انتقال بیمه بدنه چه شرایط و مراحلی دارد؟

منبع: آرگا

118

1398/3/14

17:09


یکی از پرطرفدارترین نوع بیمه، بیمه بدنه می باشد که انتقال بیمه بدنه در صورت نیاز به خودرو جدید انجام داده می شود. در ادامه با شرایط و قوانین آن بیشتر آشنا می شوید.

بیمه بدنه یکی از انواع بیمه هایی می باشد که شخص در کنار بیمه ثالث آن را نیز خریداری می کند این بیمه بر خلاف بیمه ثالث اجباری نیست که دارندگان خودرو  زمانی که خسارتی به اتومبیل شان وارد شود و مقصر حادثه خودشان باشند می توانند از بیمه بدنه استفاده کنند اما بیمه ثالث برای جبران خساراتی می باشد که از اتومبیل راننده مقصر به طرف مقابل وارد می‌آید به همین دلیل منتقل کردن تخفیف بیمه بدنه برای بسیار از افرادی حائز اهمیت است که در ادامه مطلب به مراحل و شرایط انتقال بیمه بدنه می پردازیم.

انتقال بیمه بدنه

نحوه انتقال بیمه بدنه

بیمه بدنه در واقع بیمه نامه شخص مالک خودرو می باشد و زمانی که راننده مراقبت بیشتری از خودروی خود داشته است تخفیف بیمه بدنه محقق گشته است بنابراین این سوال در ذهن فرد ایجاد می شود که انتقال بیمه را در صورت نیاز به خودروی جدید انجام دهد زیرا چند سال با احتیاط رانندگی کرده است و هیچ گونه خساراتی نداشته است همچنین دارای تخفیفات چندین ساله بوده و دارای احتمال خسارت و یا تصادف کمتری برای شرکت بیمه می باشد و تخفیفات عدم خسارت بیمه بدنه بیشتری داشته است و تمایل دارند که این تخفیفات را به خودروی جدید منتقل کنند که این امر باعث کاهش هزینه بیمه می شود.

شرایط کلی انتقال بیمه

تخفیف بیمه بدنه به راننده دیگر انتقال داده نمی شود بلکه فروشنده خودرو می تواند بیمه نامه بدنه خود را با تمام تخفیفات به خودروی تازه ای که خریده است منتقل کند و فردی که مالک جدید اتومبیل است بیمه نامه بدنه دیگری را برای خودش خریداری کند و این نقل و انتقال باید ظرف مدت ۲۴ ساعت پس از فروش خودرو انجام شود و باید چند نکته مهم را به یاد داشته باشید:

  • حتما باید قبل از تاریخ انقضای بیمه بدنه اقدام به انتقال بیمه کنید.
  • زمانی که خودرویی که بیمه بدنه دارد را فروخته اید تا ۲۴ ساعت به شرکت بیمه اطلاع دهید.
  • زمانی که اعتبار بیمه بدنتان تمام شده است تا ۶ ماه زمان دارید تا بیمه بدنه را به خودرو دیگر منتقل کنید.
  • اگر بین دو خودرو اختلاف قیمت وجود دارد بیمه نامه جدید بر اساس ارزش خودروی جدید انجام می شود بنابراین اگر خودوی جدید گران تر باشد باید حق بیمه اضافی پرداخت شود و اگر ارزان تر باشد مبلغی به عنوان حق بیمه برگشتی از شرکت بیمه به شما پرداخت می‌شود.
  •  بیمه نامه بدنه قابل انتقال به غیر نمی باشد مگر با توافق نامه کتبی بیمه گذار والبته با رعایت شرایط کلی انتقال بیمه بدنه.
  • بیمه بدنه قابل انتقال به هر فردی نمی باشد، بیمه نامه خودرو برای خود بیمه گذار است و سند مالکیت می‌تواند ملاک مهمی برای انتقال بیمه نامه باشد.

بیمه خودرو

انتقال بیمه بدنه به خودروی جدید

اما اگر سابقه بیمه بدنه دارید و می‌خواهید سابقه تخفیفات این بیمه نامه را به خودروی دیگر منتقل کنید باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  •  در بیمه بدنه امکان انتقال همه تخفیفات چندساله به خودروی جدید با رعایت شرایط بیمه بدنه امکان پذیر می باشد.
  • بر اساس مالکیت خودرو انتقال بیمه از خودرویی به خودروی دیگر امکان پذیر است و باید برای جابه جایی تخفیفات بیمه بدنه مالک خودرو جدید باشد.
  • به منظور منتقل کردن بیمه بدنه به خودروی جدید به بازدید کارشناسان بیمه از خودروی جدید قبل از صدور بیمه نامه نیازمند می باشد.
  • اگر خودروی جدید از لحاظ ارزشی گرانتر باشد و قصد انتقال بیمه نامه قبلی را دارید ارزش خودروی جدید در بیمه نامه ثبت می شود.
  • اگر بیمه نامه قبلی شما اعتبار دارد و می‌خواهید بیمه بدنتان را منتقل کنید، بیمه نامه قبلی شما باطل شده و مابه التفاوت مبالغ حق بیمه باقی مانده به وی بازگردانده شده و در زمان صدور بیمه نامه جدید وی می‌تواند از مبلغ حق بیمه برگشتی استفاده کند.
  • در زمان انتقال بیمه بدنه به خودروی جدید حتما باید هر دو خودرو در یک گروه خودرویی باشند. طبقه بندی و یا گروه بندی خودروهای مختلف در شرکت‌های بیمه عبارتند از:
  • خودروهای کمتر از ۴ سیلندر مثل ام وی ام ۱۱۰
  • خودروهای ۴ سیلندر شامل پراید و پیکان
  • سایر خودروهای ۴ سیلندر مثل پژو ۲۰۶، رنو ساندرو و…
  • خودروهای بالاتر از ۴ سیلندر مثل ماکسیما، سانتافه و

انتقال تخفیف بیمه بدنه

اگر خودروی جدیدی خریده اید و یا خودرویی که بیمه بدنه دارد را فروخته اید و قصد انتقال تخفیف بیمه را دارید می توانید تخفیفات چند ساله بیمه بدنه را به راحتی منتقل کنید البته این امکان بین شرکت های بیمه نیز وجود دارد فقط کافی است که در زمان تمدید بیمه نامه بدنه‌تان درخواست تمدید بیمه نامه جدید را به  شرکت دیگر بیمه‌ای ارسال کنید بیمه نامه بدنه شما با همه تخفیفات قبل در شرکت جدید صادر می‌شود البته باید بدانید که این کار فقط با شرطی انجام پذیر است که مالک هر دو خودرو یک نفر باشد.

بیمه بدنه خودرو

نحوه انتقال بیمه به خریدار

منتقل کردن بیمه بدنه به خریدار جدید امکان پذیر می باشد ولی سابقه تخفیفات سال های قبل به خریدار جدید خودرو امکان پذیر نمی باشد.

برای مثال شما دارای خودرویی با بیمه بدنه با سابقه  ۳ سال تخفیف عدم خسارت هستید و این خودرو را در مرداد ماه می‌فروشید. تاریخ اعتبار بیمه نامه بدنه شما تا بهمن ماه همین سال می‌باشد، در این صورت بیمه بدنه به خریدار جدید منتقل می‌شود ولی وی می‌تواند از این بیمه نامه تا بهمن ماه استفاده نماید، اما امکان انتقال تخفیفات بیمه‌ای سال‌های قبل به خریدار جدید وجود ندارد.

انتقال بیمه به شرکت بیمه دیگر

درصورت داشتن بیمه بدنه اگر می خواهید شرکت بیمه را عوض کنید  این امکان وجود دارد که در زمان رسیدن تاریخ تمدید بیمه نامه بدنه درخواست تمدید و انتقال بیمه بدنه را به شرکت جدید بیمه ارسال نمایید که با تعویض شرکت بیمه همه تخفیفات بیمه بدنه سر  جای خود باقی می ماند و اگر قبل از تاریخ تمدید اقدام به تمدید و انتقال به شرکت بیمه جدید نمایید نیاز به بازدید خودرو توسط کارشناسان بیمه بدنه در شرکت جدید می‌باشد. اما اگر تاریخ تمدید شما گذشته است حتما بازدید کارشناسان از خودرو برای صدور بیمه نامه در هر حالتی چه شرکت قبلی بیمه بدنه و چه شرکت جدید لازم می‌باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو