راه‌های مقابله با بی‌احترامی‌های خانواده‌ی همسر

منبع: بیتوته

72

1398/8/4

10:13


راه‌های مقابله با بی‌احترامی‌های خانواده‌ی همسر



بی‌احترامی‌ خانواده‌ی همسر, بی‌احترامی‌های خانواده‌ی همسر, مقابله با بی‌احترامی‌های خانواده‌ی همس

بی‌احترامی‌ خانواده‌ی همسر

 

خانواده در بین ما ایرانی ها از ارزش و احترام خاصی بهره مند است و حتی در زمان ازدواج سعی داریم محبّت و عنایت و توجه خویش را علاوه بر والدین خود به والدین همسر هم مبذول کنیم. ولی کم هم نیستند عروس و داماد هایی که همچنان با مشکلات و مسائل متعددی در مورد خانواده همسرشان مواجهند و راهکار های موفق را در این میان نمی دانند.

 در بسياري مواقع به علت محبتی که در روابط ایجاد می شود حتی بسياري از اشخاص پدر و مادر همسرشان را هم مثل پدر و مادر خویش خطاب قرار می‌دهند و احترام لازم را برای آن ها قایلند.

 

ولی کم هم نیستند عروس و داماد هایی که همچنان با مشکلات و مسائل متعددی در مورد خانواده همسرشان مواجهند و راهکار های موفق را در این میان نمی دانند. درصورتی که بعد از گذشتن زمانی کافی هم چنان خانواده همسر نمی توانند ازدواج شما را در واقعیت بپذیرند و توقعات آن ها در این روابط جدید تغيير نکرده باید راه حل های دیگری را امتحان کنید.

 

علایمی که نشان می‌دهند خانواده ی همسرتان رفتار های نادرستی دارند

- سعی می کنند شما و همسرتان را به جان هم بیندازند

- در تصمیم گیری ها و انتخاب های دو نفره تان مداخله می کنند

- عمدا کاری می کنند یا حرفی می زنند که احساس بدی پیدا کنید

- به حریم شخصی تان احترام نمی گذارند

- درصورتی که مادر همسرتان عادت دارد بدون اطلاع قبلی به دیدن تان بیاید یا پدر همسرتان علاقمند است همه ی آخر هفته ها را با همسرتان سپری کند.

- شما را نادیده می گیرند.

 

بی‌احترامی‌ خانواده‌ی همسر, بی‌احترامی‌های خانواده‌ی همسر, مقابله با بی‌احترامی‌های خانواده‌ی همس

راه های مقابله با بی احترامی های خانواده‌ی همسر

 

راه های مقابله با بی احترامی های همسر به خانواده و بالعکس

شوهرم به خانواده ام اهانت می کند، مادرم با شوهرم خوب نیست، شوهرم با پدرم مشکل دارد و.. اینها تنها قسمتی از مشکلات ورود به یک خانواده جدید یا به عبارت واضح تر، ازدواج هستند.

 

شوهرم با خانواده ام خوب نیست، چکار کنم؟

- در قدم نخست بدانید که برای مدیریت چنين اوضاعی باید به خودتان مسلط باشید. به هیچ وجه قرار نیست شما هم یک رفتار بی ادبانه را با بی ملاحظگی پاسخ دهید.

 

- توصیه اکید ما به شما این است که برای تلافی رفتار همسرتان سراغ تلافی کردن با اهانت به خانواده شوهرتان نروید.

 

در قدم بعد از تکنیک های زیر استفاده کنید:

 

همسرتان را همیشه اولویت قرار دهید 

به شدت از مقابله به مثل کردن با همسرتان خودداری کنید. زمانیکه ازدواج می کنید، یعنی به بلوغ فکری رسیده اید به همین خاطر از پدر و مادرتان جدا می شوید و مسوولیت های یک زندگی مشترک و مستقل را می پذیرید.

 

در تمام این مدت تنها همسرتان است که در کنار شما قرار دارد. شما باید در همه حال به پدر و مادر خویش و همسرتان احترام بگذارید ولی اولویت تان همیشه همسرتان است.

 

مطرح کردن یا مطرح نکردن اختلاف؛ مسأله این است

احتمالا بخواهید در موضع خویش بمانید و به خانواده ی همسرتان بگویید که نمی توانید بی احترامی های شان را تحمل کنید. ولی این کار شما میتواند اختلافات را تا سطحی بالا ببرد که از گذشته هم بدتر شود. ولی شما می دانید که حق با شماست و آن هایی که بی احترامی می کنند مقصرند، بنابراین فکر می کنید باید از خودتان دفاع کنید.

 

مستقیما مطرح کردن مسأله شاید خیال تان را راحت کند که آدم ضعیفی نیستید، ولی این را هم در نظر بگیرید که احتمال حل مشکل در آينده هم به شدت کاهش خواهد یافت.

 

یک راه ديگر این است که هنگامی که کسی بی احترامی به شما می کند، برای پرهیز از اختلاف و تنش، مقاومت نکنید و نرمش نشان دهید. مثلا وقتی مادر همسرتان، از طرز خانه داری تان یا نحوه ی پخت غذایی که تهیه کرده اید ایرادی می گیرد، به سادگی لبخند بزنید و از وی بخواهید تجربیاتش را در اختیارتان بگذارد.

 

درصورتی که پدر همسرتان، نظری منفی در خصوص کار و حرفه تان داد، در مقابل میل تان به دفاع از خودتان ایستادگی کنید و چیزی نگویید. شما میتوانید با سوال کردن در خصوص کار و حرفه ی خود، تمرکز را از روی کار و حرفه خودتان بردارید و موضوع را عوض کنید.

 

اگر خواهر یا برادر همسرتان حرفی زد که بی ادبی یا بی احترامی به شما بود، سریعاً موضوع صحبت را عوض کنید. این اشخاص احتمالا متوجه منظور شما خواهند گردید، ولی حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، شما شان خویش را پائین نیاورده اید و باعث بی احترامی های بیش تر نشده اید.

 

تمام تلاش تان را بکنید تا گفتگوهای تان عادی باشد و از موضوعاتی که ممکن است تنش ایجاد کنند دوری کنید. هر وقت دیدید طرف مقابل تان در حال وارد شدن به صحبت و موضوعی است که می دانید ناراحتی هایی ایجاد خواهد کرد، سریعاً با مهارت موضوع را معارضه کنید.

 

بی‌احترامی‌ خانواده‌ی همسر, بی‌احترامی‌های خانواده‌ی همسر, مقابله با بی‌احترامی‌های خانواده‌ی همس

نحوه ارتباط با خانواده همسر

 

در بین جمع و مکان های عمومی فاصله ها را حفظ کنید

هنگامی که با خانواده ی همسرتان در میان جمع هستید، سعی کنید با حفظ حریم و فاصله ای مناسب از آنها از بروز هر گونه اختلاف و تنشی جلوی افراد دیگر جلوگیری کنید. به عنوان مثال در رستوران میتوانید دورترین صندلی را انتخاب کنید، ولی یادتان نرود تحت هر شرایطی خونسردی خویش را حفظ کنید.

 

به شوهرتان یادآوری کنید که از وی انتظار بیشتری دارید

روابط زناشویی موفق بر پایه اعتماد و احترام متقابل شکل می گیرد. درصورتی که هر یک از این ستون های اصلی به نوعی در زندگیتان متزلزل شوند، زندگیتان با یک باد از هم می پاشد. بسیار مهم است که به همسرتان یادآوری کنید چه استانداردها و انتظاراتی در زندگی مشترک دارید.

 

جملات را ساده و مودبانه انتخاب کنید.

یک صحبت مؤثر تا حد زيادي شرایط را دگرگون می کند. مثلا بگویید:« من از روش صحبتت در مورد والدینم ناراحت هستم»،« من از تو انتظار بهترین ها را دارم» و …

 

آه و ناله نکنید و نقش قربانی را بخود نگیرید

هنگامی که شما و خانواده ی همسرتان اختلافی با هم دارید باید سعی کنید این موضوع را بین خودتان نگه دارید. شکایت و آه و ناله کردن پیش دیگران و پشت سر خانواده ی همسرتان صحبت کردن ممکن است اختلافات و درد سر ها را عمیق تر کند، مخصوصا اگر خانواده ی همسرتان متوجه شوند پشت سر شان حرف زده اید.

 

پس به جای این که نقش قربانی را بازي کنید و به دنبال ترحم دیگران باشید، محکم باشید و با حفظ اعتماد بنفس، راه درست را پیدا کنید. درصورتی که نمی توانید این کار را بکنید، باز هم غیبت کردن کار درستی نیست. گاهی مشکلات از سوء تفاهم ها ناشی می شوند.

 

درصورتی که از خانواده ی همسرتان بد رفتاری دیدید، تصور کنید از خانواده ی خودتان دیده اید

یک راه خيلي خوب این است که اگر به عنوان مثال از جانب مادر همسرتان رفتاری دیدید که ناراحت تان کرد، سریعاً تصور کنید مادر خودتان این کار را کرده است. اگر مادرتان با شما چنين رفتاری کند چه واکنشی نشان خواهید داد؟ زنی که مقابل شماست کسی است که به همسرتان زندگی و عشق داده است.

 

به وی به جهت همان چیزی که هست منزلت قرار دهید، ملاحظه کنید و باگذشت و بامحبت باشید! زیرا بهرحال بالاتر از تمامی ی راه حل ها و مقررات ، چیزی به اسم توافق و سازش موجود است که گرانبها است. گاهی اوضاع آن قدر ها هم بد نیست که نتوانید بردباری کنید و بی کس چیزی که حقیقتا به آن احتیاج دارید اندکی تحمل و ملاحظه است.

 

تفاوت های فرهنگی تان را بشناسید

فرهنگ و تربیت افراد نقش مهمی در زندگی زناشویی دارد. جنبه های فرهنگی و تربیتی شوهرتان را بشناسید. بعضی از همسران نقش زنان را حقیر و کوچک میدانند و آن ها را در حد درست کردن وعده غذایی و تمیز کردن منزل قبول دارند.

 

این تفکر که ریشه ای عمیق و تربیتی دارد روی رفتارهای همسرتان با مادر شما و حتی خودتان مؤثر است.

 

از مشاور خانواده کمک بگیرید

احتمالا چیزی در ذهن همسرتان وجود دارد که سبب بروز این حد از عصبانیت و تندی همراه با توهین به خانواده تان می شود.

 

شاید همسرتان نمیتواند رفتار و حالت خویش را کنترل کند در چنين شرایطی خوب است که از یک مشاور برای حل مشکلات کمک بگیرید.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو