تو این شرایط لطفا به جای صحبت سکوت کنید !

تو این شرایط لطفا به جای صحبت سکوت کنید !


منبع: نمناک

104

1398/8/4

10:00


همه ما باید بدانیم در برخی شرایط قبل از صحبت کردن باید خوب فکر کنیم و یا سکوت کنیم تا تنش و درگیری به وجود نیاید.

تو این شرایط لطفا به جای صحبت سکوت کنید !

شرایطی که بهتر است سکوت کنیم و هیچ نگوییم

دانستن آنچه که باید بگویید بسیار مهم است اما دانستن این نکته که چه زمانی باید سکوت کنید ، بسیار با اهمیت تر است . قبل از این که بخواهیم با سخنان خود دل کسی را بشکنیم ، بهتر است به یاد این سخن شاعر معروف صوفی رومی بیافتیم که می‎ گفت:" هرچه ساکت تر باشید ، بیشتر و بهتر می‎ توانید گوش کنید".

همچنین زمانی که بیشتر و بهتر گوش دهیم و کمتر سخن بگوییم ، درگیری و تنش کمتری به وجود خواهد آمد . در این قسمت از نمناک ، لیستی از موقعیت هایی که بهتر است در آن ها سکوت کنیم آورده شده است .

9 موقعیتی که بهتر است در آن جلوی زبان خود را بگیریم و سکوت کنیم

1. زمانی که سخنانمان باعث عصبانیت شخصی دیگر می ‎شود

در حین مشاجره با شخصی دیگر، سکوت کردن به شما کمک می ‎کند تا صحبت های شخص مقابل را بهتر گوش کنید و همچنین این فرصت را به شما می ‎دهد تا نسبت به حرف ها و واکنش هایی که می ‎خواهید نسبت به حرف ها و رفتار شخص مقابل از خود نشان دهید بیشتر فکر کنید و بهتر است قبل از گفتن هر حرفی 5 ثانیه سکوت کنید تا بتوانید جوانب مختلف سخنان خود را به خوبی بسنجید.

در بعضی شرایط همدلی نشان دادن ، بهتر از تصدیق حرف طرف مقابل است برای مثال وقتی دوستتان به شما می ‎گوید که موهایش امروز ظاهر مناسبی ندارند و شما نیز با او هم عقیده هستید ، بهتر است به جای تایید حرف او، به او بگویید:مناسب نگه داشتن ظاهر مو در هوای سرد و یا گرم کار سختی است . نشان دادن همدلی در چنین شرایطی از بروز هرگونه درگیری احتمالی جلوگیری می‎ کند .

شرایط سکوت

2. زمانی که می ‎خواهید اشتباه کسی را اصلاح کنید

حتی اگر قصد شما کمک کردن به شخصی باشد که در انجام کاری اشتباه می ‎کند، بهتر است سکوت کنید، خصوصا اگر طرف مقابلتان را به خوبی نمی‎ شناسید . ترک بعضی عادات اشتباه برای برخی افراد دشوار است و در صورت تذکر اطرافیان باعث ایجاد خشم و ناراحتی در آن ها خواهد شد.

3. اگر سخنانتان باعث عصبانی تر شدن خودتان می ‎شود

عصبانی کردن بیش از حد خودتان در شرایط تنش زا نه تنها به حل کردن مشکلات با طرف مقابلتان کمکی نخواهد کرد، بلکه باعث بیشتر شدن مشکلات و سوء تفاهمات نیز خواهد شد . در چنین شرایطی که حرف زدن تنها باعث بدتر شدن اوضاع می‎ شود، بهتر است سکوت کنید .

همچنین در برخی شرایط که بحث کردن با طرف مقابل برای شما فایده ای ندارد و در نهایت به چیزی که می‎خواهید نمی ‎رسید، بهتر است انرژی خود را هدر ندهید و از بحث کردن بی دلیل خودداری کنید .

سکوت در این زمان

4. اگر فقط به خاطر صحبت کردن با طرف مقابل ، حرف می ‎زنید

اولین قانون درست صحبت کردن این است که بی دلیل سخن نگویید و اگر سخنانتان به اطرافیان کمکی نمی ‎کند، از گفتن آن ها صرف نظر کنید . معمولا در مدرسه و یا محل کار با این نوع الگو صحبت کردن مواجه شده اید ، برای مثال، وقتی یک جلسه درسی و یا کاری به پایان می ‎رسد، طرح سوالی بی جا ممکن است باعث کش پیدا کردن بی دلیل آن جلسه شود و اکثر افراد از چنین شخصی متنفر هستند، پس بهتر است شما چنین شخصی نباشید .

5. زمانی که سخنانتان باعث رنجش و آزار دیگران می‎ شود

ما گاهی اوقات ممکن است بدون این که بخواهیم و یا متوجه شویم، با سخنانمان سبب رنجش و آزار اطرافیان خود شویم پس بهتر است قبلا از زدن هر حرفی ، خوب فکر کنیم و جوانب مختلف سخنان خود را بسنجیم تا ناخواسته باعث ایجاد ناراحتی و رنجش در وجود عزیزان خود نشویم .

ناراحت کردن اطرافیان

6. هنگامی که سخنانتان باعث کشیده شدن پای شخصی دیگر به مکالمه‎ تان می ‎شود

طبق آنچه در این بخش از نمناک می خوانید دانستن اسرار دوستانتان، شما را به آن ها نزدیک تر می ‎کند اما صحبت کردن درباره اسرار افراد دیگر کار ناپسندیده ای است که می‎ تواند منجر به ایجاد شایعات بی پایه و اساس درمورد آن ها شود. هیچ کس از باطن زندگی دیگری خبر ندارد، بنابراین نمی‎ توانید دیگران را به راحتی مورد قضاوت قرار دهید .

7. زمانی که شخصی قصد قلدری کردن با شما را دارد

صحبت کردن با این گونه افراد فقط باعث بیشتر شدن احتمال تنش و درگیری احتمالی می ‎شود و همچنین تلاش برای اصلاح رفتار این گونه افراد کاملا بی نتیجه است و کارآیی مناسبی نخواهد داشت . بهتر است در برخورد با چنین افرادی، سلامت روان خود را در نظر بگیرید و از ارتباط برقرار کردن با آن ها خودداری کنید .

بهترین زمان سکوت

8. هنگامی شخص مقابل شما را نادیده می‎ گیرد

برخی افراد در شرایط ناراحتی و دلخوری از کسی از الگوی رفتاری سکوت استفاده می ‎کنند، به این معنا که در مورد مشکلات خود صحبت نمی‎ کنند و درصدد حل مشکلات بر نمی ‎آیند. در این شرایط بهتر است ابتدا با آن شخص به گفتگو بپردازید و در صورت عدم تلاش دو طرفه برای حل مشکلات به وجود آمده، آن شخص را از توجه خود محروم کنید .

اگر نمی ‎توانید از گفتگو با هم بهره مند شوید، به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید و در صورت صلاح دید او این رابطه سمی را کنار بگذارید .

9. هنگامی که سخنانتان باعث تخریب احساسات دیگری می ‎شود

این نکته بسیار حائز اهمیت است که از اظهار نظر در مورد مسائلی که ممکن است باعث تخریب احساسات دیگران می ‎شود ، خودداری کنید. همه ما دارای برخی ویژگی های منفی هستیم و بنابراین نباید در مورد ویژگی های منفی اطرافیانمان اعتراض کنیم و بهتر است اگر چیز خوبی برای گفتن نداریم سکوت کنیم و قبل از گفتن هر چیزی آینده رابطه خود با شخص مقابل را در نظر بگیریم .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو