاهان کاکتوس‌ها هم برای رشد به مواد غذایی نیاز دارند. یک گیاه سالم به خوبی از خود در برابر بیماری‌ها دفاع می‌کند و در کل مقاومت بیشتری دارد.

گیاهان گلدانی نسبت به گیاهانی که در باغچه کاشته می‌شوند به کود دهی بیشتری نیاز دارند چرا که در اکوسیستمی بسته زندگی می‌کنند و وقتی ذخیره غذایی خاک‌شان تمام شود جایگزین نمی‌شود.

برای تغذیه کاکتوس‌هاتان از یک کود مخصوص کاکتوس استفاده کنید. کودها ۱۰ ۱۰ ۱۰ هم انتخاب‌های خوبی هستند اما غلیظ اند و ابتدا باید به یک چهارم غلظتی که برای دیگر گیاهان آپارتمانی توصیه شده رقیق شوند.

اگر غلظت را تا این حد پایین بیاورید می‌توانید در فصل رشد فواصل کود دهی کاکتوس را کمتر کنید، مثلا ۱۰ روز یک بار. با فرا رسیدن فصل پاییز کود دهی را خیلی کمتر یا متوقف کنید. در زمستان به کاکتوس‌تان کود ندهید.

منبع: فوت و فن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو