7 آزمایش پزشکی که هر بزرگسال باید انجام دهد

7 آزمایش پزشکی که هر بزرگسال باید انجام دهد


منبع: بیتوته

85

1398/8/4

10:12


7 آزمایش پزشکی که هر بزرگسال باید انجام دهد



 

مهم نیست سن شما چقدر است ، همیشه لازم است که از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید. اما برای حفظ سلامتی تلاش زیادی لازم است و بخشی از این تلاش ها انجام آزمایشات غربالگری مناسب است. 

 

در این مطلب لیستی از آزمایشات غربالگری را جمع آوری کرده ایم که اگر می خواهید خطر ابتلا به بیماری های خاص را کاهش دهد زودتر از موعد انجام دهید.

 

1. بررسی های پوستی

آزمایش  پاپ اسمیر, بیماری التهابی کبد

کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پوست دارند باید حتما بررسی شوند

 

براساس نتایج تحقیق انجام شده توسط انجمن سرطان آمریکا ، هر سال حدود 3.3 میلیون آمریکایی مبتلا به سرطان پوست تشخیص داده می شوند. برای اینکه در امان باشید ، یکبار در سال از 18 سالگی خود را بررسی کنید. غربالگری توسط یک پزشک متخصص براساس عوامل خطر بیمار است. 

این عوامل خطر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قرار گرفتن قابل توجه در معرض آفتاب

سابقه خانوادگی سرطان پوست

پوست روشن

وجود خال های غیرمعمول متعدد

تاریخچه چندین آفتاب سوختگی تاول زده ، به ویژه در اوایل زندگی.

یک متخصص پوست و مو دارای مجوز، پوست را در کل بدن (از جمله پوست سر ، دستگاه تناسلی و بین انگشتان پا) بررسی می کند و به دنبال رشد مشکوک ، خال یا ضایعات می باشد.

 

2. بررسی کلسترول 

آزمایش  پاپ اسمیر, بیماری التهابی کبد

همه بزرگسالان بالای 35 سال باید کلسترول خود را هر 5 سال یکبار بررسی کنند

 

کلسترول با آزمایش خون اندازه گیری می شود و پزشک ممکن است از شما بخواهد که قبل از انجام آن 9 تا 12 ساعت غذا نخورید. به طور کلی ، یک تست کلسترول میزان کلسترول تام ، کلسترول HDL (خوب) ، LDL (کلسترول) و تری گلیسیرید را اندازه گیری می کند. کلسترول سالم باید زیر 200 میلی گرم در لیتر باشد. طبق اعلام انجمن قلب آمریکا (AHA) ، همه بزرگسالان بالای 35 سال باید کلسترول خود را هر 5 سال یکبار بررسی کنند. اگر عوامل خطر خاصی از جمله مواد زیر وجود داشته باشد ، غربالگری باید از 20 سالگی شروع شود.

دیابت

سیگار کشیدن

BMI بالای 30 

سابقه خانوادگی سکته مغزی

بستگان درجه یک که دچار حمله قلبی شده اند.

  

3. معاینه لگن و پاپ اسمیر

آزمایش  پاپ اسمیر, بیماری التهابی کبد

پاپ اسمیر برای بررسی علائم سرطان دهانه رحم انجام می شود

 

هر زن 21 سال به بالا باید هر 3 سال یکبار  معاینه لگن یا پاپ اسمیر انجام شود. این آزمایش برای بررسی علائم سرطان دهانه رحم انجام می شود.

 طبق آمار ، طی 50 سال گذشته ، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری به لطف پاپ اسمیر بیش از 74 درصد کاهش یافته است. 

 

4 - دیابت

آزمایش  پاپ اسمیر, بیماری التهابی کبد

فشار خون بالاتر از 135/80 ممکن است علامت دیابت باشد

 

همه بزرگسالان باید حداقل 2 بار در سال برای دیابت چک شوند زیرا این بیماری در سنین پایین هیچ علائمی را نشان نمی دهد اگر هر یک از علائم اولیه زیر را داشته باشید ، قطعاً باید مورد آزمایش قرار بگیرید ، از جمله:

تشنگی شدید

همیشه احساس خستگی می کنید

حتی بعد از خوردن غذا احساس گرسنگی می کنید

تاری دید

ادرار بیشتر از حد معمول

زخم ها یا بریدگی هایی دارید که بهبود نمی یابد

فشار خون بالاتر از 135/80 ممکن است علامت دیابت باشد. آزمایش دیابت ممکن است شامل یک آزمایش خون هموگلوبین A1C ، یک آزمایش قند خون ناشتا (FPG) یا یک تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) باشد.

 

5- هپاتیت

آزمایش  پاپ اسمیر, بیماری التهابی کبد

بسیاری دیگر از مردم حتی نمی دانند که به هپاتیت مبتلا هستند

 

هپاتیت به یک بیماری التهابی کبد اشاره دارد. این بیماری معمولاً در اثر عفونت ویروسی ایجاد می شود ، اما علل احتمالی دیگر هپاتیت نیز وجود دارد.

در بسیاری از افراد ، بیماری کبد می تواند یک بیماری خاموش باشد. اگر علائمی ندارید ، هپاتیت C می تواند سیستم ایمنی بدن شما را از بین ببرد و در صورت عدم درمان ممکن است منجر به سیروز یا سرطان کبد شود.

 

براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، در حال حاضر تقریبا 4.4 میلیون آمریکایی با هپاتیت مزمن B یا C. زندگی می کنند. بسیاری دیگر از مردم حتی نمی دانند که به هپاتیت مبتلا هستند. 5 نوع هپاتیت ، هپاتیت A ، هپاتیت B ، هپاتیت C ، هپاتیت D  و هپاتیت E وجود دارد . حداقل سالی یکبار می توانید آزمایش کنید.

 

6. سرطان خون 

آزمایش  پاپ اسمیر, بیماری التهابی کبد

سرطان خون اغلب با آزمایش خون ساده قابل تشخیص است 

 

برای تشخیص زودرس سرطان خون لازم است یک تحلیل کلی از خون شما انجام شود. 137 نوع مختلف سرطان خون وجود دارد اما 3 نوع اصلی آن لوسمی ، لنفوم و میلوما است.

سرطان خون اغلب با آزمایش خون ساده قابل تشخیص است که به تشخیص موارد زیر کمک می کند: 

برای کمک به تشخیص برخی از سرطانهای خون ، از جمله سرطان خون و لنفوم.

دریابید که سرطان به مغز استخوان گسترش یافته است یا خیر.

تعیین کنید که بدن فرد چگونه درمان سرطان را کنترل می کند.

برای تشخیص سایر شرایط غیر سرطانی.

 

7. آزمون تراکم استخوان

 

هرگز برای چک کردن چگالی استخوان دیر نیست. براساس بنیاد ملی پوکی استخوان ، این ضعف فلج کننده استخوانها تقریباً 10 میلیون آمریکایی مسن را که 80٪ آنها زن هستند ، درگیر می کند. شما فقط باید نمونه ادرار خود را آزمایش کنید که چه میزان استخوان را در هر سال از دست می دهد و به دنبال آن اشعه ایکس (آزمایش DXA) سالانه اندازه گیری می شود. اگر اشعه X شما نشان دهد استئوپنی ، حالت قبل از پوکی استخوان با تراکم استخوانی کم است ، پزشک توصیه می کند روزانه حداقل 1000 میلی گرم کلسیم و 400 تا 800 IU ویتامین D مصرف کنید. این تست برای همه بزرگسالان بسیار توصیه می شود.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو