مسافرت در دوران بارداری، پخته شود خامی؟

مسافرت در دوران بارداری، پخته شود خامی؟


منبع: نی نی بان

339

1398/3/14

18:09


 سفر کردن و مسافرت همیشه شیرین است. برای همین به سختی می‌توان از سفر و هیجانش گذشت اما گاهی اوقات باید عطای سفر را به لقایش ببخشید و برای مسافرت زمان دیگری را در نظر بگیرید. سفر در دوران بارداری همیشه با اما و اگرهای زیادی روبروست. اینکه یک زن باردار چه زمانی می‌تواند سفر برود و چه زمانی نمی‌تواند. با چه وسیله‌ای بهتر است به سفر برود و با چه وسیله‌ای بهتر است نرود اما به گفته پزشکان متخصص تمام این بایدها ونبایدها و اما و اگرها به خود زن باردار بستگی دارد. اگر زن بارداری مشکل خاصی نداشته باشد و به شرط اینکه قبل از برنامه‌ریزی برای مسافرت معاینه شود و اجازه سفر و نکته‌های لازم را دریافت کند، می‌تواند سفر برود. پس اگر شما در هفته اول بارداری هستید و برای یک سفر برنامه‌ریزی کرده اید حتما با پزشکتان مشورت کنید و بعد راهی سفر شوید. -در سه ماهه اول بارداری، همه چیز به خود زن باردار و وضعیت بدنی‌اش بستگی دارد. بهترین کار این است که به وضعیت بدنی خود توجه کنید. مسافرت‌های طولانی مدت با اتومبیل مناسب نیست چون خدای ناکرده احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. در ضمن در این سه ماه اصلا نباید وسایل سنگین مثل چمدان و کوله‌های پر از وسیله را کنید. ورزش، پیاده روی زیر نور آفتاب و خوردن غذاهای بیرون ممنوع است. پیاده روی های معمولی مشکلی ندارد اما پیاده روی هایی که همراه با بالا رفتن از صخره و تپه و پریدن از جوی آب و رد شدن از روی پلهای معلق است می تواند برای زن باردار خطرناک باشد.

مسافرت در دوران بارداری، پخته شود خامی؟

 
-لکه بینی در سه ماهه اول با خطر سقط همراه است که باید خانم باردار در چنین شرایطی از مسافرت صرفنظر کند. داشتن سابقه قبلی فشار خون در دوران بارداری، وجود حاملگی دو قلو و سابقه زایمان زودرس احتمال ایجاد خطراتی به دلیل مسافرت برای مادر باردار وجود می‌آورد. اگر شما هم یکی از این سوابق را دارید بهتر است مسافرت را بگذارید برای بعد از زایمان اگر سفرتان ضروری است و حتما باید راهی شوید قبل از هر حرکتی با پزشک مشورت کنید و وضعیتتان را شرح بدهید.
-در هفته‌های اول بارداری بهتر است با خودرو به مسافرت نروید. حرکات ماشین باعث خسته شدن و کمر درد می‌شود. حواستان باشد در سه ماه اول بارداری به هیچ وجه نباید تنهایی با خودرو مسافرت بروید کارشناسان معتقدند عکس العمل زنان باردار کندتر از دیگران است و احتمال تصادف بیشتر می‌شود اما اگر تنها نیستید و مجبورید با خودرو سفر کنید، بالشتکی پشت کمرتان بگذارید و هر ۲۰۰ کیلومتر توقف کرده و کمی راه بروید تا پاهایتان ورم نکند. اگر خسته شدید به هیچ وجه به رانندگی ادامه ندهید. حتی می توانید روی یک زیر انداز کنار جاده کمی دراز بکشید.

مسافرت در دوران بارداری، پخته شود خامی؟

 
-در طول زمان مسافرت کمربند ایمنی را به گونه‌ای ببندید که قسمت بلند آن بالای شکم و نوار پایینی آن زیر شکم تان قرار بگیرد. اگر کمربند ماشینتان خیل سفت و آزار دهنده است حتما قبل از سفر آن را تعمیر کنید. کمربند اگر روی شکم شما فشار بیاورد ممکن است در ترمزهای ناگهانی به جنین آسیب بزند. .می توانید از بالش های مخصوص گردن، برای راحتی سر در طول سفرهای جاده ای استفاده کنید. همچنین صندلی ماشین را به عقب برده و پاهای خود را دراز کنید تا کمتر خسته شوید. اگر کمربند ماشینی که می خواهید با آن مسافرت کنید موردی دارد حتما قبل از حرکت آن را تعمیر کنید.
- اگر چند هفته اول را بدون مشکل پشت سرگذاشته اید و بارداری شما تاکنون بدون هیچ خطر یا علامت تهدید کننده خاصی پیشرفته و پزشکتان نگرانی برای شما یا جنین ندارد، سفر با قطار در طی بارداری بی خطر است و نمی‌تواند مشکل خاصی برای شما ایجاد کند اما اگر در سه ماهه اول بارداری هستید و تهوع و استفراغ شدید دارید بهتر است سفر با قطار را تا ورود به سه ماهه دوم به تأخیر بیندازید. در سه ماه اول که حالت تهوع در خانم‌های باردار شدیدتر است، سفر با قطار و حرکت‌های یکنواخت آن می‌تواند وضعیت را بدتر کند. 
- اگرمسافرت با قطار را انتخاب کرده اید پس حتما این نکات را در نظر بگیرید؛ اگر سفرتان طولانی است حتما یک کوپه بگیرید و با قطار اتوبوسی مسافرت نکنید. شما در طول سفر احتیاج دارید که بعضی وقت‌ها دراز بکشید و از حالت نشسته خارج شوید، بهتر است از خانه با خودتان غذا ببرید تا دچار علائم گوارشی نشوید. هر چند وقت یکبار از جایتان بلند شوید، کمی به پاهایتان حرکت دهید، در سالن قدم بزنید و چند نرمش کششی آرام انجام دهید. اگر در راه رفتن مشکل دارید و نمی توانید تعادلتان را حفظ کنید به هیچ وجه بدون همراه قدم نزنید و تا سرویس بهداشتی نروید در این جور مواقع یک نفر باید حتما دست شما را بگیرد.
- اگربا قطار سفر می‌کنید وتنها هستید حواستان به چمدانها و وسایلی که می‌خواهید با خودتان ببرید، باشد. بهتر است یک چمدان کوچک چرخ دار انتخاب کنید تا مجبور نشوید آن را بلند کنید. برای اینکه چمدان را در بالای کابین بگذارید حتما از کارکنان قطار کمک بگیرید. اگر قطار برای استراحت در ایستگاههای میان راه ایستاد از زمان توقف آن مطمئن شوید که مجبور نشوید برای جا نماندن دنبال قطار بدوید. در بالا و پایین رفتن پله های قطار هم محتاط باشید. 

مسافرت در دوران بارداری، پخته شود خامی؟

 
- اگر با خودرو شخصی سفر می‌کنید باید حساب نشستن روی صندلی را داشته باشید. نرمشهای کششی ساده در داخل و خارج خودرو به بهبود جریان خون شما در بارداری کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد خون در اندام‌های انتهایی لخته شود و پایتان ورم کند. نرمشهای کششی هم اجازه نمی‌دهد عضلاتتان دچار گرفتگی شود. همچنین نشستن طولانی مدت در بارداری ریسک سوزش سر دل را افزایش می‌دهد که با تمرینات کششی ساده می‌توانید آن را مهار کنید. نرمشهای کشکشی هم خیلی سخت نیست. چند بار دستهایتان را بکشید و با پاهایتان نرمش کنید کافی است. 
-پوشیدن لباس راحت را در طول مسیر فراموش نکنید. اگر با خودرو شخصی به مسافرت می‌روید دو جفت کفش همراه داشته باشید. یک جفت دمپایی راحت برای توقف‌های سریع و مواقعی که می‌خواهید دستشویی بروید و یک جفت کفش با قوس مناسب برای مواقعی که باید کمی بیشتر قدم بزنید. کفشهای ناراحت ومجلسی و شیک را برای زمان خودش بگذارید.
- فرقی ندارد با چه وسیله‌ای سفر می‌کنید، قطار، خودرو یا هواپیما. خوردن آب زیاد در طول بارداری باعث می‌شود بیشتری به دستشویی بروید، این موضوع از لخته شدن خون در پای شما پیشگیری می‌کند چون برای دستشویی رفتن مجبور هستید از جایتان بلند شوید و کمی حرکت کنید. علاوه بر این رفتن به دستشویی در فاصله‌های زمانی کوتاه از عفونت ادراری و عفونت مثانه نیز پیشگیری می‌کند. پس در وسایل سفرتان چند بطری آب معدنی هم بگنجانید تا خیالتان از داشتن آب تمیز و گوارا راحت باشد.
- اگر به مسافرت رفتید، فقط در فعالیت‌ها و ورزش‌هایی مناسب با وضعیتتان شرکت کنید. اگر کنار دریا هستید، موج سواری نکنید یا اگر به شهر کوهستانی رفته اید کوهنوردی و اسکی نکنید. برخی از فعالیت‌ها مثل اسکی روی آب یا غواصی برای زنان باردار به خصوص در سه ماهه اول ایمن نیست. چشمه‌های آبگرم نیز می‌تواند جنین را با تهدید رو به رو کند، زیرا در سه ماهه اول بارداری دمای بسیار زیاد باعث اختلالات جسمی جنین می‌شود. بهتر است از رفتن به ارتفاعات زیاد خصوصاً ارتفاعاتی بیش از 3000 متر نیز خودداری شود. از شرکت در مسابقات دو و کوهنوردی و مسابقات طناب کشی و ... هر چیزی که می تواند به شما استرس و فشار وارد کند، دوری کنید.
- اگر می‌خواهید با هواپیما به سفر بروید نکته مهم این است که تا حد ممکن جایگاهی را در هواپیما انتخاب کنید که در طول پرواز راحت باشید. سعی کنید تا در وسط هواپیما بر روی بال که صاف‌ترین قسمت هواپیما ست و یا صندلی‌هایی که فضای بزرگی جلوی آنها وجود دارد، صندلی خود را رزرو کنید. صندلیهای کنار راهرو به دلیل اینکه عبور را برای خانمهای باردار راحت می‌کند می‌تواند گزینه خوبی باشد.

مسافرت در دوران بارداری، پخته شود خامی؟

 
- اگر پرواز شما طولانی است بهتر است ساعتی یک بار را به قدم زدن در راهرو کابین اختصاص بدهید. برای جلوگیری از ورم پاها و گرفتگی عضلات پاها، هر ۳۰ دقیقه یک بار پاهای خود را خم و راست کنید. همچنین می‌توانید برای دقایقی کفشهای خود را درآورید و پاها را روی سکوی زیر صندلی مقابل خود قرار بدهید. شلوارهای تنگ و پیراهنهای تنگ و چسبان هم نپوشید. لباس راحتی بپوشید تا در پرواز مشکلی پیش نیاید. 
-به خانمهای باردار توصیه می‌شود زمانی که در صندلی هواپیما قرار می‌گیرند، کمربند را از زیر شکم رد کرده سپس آن را ببندند. اگر کمربند صندلی شما خشک و سفت است و شکم شما را آزار می دهد حتما از مهماندار بخواهید که اندازه آن را برای شما تنظیم کند. نوشیدن مایعات به ویژه آب در طول سفر برای دفع اثرات آب و هوای خشک کابین فراموش نشود. 
 - بهترین زمان مسافرت برای زنان باردار سه ماهه دوم بارداری به خصوص هفته‌های 20 الی 27 بارداری است. توصیه می‌شود در سه ماهه سوم بارداری خانم باردار به مسافرت‌های طولانی نرود. از هفته 28 به بعد (ماه هفتم به بعد ) تمام خطوط هوایی برای اجازه سفر نامه پزشک متخصص زنان و زایمان را می‌خواهند و بعد از هفته 36 بارداری نیز عموما اجازه سفر هوایی داده نمی‌شود. پس بهتر است برنامه‌ریزی برای مسافرت را در این سه ماهه بی خطر انجام بدهید. 
-اگر سفر شما یک سفر معمولی نیست و می‌خواهید به یک منطقه بکر و کمتر توسعه یافته سفر کنید، حتما باید با یک دکتر متخصص در باره بهداشت مواد غذایی و ایمنی آب، اقدامات احتیاطی و همچنین بیماری‌های واگیردار آن منطقه مشورت کنید و در صورت لزوم دوره واکسیناسیون شما چک شود. پزشکان معتقدند واکسنی که از میکروب‌های کشته شده درست شده از جمله آنفولانزا و هپاتیت A مشکلی ایجاد نمی‌کند اما تزریق واکسن حاوی ویروس زنده از جمله تب زرد و یا سل برای مادر باردار ممنوع است. واکسن‌های زنده حاوی ویروس‌هایی هستند که ضعیف شده‌اند اما می‌توانند روی بارداری شما تأثیر بگذارند در حالی که واکسن غیر زنده حاوی میکرو ارگانیسم کشته شده است. اگر می‌خواهید به منطقه‌ای سفر کنید که برای ورود به آن تزریق واکسن حاوی ویروس زنده لازم است، بهتر است در مسافرت کردن تجدید نظر کنید. 
- اگر می‌خواهید به خارج از کشور سفر کنید این نکات را به یاد داشته باشید؛ به کشورهایی سفر کنید که شرایط بهداشت خوبی دارند و از نظر بیماری‌ها امن هستند زیرا تزریق برخی واکسن‌ها در زمان بارداری مجاز نیست. حداکثر تفاوت زمانی بین کشور شما و کشوری که قصد سفر به آنجا را دارید نباید بیشتر از ۴ ساعت باشد. مرتب آب معدنی بنوشید و غذاهای خام مصرف نکنید. اگر به کشورهای استوایی سفر می‌کنید مراقب پشه‌ها باشید. لباس بلند بپوشید و دستکش دست کنید. از رستورانهای بی نام ونشان و دستفروشها مواد غذایی نخرید. گوشت خام و بستنی‌های دست ساز هم نخورید. 

مسافرت در دوران بارداری، پخته شود خامی؟

 
- خیلی از خانمهای باردار نگران اشعه درهای امنیتی فرودگاهها و ایستگاههای قطار هستند اما کارشناسان معتقدند این اشعه خطری برای جنین و مادر ندارد. در سطوح پایین این امواج الکترو مغناطیس هیچ اشکالی برای مادر باردار ندارد و شما به راحتی و بدون نگرانی می‌توانید از این دستگاه‌ها و ایست‌های بازرسی عبور کنید. بعضی از مادرها فکر می‌کنند که این درهای امنیتی با استفاده از اشعه ایکس کار می‌کند، اشعه ایکس در فرودگاه‌ها فقط برای کنترل چمدان‌ها و وسایل مسافران استفاده می‌شود و روی بدن افراد انداخته نمی‌شود. 
- قبل از اینکه به سفر بروید یک کارت برای خودتان درست کنید و روی آن سن خودتان، تاریخ آخرین عادت ماهیانه، تاریخ زایمان، نتایج بارداری‌های قبلی، موارد احتمالی ابتلا به بیماری در دوران بارداری، نتایج آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها، حتی گروه خونی و Rh را در آن ذکر کنید، تا اگر خدای ناکرده مشکلی پیش آمد، نکته‌ای فراموش نشود. 
-اگر سفر شما دریایی است و خیلی دوست دارید در آب دریا شنا کنید، حتما قبل از هر کاری به پزشکتان زنگ بزنید و با او مشورت کنید. مراقب آب سرد و مکان‌های عمیق باشید. هرگز آنقدر شنا نکنید که خیلی خسته شوید. مراقب ضربه‌های آب هم باشید چون ممکن است باعث جدا شدن جفت شود. رفتن به سونا و جکوزی در سفر را فراموش کنید. استخرهای شلوغ هم مکان مناسبی برای شنا کردن نیستند.در استخرهای شلوغ امکان اینکه به شکم شما ضربه بخورد خیلی زیاد است پس بهتر است ازخیر شنا در مسافرت و البته استخرهای شلوغ بگذرید. 
-داروهایی که هر روز می‌خورید و قرصها ومکملهایتان را همراه داشته باشید. ممکن است در شهر یا کشوری که به آن سفر کرده اید داروهایی که پزشک متخصص برایتان تجویز کرده، پیدا نشود. اگر معمولا در طی سفر سردرد می‌گیرید، از دکترتان بخواهید یک مسکن مناسب دوران بارداری نیز به شما معرفی کند تا آن را همراه خود داشته باشید. اگر در فصل سرما به سفر می‌روید در باره داروهای سرما خوردگی و گلو درد مناسب بارداری با پزشک مشورت کنید. شاید در سفر شرایطی پیدا کنید که نیاز به مراقبت یا بررسی پزشکی داشته باشید به همین دلیل سعی کنید دفترچه بیمه تان را همراه داشته باشید. 
- رعایت بهداشت را در طول سفر جدی بگیرید. ژل ضدعفونی کننده دست باید همیشه همراهتان باشد. سیستم ایمنی شما در بارداری آسیب پذیر‌تر است و ممکن است شما را در معرض عفونت و بیماری قرار دهد به خصوص اگر به نقاط شلوغ و پر رفت و آمد سفر کرده باشید. همیشه یک یا دو بطری آب همراه داشته باشید. اگر در مسیرتان چشمه یا رودخانه بود به هیچ وجه آن آب را نچشید. آلودگی آب آشامیدنی در طی بارداری خیلی خطرناک است. میوه نشسته از درخت نچینید. در تابستان بیشتر باغدارها رختهایشان را سمپاشی می‌کنند. در طبیعت و کوه و دشت و دمن همه چیز زیباست، اما همه چیز تمیز و بهداشتی نیست به خصوص برای یک زن باردار.  درست است ممکن است میوه روی درخت را ببینید و دلتان بخواهد اما می توانید کمی صبر کنید. میوه را بچینید و با خودتان به محل اقامتتان بیاورید و بعد با آب بشویید و با خیال راحت میل کنید. هر نوع بیماری از جمله مسمومیتهای غذایی در زنان باردار خطرناکتر است، زیرا ویروسها می توانند از جفت عبور کرده و سلامتی جنین را تهدید کنند. بنابراین زنان باردار باید غذای خود را از مکانهایی که مورد تایید وزارت بهداشت است، تهیه کنند.
- خستگی و سرگیجه در طول بارداری طبیعی است. زمانی که با ماشین به سفر می‌روید حواستان به جریان هوای داخل ماشین باشید. شیشه‌ها را بالا نکشید. هوای داخل ماشین باید مدام در جریان باشد. بنابراین نکته مهم در طول سفر خوردن و نوشیدن مواد مغذی است. میوه‌ها و خشکبار از جمله این مواد هستند. می‌توانید برای خودتان آجیل شیرین و بدون نمک دست چین کنید و با میوه در ماشین میل کنید. از مصرف نوشابه و نوشیدنی‌ها قندی و قهوه و نسکافه بپرهیزید. در طول سفر دلتان شیرینی و شکلات می خواهد می توانید خلا این چیزهای خوشمزه را با توت خشک و برگه های زرد آلو و هلو پر کنید.
-آیا سفر با خودروی دارای کیسه هوا در طول بارداری خطرناک است؟ این سوال خیلی از خانمهای باردار است اما کارشناسان معتقدند ایربگ یا همان کیسه هوا برای محافظت از مادر و جنین لازم است. این کیسه‌ها جوری طراحی شده‌اند که وقتی کمربند ایمنی را بسته اید، بیشتر از شما مراقبت کنند. اگر خودتان رانندگی می‌کنید، کمربند ایمنی اجازه نمی‌دهد ضربه ناگهانی باعث برخورد شما با فرمان خودرو شده و کیسه هوا نیز ضربه وارد شده را پخش می‌کند تا شکمتان ضربه شدیدی نخورد. پس اگر ماشینتان کیسه هوا دارد اصلا از نشستن در صندلی جلو هراس نداشته باشید.
- این روزها شکمتان بزرگ شده است پس اگربه سفر می‌روید و قرار است خودتان رانندگی کنید بهتر است صندلی تان را کمی عقب بکشید تا شکمتان خیلی به فرمان خودرو نزدیک نباشد. البته در این شرایط دیدتان کمی کاهش پیدا می‌کند که برای حل کردن این مشکل می‌توانید یک بالش کوچکتر زیر باسنتان بگذارید تا بدنتان کمی بالاتر بیاید. پشت فرمان حتما کمربند ایمنی را ببندید و زمانی که ترمز می‌گیرید حواستان باشد شکمتان به فرمان ماشین برخورد نکند. 
- از مسافرت به ارتفاعات بالا خودداری کنید. کمبود اکسیژن هوا در ارتفاعات باعث کاهش اکسیژن خون و در نتیجه کمبود اکسیژن دریافتی جنین می‌شود. زنانی که در ارتفاعات زندگی می‌کنند برای جبران این کمبود اکسیژن تعداد سلول‌های خون بالاتری دارند ولی بدن سایر افراد با این محیط سازش ندارد. این ممنوعیت شامل پله نوردی هم می‌شود. بعضی از مکانهای تاریخی در ایران و کشورهای توریستی در دل کوه ساخته شده است اما به جای اینکه کوهنوردی کنید باید پله نوردی کنید. 
- اگر سفر شما دریایی است و باید با کشتی سفر کنید ،یک مسافرت دریایی کوتاه‌مدت در دوران بارداری مشکلی برایتان به وجود نمی‌آورد. البته کشتی هم حرکت‌های خودش را دارد، ضمن اینکه اگر مدت سفرتان طولانی باشد جریان آب‌ودریا هم ممکن است شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. این وسیله هم از ماه ششم بارداری به بعد توصیه نمی‌شود.
 

مسافرت در دوران بارداری، پخته شود خامی؟

-اگر در اواخر سه ماهه دوم حاملگی هستید، بهتر است یک سونوگرافی قبل از سفر انجام دهید که مطمئن شوید دچار وضعیت جفت سر راهی نیستید. جفت سر راهی به وضعیتی گفته می‌شود که جفت بخشی از دهانه گردن رحم را می‌بندد یا همه آن را به طور کامل می‌پوشاند. گردن رحم در بخش انتهایی رحم قرار گرفته و اگر جفت دهانه رحم را به طور کامل یا ناقص ببندد ممکن است مادر در طول بارداری یا زایمان دچار خون ریزی شدید شود. جفت سر راهی ممکن است تا هفته بیست و هفت بارداری هیچ علامت خاصی برای شما ایجاد نکند و یک دفعه از هفته 28 به بعد باعث خون ریزی شدید شوید. بنابراین لازم است قبل از سفر سونوگرافی برایتان انجام شود. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو