قرص نئوتادین؛ موارد مصرف، تداخل دارویی و عوارض آن

قرص نئوتادین؛ موارد مصرف، تداخل دارویی و عوارض آن


منبع: ستاره

351

1398/8/3

23:36


قرص نئوتادین (Neotadin) با نام دیگر دس لوراتادین، از داروهای آنتی‌هیستامین است که به منظور کاهش علائم آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلودرد، خشکی دهان و خستگی برخی از عوارض مصرف این داروست.

آبریزش بینی

ستاره | سرویس سلامت - یکی از مشکلاتی که افراد با تغییر فصل‌ها با آن مواجه می‌شوند، حساسیت‌های فصلی است. این عارضه معمولا با عطسه و آبریزش بینی همراه است. داروهای ضد حساسیت می‌توانند در کاهش علائم آلرژی یا حساسیت کمک‌کننده باشند. معمولا افراد این داروها را با نام عمومی آنتی‌هیستامین می‌شناسند. آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند التهاب را متوقف کنند. یکی از این داروها قرص نئوتادین است که در ادامه قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم.

در این مطلب می‌خوانید:


علت ابتلا به حساسیت

در فصل بهار گیاهان رشد می‌کنند، گل‌ها شکفته می‌شوند و درختان برگ‌های تازه می‌دهند، اما اگر شما حساسیت فصلی داشته باشید این شروع دوباره زندگی می‌تواند بیشتر شما را بترساند تا اینکه شما را خوشحال کند. چرا که به محض بیرون رفتن از خانه شروع به عطسه کردن می‌کنید و دچار گرفتگی بینی می‌شوید. به علاوه چشم‌هایتان هم متورم شده و از آن‌ها اشک می‌ریزید و گلویتان دچار خارش می‌شود. برای شما و میلیون‌ها نفر دیگر این یک حساسیت فصلی است، اما دلیل این اتفاقات چیست؟ پاسخ در درون شماست. حساسیت فصلی که به آن تب یونجه هم می‌گویند عکس‌العمل بیش از حد سیستم ایمنی بدن است که در حقیقت خطرناک و مضر نیست. گرده‌های گیاهان و درختان یا کپک‌ها راه خود را به سوی مخاط بینی پیدا می‌کنند و بدن ما به این مسافران بی‌ضرر مانند باکتری‌های عفونی حمله می‌کنند.
سیستم ایمنی بدن قابلیت یادآوری دارد. به این معنا که اگر ماده خارجی به عنوان عاملی تهدیدکننده شناسایی شود؛ گلبول‌های سفید نوعی پادتن خاص ترشح می‌کنند که در حمله بعدی آن‌ها را شناسایی کنند. این باعث می‌شود که سلول‌های بدن مواد شیمیایی ملتهب کننده مانند هیستامین آزاد کنند که همین امر باعث ایجاد علائمی مثل عطسه و خارش می‌شود. آلرژی در برخی خانواده‌ها شیوع بیشتر دارد و به همین دلیل می‌تواند زمینه ارثی هم داشته باشد. البته محیط زندگی هم در بروز آلرژی بی‌تاثیر نیست. زندگی در محیط آلوده یا پر از گرد و غبار می‌تواند سیستم ایمنی را تحریک کرده و ایجاد حساسیت کند.

خارش بدن

 

معرفی قرص نئوتادین

قرص نئوتادین (Neotadin) با نام دیگر دس لوراتادین، از داروهای آنتی‌هیستامین است که به منظور کاهش علائم آلرژی در بینی و دیگر بخش‌های بدن استفاده می‌شود و معمولا باعث از بین رفتن یا کاهش التهاب مخاط بینی آلرژیک می‌شود. همچنین از این دارو برای درمان خارش ناشی از کهیر هم استفاده می‌شود. نئوتادین در کوتاه‌ترین زمان ممکن اثر کرده و اثر آن بیش از یک شبانه‌روز باقی می‌ماند. در واقع یکی از ویژگی‌های اصلی این داروی آلرژی شروع اثر سریع آن است، به طوری‌که علائم آلرژی در کمتر از یک ساعت پس از مصرف، کنترل می­­‌شود.

نئوتادین یکی از داروهای بدون نسخه است و به آسانی می‌توانید آن را از داروخانه تهیه کنید. هر قرص نئوتادین حاوی ۵ میلی‌گرم دس لوراتادین است و در نوارهای ۱۰ عددی قرص و جعبه ۲۰ عددی در داروخانه ها به فروش می‌رسد. علاوه بر قرص، نئوتادین به صورت شربت نیز وجود دارد که بیشتر برای کودکان تجویز می‌شود. شربت نئوتادین به‌صورت شربت شفاف، زرد کم‌رنگ و با طعم و بوی میوه است. این دارو توسط داروسازی دکتر عبیدی تولید و عرضه شده است.
 

نام های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های دیگر
دس لوراتادین
موارد مصرف کاهش علائم حساسیت‌ها
عوارض گلودرد، خشکی دهان، درد عضلات، خستگی، خواب‌آلودگی، افزایش درد قاعدگی
 تداخل دارویی
کتوکونازول، اریترومایسین، آزیترومایسین، آتورواستاتین، لدیپاسویر، لوپیناویر، اومبیتاسویر، پاریتاپرویر، ریتوناویر، ساکویناویر، دروندارون،تاکرولیموس، تاموکسیفن، سانیتینیب، واندتانیب، ومورافنیب، لاپاتینیب، فلوکستین، سایمتیدین


مقدار و نحوه مصرف

مقدار مصرف این دارو برای هر فردی متفاوت بوده و با توجه به سن، میزان شدت علائم، واکنش به اولین دوز مصرفی و شرایط پزشکی، تعیین می‌شود. به طور معمول نئوتادین طبق دستور زیر مصرف می‌شود:
  • افراد ۱۲ سال به بالا: یک عدد قرص ۵ میلی‌گرمی در روز.
  • کودکان ۶ تا ۱۱ ساله: یک عدد قرص ۲.۵ میلی‌گرمی در روز.
  • کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله: این دارو برای این سنین توصیه نشده است.

قرص نئوتادین

نکات قابل توجه در ارتباط با مصرف قرص نئوتادین

  • این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک، استفاده کنید.
  • اگر به قرص نئوتادین یا هریک از ترکیبات موجود در آن حساسیت دارید؛ نباید از آن استفاده کنید. همچنین در صورت داشتن هرگونه حساسیت دارویی، با پزشک مشورت کنید.
  • در صورتی که پس از مصرف این دارو دچار گرفتگی شدید معده، تنگی نفس یا درد شدید، به پزشک معالج خود اطلاع دهید. همچنین در صورت مشاهده بثورات پوستی، کهیر و یا هر گونه واکنش آلرژیک به این دارو، از مصرف دارو خودداری و به پزشک، مراجعه کنید.
  • فهرست تمامی داروهای خود را (چه گیاهی و چه شیمیایی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی داروها، اثرگذاری داروی نئوتادین را کاهش یا افزایش دهند.
  • اگر باردار هستید؛ بدون مشاوره با پزشک خود، شروع به مصرف این دارو نکنید.
  • مادران بارداری که با شیر خود فرزندشان را تغذیه می‌کنند باید در مورد خطرات و مزایای استفاده از قرص نئوتادین با پزشک خود، صحبت کنند.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید. اما در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را استفاده نکرده و دوز بعدی را نیز دو برابر نکنید.
  • مصرف قرص نئوتادین و سایر داروهای مشابه، احساس خواب آلودگی در فرد ایجاد می‌کنند. از این‌رو نباید در طی درمان با آن‌ها رانندگی کنید.
  • در دوره مصرف این دارو، الکل مصرف نکنید.
  • چنانچه با مصرف این دارو دچار ضایعه پوستی، خارش شدید، کهیر و یا تورم لب، زبان، صورت و گلو شدید؛ باید سریعا به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید.
  • در صورتی که به اختلال حافظه یا عدم توانایی خواندن مطالب مبتلا هستید؛ قبل از مصرف داروی نئوتادین با پزشک، مشورت کنید.
  • اگر به بیماری‌های دیگری مبتلا هستید یا ملزم به رعایت رژیم کم نمک، کم قند یا هرگونه رژیم خاص دیگر هستید؛ قبل از مصرف داروی نئوتادین، با پزشک در این رابطه صحبت کنید.
  • افراد با اختلال عملکرد کبدی یا کلیوی، نباید از این دارو استفاده کنند.
  • این دارو ممکن است در نتایج آزمون‌های پوستی که برای تشخیص آلرژی انجام می‌گیرد، تأثیر بگذارد. بنابراین لازم است قبل از انجام هرگونه آزمون، پزشک را از مصرف این دارو مطلع نمایید.

 

درمان حساسیت فصلی با راهکارهای خانگی

 

رفع حساسیت فصلی با راهکارهای خانگی

علاوه بر مصرف دارو، حساسیت یا آلرژی فصلی را می‌توان با راهکارهای خانگی نیز، درمان کرد. اگرچه در خیلی مواقع آلرژی فصلی با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود اما به طور کلی علائم آلرژی فصلی شامل عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش بینی، سرفه و گرفتگی گلو است. برای رفع این علائم که گاه بسیار کلافه‌کننده می‌شود؛ باید به خوراکی‌های مفید در این زمینه روی آورید. یکی از درمان‌های معروف و کم‌هزینه در زمینه رفع حساسیت فصلی، استفاده از پیاز است. پیاز غنی از کورستین و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که می‌تواند خطر ابتلا به آلرژی فصلی و همچنین علائم آن را کاهش دهد. برای آشنایی با سایر روش‌ها و گیاهان دارویی بهتر است لینک زیر را مطالعه کنید.

 

 بیشتر بخوانید: درمان آلرژی فصلی با استفاده از روش‌های خانگی

 

سخن آخر

عطسه‌های مداوم و پشت سر هم آن هم در مقابل دیگران برای هیچ کسی چندان خوشایند نیست، اما حساسیت از آن بلاهایی است که نمی‌توان به آسانی از آن فرار کرد. بر طبق مطالعات از هر پنج نفر، یک نفر به بیماری آلرژی مبتلاست. به هر حال ممکن است شما هم چند روزی در سال را، مخصوصا به هنگام تغییر فصل، درگیر این موضوع باشید. در چنین شرایطی شاید بهترین تصمیم استفاده از داروهای ضدحساسیت باشد. یکی از این داروها، نئوتادین است، برای آشنایی بیشتر با سایر داروهای ضد حساسیت توصیه می‌کنیم مطلب معرفی برخی از انواع قرص ضد حساسیت را مطالعه کنید.

این داروها با اسامی مختلفی در داروخانه‌ها وجود دارند که بهتر است پزشک با توجه به شرایط بیمار، هر کدام را که صلاح بداند، تجویز کند. آیا شما هم تجربه استفاده از این چنین داروهایی را داشته‌اید؟ آیا مصرف آن‌ها برای شما نتیجه بخش بوده است؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو