جریمه دو برگی چیست و چه قوانینی دارد؟

منبع: آرگا

103

1398/8/2

17:30


ابلاغ جرائم و تخلفات رانندگی به چند صورت است و برای رانندگان متخلف بسته به شرایط قبوض تسلیمی، دوربینی، الصاقی و دوبرگی صادر می شود. در این مطلب به توضیح جریمه دو برگی خواهیم پرداخت.

پلیس به هنگام مواجه با تخلف یک راننده و یا براساس برخی شواهد و قرائن به منظور برسی خودرو و مدارک راننده، فرمان ایست می دهد، در صورت عدم توقف خودرو، جریمه دوبرگی برای راننده صادر می شود که برای آشنایی بیشتر با این جریمه و قوانین مرتبط با آن و همچنین نحوه اعتراض به این جریمه در ادامه می توانید همراه ما باشید.

جرایم رانندگی و قبوض جریمه

آشنایی با جریمه دو برگی

صادر شدن دو قبض جریمه برای راننده متخلف را جریمه دوبرگی می گویند و این امر زمانی اتفاق می افتد که پلیس به محض تخلف راننده، فرمان ایست می دهد، اما راننده عمداً یا سهواً به خاطر عدم رویت فرمان پلیس توقف نمی کند و به مسیرش ادامه می دهد، در این حالت به دلیل عدم توجه به دستور پلیس تخلفی دیگر صورت گرفته است که پلیس بدین منظور دو قبض جریمه را برای راننده خاطی در نظر می گیرد، جریمه دومین تخلف ۴۰ هزار تومان می باشد.

در صدور قبض جریمه با ابلاغ دو برگی، معمولا مشخصات راننده درج نمی گردد و به منظور اعمال قانون و پیگیری های بعدی، پلیس مشخصات ظاهری خودرو و راننده خاطی را، روی برگه جریمه یاداشت می نماید.

رانندگان متخلف برای هر یک از انواع قبوض جریمه ابلاغ شده به آنان به مدت ماه فرصت خواهند داشت، تا نسبت به پرداخت جرائم رانندگی خود اقدام نمایند، در غیر این صورت مبلغ قبص جریمه ابلاغ شده دو برابر خواهد شد.

اعتراض به جریمه دو برابری

نحوه اعتراض به این قبوض جریمه

در صورتی که راننده نسبت به قبض جریمه دو برگی و یا دیگر قبوض جریمه اعتراضی داشته باشد باید مراحل زیر را طی نمایید.

چنانچه شهروندی نسبت به قبض جریمه دوربینی صادر شده برای وی معترض باشد، باید تصویر تخلف صورت گرفته خود را در مرکز اجرائیات سراسر کشور مشاهده و رویت کند.

برای اعتراض به دیگر انواع قبوض جریمه، شهروندان باید مطابق ماده ۵ قانون رسیدگی، برای ثبت اعتراض خود به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه نمایند و پس از اقدام به تنظیم اعتراض و گزارش خود می توانند پاسخ این اعتراض خود را ظرف ۲۴ ساعت بعد و از سوی پلیس راهور نسبت دریافت کنند.

در صورتی که شهروند محترم مجددا به پاسخ دریافت شده معترض باشد، قادر خواهد بود برای بررسی اعتراض دوباره خود به مرکز رسیدگی به تخلفات مراجعه کند.

در رابطه با اعتراض به جریمه دو برگی باید خاطر نشان کرد که به دلیل احتمال خطا در عدم توقف کامل خودرو، معمولا امکان کاهش مبلغ جریمه یا حذف آن وجو دارد، زیرا نه خود راننده در مکان حضور داشته که قبض جریمه به او تسلیم گردد و نه این که خودرو متوقف گردیده تا قبض جریمه به آن الصاق گردد، بخصوص زمانی که دلایل کافی برای اثبات اشتباه وجود داشته باشد و با ارائه مدارک و یا مستندات بتوان ثابت کرد که در لحظه بروز تخلف، خودرو مورد نظر در جای دیگری بوده است.

نحوه اعتراض به جریمه دو برگی

برای اطلاع یافتن از دیگر مسائل و قوانین مرتبط با حوزه راهنمایی و رانندگی می توانید از مطالب پیشین آرگا در قسمت اطلاعات عمومی دیدن کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو